Niektórzy samorządowcy zarobią mniej?
Do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego trafiły do zaopiniowania propozycje obniżenia minimalnego i maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego osób pełniących funkcje zarządzające w jednostkach samorządu terytorialnego lub w związkach jednostek samorządu terytorialnego, zatrudnianych na podstawie wyboru i powołania
Ekspresowy projekt
W dniu 9 maja 2018 roku sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji p. Krzysztof Kozłowski skierował do Sekretarza Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego projekty załącznika nr 1 i załącznika nr 2 do projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych, które uwzględniają obniżenie średnio o 20% (z zaokrągleniem do pełnych złotych w górę i w dół) minimalnego i maksymalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego osób pełniących funkcje zarządzające w jednostkach samorządu terytorialnego lub w związkach jednostek samorządu terytorialnego, zatrudnianych na podstawie wyboru i powołania.
Proponowane zmiany mają dotyczyć:
-
Wójtów, burmistrzów, prezydentów miast;
-
Członków zarządów powiatów (w tym starostów i wicestarostów) i województw (w tym marszałków i wicemarszałków);
-
Zastępców wójtów, burmistrzów, prezydentów miast;
-
Burmistrzów dzielnic miasta stołecznego Warszawy;
-
Członków zarządów publicznoprawnych związków jednostek samorządu terytorialnego.
Jak wynika z treści przedmiotowego pisma przy określaniu kwoty dopuszczalnego minimalnego wynagrodzenia funkcjonariuszy samorządowych zatrudnianych na podstawie wyboru i powołania uwzględniono poziom minimalnej płacy za pracę wynoszącej obecnie 2.100 zł.
Autor pisma zwrócił się w nim z prośbą o przekazanie propozycji zmian do zaopiniowania przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego w trybie obiegowym wyznaczając termin na przedstawienie opinii do dnia 14 maja do godziny 9.00.
W uzasadnieniu proponowanych zmian wskazano, iż są one „realizacją społecznych postulatów”. Zdaniem projektodawców wykonywanie określonych funkcji samorządowych „tak jak w przypadku posłów i senatorów, oznacza pełnienie służby na rzecz społeczeństwa. Dlatego też podlega społecznej ocenie o powinno spełniać standardy wymagane w życiu publicznym”. Wskazano również – bez podania żadnych konkretnych danych – iż, „bez wątpienia obniżenie uposażeń przyniesie pozytywne skutki finansowe, a co za tym idzie także społeczne, biorąc pod uwagę fakt realizowania przez samorządy zadań kluczowych z punktu widzenia obywateli”.
Powyższe propozycje zmian – według stanu na dzień 10 maja 2018 roku – nie zostały oficjalnie opublikowane na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
Stanowisko strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego
Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie internetowej Związku Miast Polskich „w piśmie skierowanym 10 maja br. przez Wojciecha Długoborskiego, Współprzewodniczącego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego do odpowiednika po stronie rządowej, Joachima Brudzińskiego, w tej sprawie, zwrócono uwagę, że w opinii samorządowców skala zastrzeżeń do zmienionych załączników do projektu rozporządzenia RM w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych jest na tyle duża, że konieczne jest wydanie opinii przez Komisję Wspólną w standardowym trybie, czyli na plenarnym posiedzeniu.” Podkreślono również, iż „szczątkowość tego uzasadnienia wymusza zatem wysłuchanie argumentów projektodawców w toku posiedzenia.”.
Jednocześnie samorządowcy wskazali, iż „wprowadzenie w trybie nagłym nowych projektów załączników, zmienionych w zakresie, który nie dotyczy poprzednio zaopiniowanych propozycji zmian w rozporządzeniu, jest obarczone szeregiem wad, które uniemożliwiają procedowanie w trybie obiegowym, gdyż:
-
proponowane zmiany w załącznikach rodzą poważne skutki w funkcjonowaniu organów JST,
-
zasadnicze wątpliwości natury konstytucyjnej i dotyczące niezgodności z Europejską Kartą Samorządu Lokalnego budzi zamysł odgórnej ingerencji rządu w wewnętrzne uregulowania, stanowiące domenę samodzielności JST,
-
zmiana załączników bez przepisów przejściowych, które wskazywałyby procedurę wprowadzenia wynikających ze zmienionych stawek zaszeregowania korekt w uchwałach organów stanowiących JST zrodzi zasadnicze problemy związane z ich wprowadzaniem w poszczególnych JST.”.
Od kiedy zmiany?
Z dokumentów przesłanych przez stronę rządową nie wynika wprost od kiedy mają wejść w życie planowane zmiany. Można jedynie przypuszczać, iż intencją projektodawców jest ich włączenie do procedowanego od końca lutego bieżącego roku projektu nowego rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Prace nad ni związane są z nowelizacją ustawy o pracownikach samorządowych, zgodnie z którą dotychczasowe rozporządzenia w tym zakresie utraci moc z dniem 19 maja 2018 r.
Projekt przedmiotowego rozporządzenia pierwotnie zakładał, iż wejdzie ono w życie po upływie 14 dni od jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Obecnie – z uwagi na brak wystarczającego czasu – należy liczyć się ze skróceniem vacatio legis. Jednocześnie w przepisach przejściowych zawartych w przedmiotowym projekcie brak jest przepisów dotyczących wpływu proponowanych obecnie zmian na ich dotychczasowe wynagrodzenia.
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.