Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners
Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners

Nowe zasady ustalania opłat za parkowanie

18.04.2017
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.
Nowe zasady ustalania opłat za parkowanie

Opracowany w Ministerstwie Rozwoju projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw zakłada m.in. rozszerzenie kompetencji rady gminy w zakresie ustalania opłat za parkowanie, a także wprowadza dodatkowe pojęcie „strefy płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej”.

Ministerstwo Rozwoju  i Finansów zaprezentowało projekt ustawy o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw. Obok regulacji dotyczących przedmiotowego partnerstwa publiczno-prywatnego, nowelizacja zawiera również propozycje zmian w ustawie o drogach publicznych [dalej jako u.d.p.] zwiększający zakres swobody w ustalaniu stawek opłat za postój w strefach płatnego parkowania. Zdaniem projektodawcy zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym.

Projekt przewiduje wprowadzenie do u.d.p. nowej definicji – obszaru zabudowy śródmiejskiej. Byłby to obszar funkcjonalnego śródmieścia, który stanowi faktyczne lub przewidziane w planie miejscowym centrum miasta lub dzielnicy w mieście o liczbie ludności powyżej 200 000 mieszkańców. Jest to o tyle istotne, że nowelizacja przewiduje wyodrębnienie dwóch rodzajów stref płatnego parkowania: „zwykłej” oraz umiejscowionej właśnie na obszarze zabudowy śródmiejskiej.

Rada gminy mogłaby ustanowić strefę płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej na wniosek wójta zaopiniowany przez organy zarządzające drogami i ruchem na drogach. W „zwykłej” strefie płatnego parkowania opłaty za postój nadal mogłyby być pobierane w wysokości nie wyższej niż 3 złote za pierwszą godzinę postoju oraz w kwotach uwzględniającej zasady progresji (określone w art. 13b ust. 5 u.d.p.) za kolejne godziny. Natomiast w strefie płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej stawki te mogłyby być ustalane w wysokości nie wyższej niż trzykrotność opłat za postój w strefie „zwykłej”. Co istotne, ustalenie stawek opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej należałoby albo do kompetencji rady gminy albo do zarządzającego parkingiem (za zgodą rady).

Rada gminy mogłaby ustalić opłaty dla więcej niż jednego parkingu na obszarze zabudowy śródmiejskiej, a stawki opłaty mogłyby być różnicowane w zależności od jego lokalizacji. Pobór opłat należałby do zarządzającego parkingiem, a w przypadku jego braku – do zarządcy drogi.

Jednakże, projekt nie przewiduje, by w razie nieuiszczenia opłaty za postój w strefie płatnego parkowania na obszarze zabudowy śródmiejskiej konsekwencją miało być pobieranie opłat dodatkowych (a więc inaczej, niż w przypadku nieopłaconego postoju w strefie „zwykłej”, co zagrożone jest obciążeniem opłatą dodatkową). Wydaje się, że jest to niedopatrzenie projektodawcy – trudno bowiem uznać, by strefy na obszarach zabudowy śródmiejskiej mogły być użytecznym narzędziem kreowania polityki transportowej gminy, skoro za nieuiszczenie opłat nie będzie groziła dodatkowa sankcja finansowa.

Projekt znajduje się obecnie na etapie konsultacji społecznych.

Warto ponadto przypomnieć, iż w Senacie trwają pracę nad projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych, mającym jednoznaczne wykluczenie możliwości pobierania opłat za parkowanie w soboty, niedziele i święta (druk 401, opisany w artykule Opłaty za parkowanie w soboty – senacka propozycja). Gdyby obie nowelizacje weszły w życie oznaczałoby to, iż postój w „zwykłych” strefach płatnego parkowania byłby odpłatny co najwyżej od poniedziałku do piątku, natomiast w strefach na obszarze zabudowy śródmiejskiej – nawet przez cały tydzień. W przypadku strefy „zwykłej” musiałyby ponadto zostać spełnione pozostałe przesłanki utworzenia stref, określone w art. 13b  ust. 2 u.d.p. (nie mające, jak się wydaje, zastosowania do stref na obszarze zabudowy śródmiejskiej).

Zapraszamy również do zapoznania się z innymi artykułami dotyczącymi stref płatnego parkowania, umieszczonymi na naszym Portalu, w szczególności:

Ustalenie opłaty za postój jest obowiązkowym elementem uchwały rady gminy dotyczącej ustanowienia strefy płatnego parkowania (SPP);

Problemy rad gmin ze strefami płatnego parkowania;

Czy można pobierać opłaty za parkowanie w soboty?

Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.

Przejdź do strony >>