Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

13.08.2018

Wpis OPP do KRS warunkuje zwolnienie z podatku od nieruchomości

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Nieruchomość, którą podatnik przekaże w użyczenie fundacji, której status jako OPP nie został potwierdzony wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego, nie podlega zwolnieniu od podatku od nieruchomości.

Wyrokiem z dnia 5 kwietnia 2018 r. Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę na odmowę zmiany decyzji ostatecznej w sprawie podatku od nieruchomości za 2014 rok.

W uzasadnieniu omawianego wyroku przedstawiono następujący tok sprawy. Skarżąca spółka wniosła o zmianę decyzji wymiarowej z września 2014 roku w sprawie podatku od nieruchomości za 2014 rok. Podstawę wniosku stanowiła umowa użyczenia z października 2014 r. pomiędzy Spółką a fundacją, wpisaną do KRS. Zdaniem spółki przedmiotowa umowa stanowiła zmianę okoliczności faktycznych zaistniałą po doręczeniu decyzji wymiarowej, która miała wpływ na określenie wysokości zobowiązania podatkowego. Skarżąca twierdziła, że – wobec przekazania nieruchomości fundacji – spełnione zostały przesłanki zastosowania w odniesieniu do spornej nieruchomości zwolnienia podatkowego określonego w art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z treścią powołanego przepisu, ze zwolnienia korzystają bowiem nieruchomości lub ich części zajęte na prowadzenie nieodpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego. Zdaniem strony na terenie spornej nieruchomości fundacja faktycznie wykonywała działalność pożytku publicznego. Wójt, po przeprowadzeniu oględzin nieruchomości, odmówił zmiany decyzji w sprawie określenia wysokości podatku. Organ wskazał, że w trakcie postępowania podatkowego zebrano szereg dowodów wskazujących, iż sporne obiekty nie były i nie są zajęte na działalność statutową organizacji pożytku publicznego, a zatem nie mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Olsztynie utrzymało w mocy rozstrzygnięcie wójta. Okazało się, że dzierżąca nieruchomość fundacja nie była w 2014 r. organizacją pożytku publicznego, a taki status ma przyznany dopiero od marca 2015 r. Ponadto nie stwierdzono żadnej aktywności wskazującej na faktyczne zajęcie nieruchomości na jakąkolwiek działalność statutową fundacji.

Sąd I instancji podzielił pogląd organów podatkowych, że po doręczeniu decyzji wymiarowej wpodatku od nieruchomości za 2014 r. nie nastąpiła zmiana okoliczności faktycznych mających wpływ na określenie wysokości zobowiązania podatkowego za ten okres. Fundacja w 2014 r. nie miała statusu organizacji pożytku publicznego, umowa użyczenia nie doprowadziła do faktycznego przeniesienia posiadania części nieruchomości na rzecz fundacji, a więc nie została spełniona przesłanka zwolnienia z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. („zajęcie” nieruchomości na działalność pożytku publicznego). Wyszło na jaw, że nieruchomość to nieczynny „klasyczny” ośrodek wczasowo-wypoczynkowy, będący nadal w posiadaniu skarżącej i związany z prowadzeniem przez nią działalności gospodarczej.

NSA – utrzymując w mocy wyrok WSA – uznał za nieuzasadniony argument skarżącej, że w związku z zawarciem umowy użyczenia nie była i nie mogła być prowadzona przez nią działalność gospodarcza. NSA potwierdził zasadność stanowiska, wedle którego przepis art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. skutek zwolnienia podatkowego wiąże z posiadaniem przez podmiot władający nieruchomością statusu organizacji pożytku publicznego (z kolei uzyskanie tego statusu ustawodawca łączy z chwilą dokonania właściwego wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym). W omawianej sprawie umowa użyczenia nie mogła zatem uzasadniać zmiany decyzji wymiarowej za 2014 r., bowiem fundacja nie mając wtedy jeszcze statusu organizacji pożytku publicznego, nie mogła - jako taka - „zająć” nieruchomości na cel z art. 7 ust. 1 pkt 14 u.p.o.l. Wobec tego podstawy do zmiany decyzji wymiarowej nie zachodziły.

Wyrok jest prawomocny.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Podatki

Autorzy artykułu

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Ronald Ruta

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj