Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

09.10.2018

PCC w spółkach komunalnych

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Niektóre spółki komunalne mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmianie powodującej podwyższenie kapitału zakładowego. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

Niektóre spółki komunalne mogą skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zawieraniu umowy spółki lub jej zmianie powodującej podwyższenie kapitału zakładowego. Konieczne jest jednak spełnienie określonych warunków. 

Zasadniczo w przypadku spółek kapitałowych umowa spółki oraz jej zmiana powodująca zwiększenie kapitału zakładowego podlegają opodatkowaniu  podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki 0,5%. Ustawodawca przewidział jednak w ściśle określonych sytuacjach możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Przykładowo zgodnie z art. 9 pkt 11 lit. d ustawy o PCC zwalnia się od podatku umowy spółki i ich zmiany jeżeli przedmiotem działalności spółki kapitałowej jest świadczenie usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego, zarządzania portami i przystaniami morskimi, zaopatrzenia ludności w wodę, gaz, energię elektryczną, energię cieplną lub zbiorowego odprowadzania ścieków i w wyniku zawarcia umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego obejmuje co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce albo w chwili zmiany umowy spółki Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego posiada już co najmniej połowę udziałów lub akcji w tej spółce.

W praktyce zdarzają się sytuacje, że spółki komunalne mają zróżnicowany przedmiot działalności gospodarczej. Przykładowo oprócz działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków (wymienionych wprost w przepisie) prowadzą również działalności w zakresie zbierania i odbierania odpadów komunalnych, wywozu nieczystości ciekłych, zimowego utrzymania dróg lub najmu lokali użytkowych . Pojawia się wówczas wątpliwość, czy tego typu spółki mogą skorzystać z omawianego zwolnienia, skoro utrzymanie czystości nie zostało wymienione w katalogu usług użyteczności publicznej w przywołanym przepisie? Czy przedmiot wkładu i sposób jego przeznaczenia będzie odgrywał tutaj jakiekolwiek znaczenie tzn. czy ze zwolnienia będzie mogła skorzystać ta część kapitału zakładowego, która będzie wykorzystywana do działalności wymienionej wprost w omawianym przepisie?

Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisu należy podkreślić, że przewiduje on spełnienie wyłącznie dwóch warunków, tzn.:

  1. określony przedmiot działalności spółki komunalnej oraz
  2. określoną strukturę właścicielską tzn. określony udział gminy.

Oznacza to, że przesłankami upoważniającymi do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest prowadzenie przez spółkę komunalną jednego z rodzajów działalności wymienionych w tym przepisie, przy czym ustawodawca nie wprowadził ograniczenia, iż przedmiot działalności spółki nie może wykraczać poza rodzaje działalności wymienione w tym przepisie, ani też, iż musi być ograniczony wyłącznie do rodzajów działalności enumeratywnie wymienionych w tym przepisie. Ustawodawca nie wprowadził wymogu powiązania aportu wnoszonego do spółki przez jednostkę samorządu terytorialnego z jednym z rodzajów działalności wymienionych enumeratywnie w tym przepisie.

Powyższe twierdzenia potwierdzają również organy podatkowe w wydawanych indywidualnych interpretacjach prawa podatkowe. Dla przykładu przywołać można interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 kwietnia 2014 r. sygn. IBPBII/1/4310-9/14/MZ.

Tak więc zmiana umowy spółki komunalnej, której przedmiot działalności obejmuje czynności wymienione wprost w przepisie np. transport publiczny oraz jednocześnie inny rodzaj działalności nie wymieniony w tym przepisie np. utrzymanie czystości i porządku, będzie korzystała ze zwolnienia z PCC. Oczywiście pod warunkiem, że gmina posiada lub na skutek zmiany umowy będzie posiadała ponad 50% udziałów w takiej spółce. Bez znaczenia pozostanie tutaj przedmiot aportu oraz sposób jego wykorzystania i przeznaczenia.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Podatki

Autor artykułu

Katarzyna Lewandowska

doradca podatkowy w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, konsultant, specjalizuje się w zakresie podatków dochodowych oraz podatków i opłat lokalnych.

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj