Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

14.11.2018

Rada gminy nie podejmuje uchwały potwierdzającej złożenie ślubowania przez wójta

drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Ustawa o samorządzie gminnym nie przewiduje podejmowania przez radę gminy uchwały stwierdzającej złożenie ślubowania przez wójta

Rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 31 grudnia 2014 roku Wojewoda Łódzki stwierdził w całości nieważność uchwały jednej z rad gmin w sprawie stwierdzenia złożenia ślubowania przez wójta tej gminy.

W trakcie postępowania nadzorczego Przewodniczący Rady Gminy, która podjęła zakwestionowaną przez organ nadzoru uchwałę, wskazał, iż podstawą podjęcia uchwały był art. 29a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Z przepisu tego rada gminy wyinterpretowała, iż ślubowanie ma charakter uroczystego aktu publicznego i składane jest wobec rady. Zdaniem Przewodniczącego Rady Gminy rada powinna w takiej sytuacji we własnej formie potwierdzić fakt złożenia ślubowania. W jego ocenie niewystarczające jest w tym zakresie ograniczenie się do wzmianki na ten temat w protokole z sesji. Przepisy nie przewidują nadto podpisywania przez wójta roty przysięgi. W ocenie Przewodniczącego Rady Gminy „uchwała stanowiła wyraz aktu politycznego poparcia dla wójta gminy jako sprawy ważnej dla gminy. Przyjęcie rzeczonej uchwały poprzez aklamację miało na względzie podniesienie rangi uroczystego aktu publicznego jakim było ślubowanie wójta gminy”.

Zdaniem organu nadzoru brak było podstaw prawnych do podjęcia przedmiotowej uchwały. Akt ślubowania wójta ma formę ustną i nie wymaga potwierdzenia w jakiejkolwiek uchwale. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wskazano, iż fakt ślubowania ze strony wójta znajduje odzwierciedlenie w protokole z sesji, który podpisywany jest przez przewodniczącego rady gminy.

Jednocześnie organ nadzoru wskazał na przesłanki warunkujące prawidłowe złożenie ślubowania przez wójta zaliczając do nich:

  1. zdolność radnych do sprawowania swoich mandatów,
  2. ślubowanie musi odbywać się podczas prawidłowo zwołanej sesji rady gminy,
  3. liczba radnych na sesji, na której odbywa się ślubowanie, musi spełniać warunek kworum (co najmniej połowa ustawowego składu);
  4. samodzielne wypowiedzenie ślubowania przez wójta przed radą.

Jak słusznie wskazuje Wojewoda dopiero z chwilą złożenia ustnego ślubowania wobec rady nowo wybrany wójt zyskuje wszystkie swoje kompetencje. Czynności podjęcie przez wójta przed złożeniem ślubowania nie mają mocy prawnej.

Zdaniem Wojewody samo złożenie ślubowania odgrywa niezwykle doniosłą rolę, bowiem odmowa jego złożenia wywołuje daleko idące skutki prawne polegające na utracie mandatu radnego. Tym samym zbędne jest podejmowanie dodatkowej uchwały.

Należy zaaprobować główną tezę analizowanego rozstrzygnięcia nadzorczego. Procedura składania ślubowania przez wójta – podobnie jak przez radnych – powinna odbywać się ściśle według reguł ustalonych w ustawie o samorządzie gminnym. Jakiekolwiek próby jej „wzbogacenia” bez względu na motywację mogą skutkować istotnymi konsekwencjami prawnymi.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Ustrój

Autor artykułu

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj