Zdaniem Wojewody Lubelskiego, niepełne określenie zasad przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy stanowi istotne naruszenie prawa.
Rozstrzygnięciem nadzorczym nr PN-II.4131.209.2017 z dnia 8 maja 2017 r., Wojewoda Lubelski stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami gminy, w części obejmującej postanowienie, iż „konsultacje społeczne mogą być przeprowadzone w innej formie, umożliwiającej łatwy dostęp do konsultacji społecznych wszystkim zainteresowanym”.
Zgodnie z art. 5a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym [dalej: u.s.g.], w wypadkach przewidzianych ustawą oraz w innych sprawach ważnych dla gminy mogą być przeprowadzane na jej terytorium konsultacje z mieszkańcami gminy. W myśl art. 5a ust. 2 u.s.g., do kompetencji rady gminy należy określenie w uchwale zasad i trybu przeprowadzania takich konsultacji. Analizując legalność powyższej uchwały wojewoda powołał się na orzeczenie sadu administracyjnego, z którego wynika, że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, powinien wskazać w uchwale podmiot inicjujący konsultacje, sposób, termin i miejsce ich przeprowadzenia, a także reguły ustalania wyników i formę ich opublikowania.
Wojewoda Lubelski stanął na stanowisku, że rada gminy istotnie naruszyła prawo nie określając w sposób szczegółowy i wyczerpujący dopuszczalnych form przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami. W konsekwencji powyższego, Wojewoda uznał uchwałę rady gminy w części dotyczącej możliwości przeprowadzenia konsultacji w innej formie, umożliwiającej łatwy dostęp do konsultacji społecznych wszystkim zainteresowanym za nieważną.
W rezultacie zbadanej sprawy, Wojewoda Lubelski stwierdził, że wprowadzenie w przedmiotowej uchwale otwartego katalogu form, w jakich mogą być przeprowadzane konsultacje społeczne w gminie narusza art. 7 Konstytucji RP, zgodnie z którym organy władzy publicznej zobowiązane są do działania na podstawie i w granicach prawa.
W konsekwencji powyższego, niepełne określenie zasad przeprowadzania konsultacji jest sprzeczne z wymogiem szczegółowego i wyczerpującego wskazania form, w których konsultacje mogą być przeprowadzane. Takie działanie rady gminy należy uznać za istotne naruszenie prawa, co skutkuje stwierdzeniem nieważności uchwały w zakresie przytoczonym na wstępie.
"Bogata wiedza teoretyczna stanowi stabilny fundament, na którym budować można praktyczne rozwiązania samorządowych problemów ustrojowych.
"
Dowiedz się więcej:
Ustrój JSTAutorzy artykułu
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
asystent, interesuje się prawem administracyjnym
31.03.2023
22.03.2023
17.03.2023