Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

14.09.2018

Istotna zmiana w procedurze zwrotu podatku akcyzowego rolnikom

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Od stycznia 2019 r. obowiązywać mają nowe przepisy dotyczące procedury zwrotu podatku akcyzowego producentom rolnym. Projekt nowelizacji ustawy przedstawiło ministerstwo Rolnictwa.

Omawiana nowelizacja jest już drugą proponowaną w tym roku zmianą procedury zwrotu podatku akcyzowego. Obie nowelizacje różnią się od siebie dość istotnie i pozostają względem siebie niezależne. O ile pierwsza z nich (pisaliśmy o tym: Uszczelnianie systemu podatkowego także w akcyzie dla rolników) dotyczy rozszerzenia katalogu przesłanek zwrotu akcyzy a jej charakter sprowadza się do wyznaczenia nowego sposobu kontroli całej procedury, druga (projekt z dnia 13 sierpnia 2018 r.) zmierza do zwiększenia kwoty wypłacanych zwrotów.  

Projekt nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej przedstawiony został w dniu 13 sierpnia 2018 r. przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt jest odpowiedzią na głosy środowiska w sprawie rosnących kosztów produkcji rolnej. Istota nowelizacji sprowadza się do zwiększenia limitu zwrotu podatku akcyzowego. Przypomnieć należy, że obecnie obowiązujące przepisy zakładają że zwrot podatku akcyzowego przysługuje producentowi rolnemu w ramach rocznego limitu. Limit ten obecnie oblicza się w oparciu o trzy zmienne: stawkę zwrotu podatku na 1 litr oleju napędowego (obecnie 1 zł), liczbę stałą 86 oraz powierzchnię posiadanych lub współposiadanych przez producenta rolnego użytków rolnych.

Nowe przepisy modyfikują wysokość limitu w dwojaki sposób. Po pierwsze projektodawca zdecydował o zwiększeniu kwoty stałej z liczby 86 na 100. W praktyce zwiększa się zatem mnożnik, który spowoduje wzrost limitu rocznego. Zmiana ta dotyczyć będzie każdego producenta rolnego. Po drugie – i to właśnie ta zmiana jest dla procedury zwrotu najistotniejsza – wprowadza się nowe zmienne decydujące o wysokości limitu dla określonych grup producentów rolnych. Projektodawca wprowadza specjalną preferencje dla producentów rolnych zajmujących się produkcją (chowem lub hodowlą) bydła. Dla tej grupy producentów rolnych limit zwiększony będzie z jednej strony za sprawą wzrostu liczby stałej (z 86 do 100), z drugiej strony za sprawą nowego, dodatkowego mechanizmu ustalania limitu. Dla producenta, który hoduje bydło limit stanowić będzie sumę kwoty ustalanej według dotychczasowych reguł oraz kwoty ustalanej w oparciu o iloczyn stawki zwrotu podatku na jeden litr oleju napędowego, liczby 30 oraz średniej rocznej liczby bydła, będącego w posiadaniu producenta rolnego w roku poprzedzającym rok, w którym został złożony wniosek o zwrot podatku. Co istotne projektodawca przewidział, że średnia roczna liczba bydła znajdującego się w posiadaniu producenta rolnego ma być przeliczana na duże jednostki przeliczeniowe (DJP). Przeliczenia o którym mowa powyżej dokonywać ma producent rolny w oparciu o przepisy o udostępnianiu informacji o środowisku. Informację o której mowa powyżej oraz na jej podstawie oświadczenie o średniej liczbie bydła producent rolny składać ma wraz z wnioskiem o zwrot podatku. Co istotne do wniosku producent oprócz faktur dokumentujących nabycie paliwa załączać ma także informację o liczbie DJP zawartych w rejestrze zwierząt gospodarskich o ile ubiega się o ustalenie limitu w odniesieniu do bydła.

Nowelizacja przepisów o zwrocie podatku akcyzowego niewątpliwie realizuje postulaty producentów rolnych. Uwagę zwrócić należy jednak także na skomplikowanie i tak niejasnej już procedury zwrotu podatku akcyzowego. Na mocy analizowanej nowelizacji urzędnicy zostaną zobowiązani do weryfikacji kolejnych, nowych okoliczności. Pamiętać należy również, że nowelizacja, która zaproponowana została przez Ministra Finansów – mimo, iż na jakiś czas wstrzymana – także zakłada weryfikację dodatkowych przesłanek. Procedura zwrotu podatku akcyzowego w założeniu miała być prostym i szybkim sposobem wsparcia produkcji rolnej. Praktyka powoduje jednak, że konieczność jej istotnego rozbudowywania. Omawiana nowelizacja obowiązywać ma od 1 stycznia 2019 r.     

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Podatki

Autor artykułu

Paweł Grzybowski

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Więcej z Przepisów §

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj