Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

14.03.2017

Już wkrótce zmiany w funkcjonowaniu Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Dnia 3 marca 2017 r. Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych.

Prace nad omawianą nowelizacją, która zawiera istotne zmiany w zakresie funkcjonowania Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej [dalej: Komisja] trwały od kwietnia 2015 r. (pisaliśmy o nich w naszym portalu w artykule: „Zmiany w funkcjonowaniu Krajowej Komisji Uwłaszczeniowej?”). W uzasadnieniu rządowego projektu podkreślano, że celem wprowadzonych zmian jest zapewnienie zgodności przepisów ustawy z Konstytucją RP oraz uproszczenie procedury powoływania członków Komisji.

Komisja, której głównym zadaniem jest rozpatrywanie odwołań od decyzji wojewodów w przedmiocie komunalizacji mienia została powołana do życia na mocy art. 18 ust. 2 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych. Akt ten wszedł w życie jeszcze przed uchwaleniem obecnej Konstytucji RP i w związku z tym powstała konieczność dostosowania jego przepisów do ustawy zasadniczej. Nowelizacja w kształcie uchwalonym przez Sejm i zaakceptowanym przez Senat różni się nieznacznie od wniesionego początkowo projektu, głównie w zakresie systematyki przepisów.

Skład Komisji

Zgodnie z projektowanym art. 18a w skład Komisji wchodzi 6 członków, w tym przewodniczący. Powoływanie jej członków należy do zadań ministra właściwego do spraw administracji publicznej, który spośród powołanych osób wyznacza przewodniczącego.

Zwiększenie składu z 3 do 6 osób wprowadza możliwość utworzenia dwóch lub więcej trzyosobowych składów orzekających Komisji. Takie rozwiązanie ma na celu zachowanie większego obiektywizmu w sytuacji wniesienia odwołania i przyspieszenie rozpatrywania spraw.

Obecni członkowie Komisji zostali powołani rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów. Dotychczasowe rozwiązanie powodowało utrudnienia związane z koniecznością każdorazowej nowelizacji rozporządzenia w przypadku zmiany w składzie Komisji. Mając na względzie usprawnienie tej procedury, w nowelizacji ustawy określono jedynie skład liczbowy Komisji, pozostawiając kwestie związane z powołaniem i odwołaniem członków oraz przewodniczącego w kompetencji ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Nowelizacja wprowadza także określone warunki, które muszą zostać spełnione przez osobę będącą kandydatem na członka Komisji. Wprowadzenie szczegółowych wymogów ma być gwarancją objęcia funkcji przez osoby posiadające prawnicze wykształcenie, odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe, co ma przełożyć się na wysoką jakość i sprawność w wykonywaniu powierzonych zadań.

Tryb i zasady pracy Komisji.

Nowelizacja określa także tryb i kwestie formalne związane z podejmowaniem decyzji. Przepisy przewidują ponadto, że obsługę organizacyjną Komisji zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Za udział w pracach Komisji i jej składów członkom Komisji mają przysługiwać diety i inne należności określone w przepisach szczególnych. Zgodnie z dodanym art. 18c ust. 1 członkowie Komisji otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne, które zostanie określone w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw administracji publicznej. Minister przy ustalaniu kwot wynagrodzenia ma obowiązek wziąć pod uwagę zakres obowiązków oraz złożoność realizowanych zadań przez członków Komisji. Wskazane rozwiązanie różni się od początkowo proponowanego. W pierwotnym projekcie nowelizacji ustawa wskazywała wprost kwoty wynagrodzenia dla członków Komisji, zwiększając je o 50% w stosunku do dotychczas obowiązujących. Ostatecznie jednak zrezygnowano z tego rozwiązania, pozostawiając tę kwestię do uregulowania ministrowi.

Podsumowanie

Nowelizacja uchwalona przez Sejm została przyjęta w takim samym kształcie przez Senat i oczekuje obecnie na podpis Prezydenta RP. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autorzy artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Kinga Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj