Uchwała w sprawie organizacji wspólnej obsługi (CUW) nie jest aktem prawa miejscowego
Zdaniem WSA w Olsztynie, uchwała w sprawie wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych zaliczanych do sektora publicznego nie stanowi aktu prawa miejscowego, a tym samym nie podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Kwestia kwalifikowania uchwały w sprawie wspólnej obsługi jako aktu prawa miejscowego jest jedną z najbardziej problematycznych w dotychczasowej praktyce stosowania nowych regulacji (które weszły w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.) dotyczących organizacji i funkcjonowania samorządowych centrów usług wspólnych (patrz: artykuły publikowane na łamach Portalu dotyczące CUW). Tematyka ta stała się również przedmiotem wydanej w drugiej połowie zeszłego roku publikacji monograficznej, której autorami są prawnicy publikujący na łamach Portalu (pobierz bezpłatnie publikację: „Prawne aspekty organizacji i funkcjonowania samorządowych centrów usług wspólnych”).
W ostatnim czasie wydany został pierwszy wyrok dotyczący problematyki prawidłowego uznania uchwały w sprawie organizacji wspólnej obsługi za akt prawa miejscowego – wyrokiem z dnia 27 kwietnia 2017 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (sygn. II SA/Ol 245/17) stwierdził nieważność § 5 uchwały rady gminy w sprawie organizacji wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych zaliczonych do sektora finansów publicznych, dla których organem prowadzącym jest gmina, w zakresie słów „i podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego”.
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.
Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie organizacji wspólnej obsługi wskazanych jednostek organizacyjnych gminy. W § 5 tej uchwały znalazł się zapis, że uchwała podlega publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. Tym samym, rada gminy uznała tę uchwałę za akt prawa miejscowego.
Z powyższym nie zgodził się Wojewoda Warmińsko-Mazurski, który z uwagi na upływ 30-dniowego terminu od dnia doręczenia mu uchwały na samodzielne wydanie rozstrzygnięcia nadzorczego, skierował skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie.
Rozpatrując wniesioną przez organ nadzoru skargę WSA w Olsztynie wskazał, że akty prawa miejscowego charakteryzują się następującymi cechami:
- oznaczenie adresata norm prawnych zawartych w takich aktach, pozostającego poza strukturą administracji;
- terytorialny zasięg aktu prawa miejscowego;
- normatywny charakter – akty te zawierają wypowiedzi wyznaczające adresatom pewien sposób zachowania się: mogą to być nakazy, zakazy lub uprawnieni;
- generalny i abstrakcyjnych charakter norm prawnych zawartych w takich aktach.
Mając powyższe na uwadze WSA w Olsztynie stwierdził bezsprzecznie, że zaskarżona przez wojewodę uchwała nie jest aktem prawa miejscowego. W jego ocenie nie odnosi się ona bowiem do organizacji urzędu gminy, której regulacje należą do materii statutowej, a jest natomiast wyrazem woli rady gminy, co do wskazania podmiotu sprawującego obsługę gminnych jednostek w określonym zakresie. Sąd zgodził się zatem z wojewodą, że uchwała ta stanowi akt kierownictwa wewnętrznego, a akty takie nie wymagają publikacji i co do zasady wchodzą w życie z dniem podjęcia przez radę gminy, chyba że rada podejmie decyzję o późniejszym wejściu w życie danej uchwały.
Tym samym WSA w Olsztynie stwierdził, że przepis § 5 zaskarżonej uchwały w części stwierdzającej, że podlega ona publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym, nie ma oparcia w przepisach prawa. Zdaniem Sądu, nie istnieje bowiem żadna regulacja prawna formułująca obowiązek publikowania tejże uchwały w dzienniku urzędowym.
Wyrok jest nieprawomocny.
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.