Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

24.01.2018

Do użytków rolnych klasy VIz stosujemy przelicznik jak dla klasy VI

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.

"

Dowiedz się więcej:

Podatki i opłaty lokalne

Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów w podatku rolnym przy ustalaniu hektara przeliczeniowego dla użytków rolnych klasy VIz stosować należy przelicznik właściwy dla użytków rolnych klasy VI. 

Interpretacja ogólna przepisów prawa podatkowego, sygnatura PS2.8401.5.2017, wydana 2 stycznia 2018 roku, zawiera celowościową wykładnię przepisów ustawy  z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. 1984 nr 52 poz. 268 ze zm.; dalej „ustawa”). W art. 4 ust. 5 ustawy znajduje się tabela, na podstawie której dokonuje się przeliczenia hektarów fizycznych na hektary przeliczeniowe. Hektary przeliczeniowe są umowną jednostką pozwalającą na zobiektywizowane porównanie gruntów różnych klas. Ich liczba stanowi podstawę opodatkowania podatkiem rolnym gruntów gospodarstw rolnych. Wspomniana tabela uwzględnia klasę użytków rolnych (uwzględniając ich podział na grunty oraz łąki i pastwiska) oraz fakt ich położenia w jednym z czterech okręgów podatkowych. Uwzględnione w niej zostały klasy użytków rolnych od I do VI z pominięciem jednak VIz (jako użytku najgorszej klasy).  Z punktu widzenia ustawy nie stanowi to istotnego problemu, ponieważ grunty tej klasy (jak i grunty klasy V i VI) niezależnie od sposobu ich wykorzystywania są zwolnione od opodatkowania omawianym podatkiem (art. 12 ust. 1 pkt 1).  W art. 4 ust. 9 znajduje się natomiast regulacja uzupełniająca, wg której jeżeli nie można ustalić przelicznika na podstawie wcześniejszych przepisów, przyjmuje się stosunek 1 ha rzeczywistego do 1 ha przeliczeniowego.

W związku z powyższym pamiętać należy, że użytki rolne klasy VIz, podobnie jak inne grunty korzystające ze zwolnień ustawowych, podatnik jest obowiązany ująć w informacji (albo deklaracji) składanej organowi podatkowemu. Hektary przeliczeniowe mają jednak zastosowanie nie tylko na gruncie podatku rolnego. Ich ilość jest podstawą ustalenia uprawnień do wielu świadczeń socjalnych. W ogłaszanym corocznie obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ustala się przeciętny dochód z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym z 1 ha przeliczeniowego, co znajduje odbicie w sytuacji finansowej rolników i ich rodzin. Na stronach Głównego Urzedu Statystycznego znaleźć można informacje, że do wskaźnika hektara przeliczeniowego odwołują się następujące akty prawne:

  • ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2016 r. poz. 1842, z późn. zm.)
  • ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 1065, późn. zm.)
  • ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 180)
  • ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1518, z późn. zm.)
  • ustawa z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1779)
  • ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2017 r. poz. 489, z późn. zm.)
  • ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2017 r. poz. 1851)
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na zalesianie gruntów rolnych objętej planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. poz. 1929, z późn. zm.)
  • rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 maja 2010 r.
    w sprawie szczegółowych zasad, trybu i kryteriów udzielania, spłacania oraz umarzania kredytów i pożyczek studenckich (Dz. U. 2016 r. poz. 1, z późn. zm.)

Mając na uwadze tak silny związek omawianej kwestii z uprawnieniami socjalnymi obywateli, Minister Finansów skonstatował, iż skoro użytki rolne klasy VIz w porównaniu z użytkami klasy VI (które należą do jednych z najgorszych pod względem jakości) charakteryzują się jeszcze gorszymi cechami, to zasadne będzie stosowanie dla nich przelicznika właściwego dla tych drugich zamiast prostego przełożenia z ust. 9 (1 ha = 1 ha przeliczeniowy). Z użytku klasy VIz uzyskać można bowiem dochód z pracy porównywalny raczej z uzyskiwanym z użytku klasy VI (współczynnik na poziomie 0,20 - 0,05), niż z użytku klasy IVa (którego współczynnik w przybliżeniu odpowiada wartości 1,0). 

"

W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.

"

Dowiedz się więcej:

Podatki i opłaty lokalne
DZIAŁY:
Podatki

Autorzy artykułu

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Mateusz Janus

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.

"

Dowiedz się więcej:

Podatki i opłaty lokalne