Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

16.02.2016

Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. IV

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.

"

Dowiedz się więcej:

Dostęp do informacji publicznej

Dnia 30 stycznia 2016 r. została uchwalona przez Sejm ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.

W pierwszej części analizy przepisów ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego omówiony został zakres przedmiotowy i podmiotowy nowej ustawy (zob.: „Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. I”).

Część druga artykułu dotyczyła natomiast wyłączeń i ograniczeń zawartych w przepisach tejże ustawy oraz form udostępniania informacji sektora publicznego (zob.: „Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. II”).

W trzeciej części analizy omówione zostały takie zagadnienia, jak zasady udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania, warunki ponownego wykorzystywania oraz opłaty za ponowne wykorzystywanie (zob.: „Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. III”).

Ostatnia (niniejsza) część poświęcona jest procedurze ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek.

Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek

Wniosek o ponowne wykorzystywanie, w przeciwieństwie do odformalizowanego wniosku o udostępnienie informacji publicznej, składanego na podstawie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej, musi spełniać odpowiednie warunki formalne. Wniosek taki składa się jednak, stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy, wyłącznie w przypadkach, gdy informacja sektora publicznego:

  1. nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub w centralnym repozytorium;
  2. została udostępniona w sposób inny niż określony w pkt 1 i nie zostały określone warunki ponownego wykorzystywania lub opłaty za ponowne wykorzystywanie albo nie poinformowano o braku takich warunków lub opłat;
  3. będzie wykorzystywana na warunkach innych niż zostały dla tej informacji określone;
  4. została udostępniona lub przekazana na podstawie innych ustaw określających zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego.

Co ważne, wniosek może również dotyczyć umożliwienia ponownego wykorzystywania, w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym, informacji sektora publicznego gromadzonych i przechowywanych w systemie teleinformatycznym podmiotu zobowiązanego, jednakże przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy (art. 20 ust. 2 ustawy).

W odniesieniu do warunków formalnych, ustawodawca w ust. 3 tego przepisu wskazał, że wniosek musi zawierać co najmniej następujące elementy:

  1. nazwę podmiotu zobowiązanego;
  2. informacje o wnioskodawcy, w tym imię i nazwisko albo nazwę oraz adres umożliwiający dostarczenie odpowiedzi do wnioskodawcy albo pełnomocnika tego wnioskodawcy w sposób lub w formie wskazanych we wniosku;
  3. wskazanie informacji sektora publicznego, która będzie ponownie wykorzystywana, a jeżeli jest już udostępniona lub przekazana, warunki, na jakich ma być ponownie wykorzystywana, oraz źródło udostępnienia lub przekazania;
  4. wskazanie celu ponownego wykorzystywania (komercyjny albo niekomercyjny), w tym określenie rodzaju działalności, w której informacje sektora publicznego będą ponownie wykorzystywane, w szczególności wskazanie dóbr, produktów lub usług;
  5. wskazanie formy przygotowania informacji sektora publicznego, a w przypadku postaci elektronicznej, także wskazanie formatu danych;
  6. wskazanie sposobu przekazania informacji sektora publicznego, o ile nie została udostępniona lub przekazana w inny sposób, albo sposobu dostępu do informacji gromadzonych w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy.
  7. w przypadku wniosku, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy – również wskazanie okresu, przez który podmiot zobowiązany będzie umożliwiał ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego w sposób stały i bezpośredni w czasie rzeczywistym.

W przypadku niespełnienia ww. warunków formalnych wniosku wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych, wraz z pouczeniem, że ich nieusunięcie w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.

Jednocześnie zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy wniosek o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego można złożyć w postaci papierowej albo elektronicznej. W praktyce wątpliwości może budzić brak doprecyzowania pojęcia „postaci elektronicznej” wniosku, zwłaszcza w kontekście dopuszczalności (lub braku dopuszczalności) jego składania za pomocą zwykłej wiadomości mailowej. Wydaje się jednak, ze w przypadku zawarcia w treści wiadomości mailowej wszystkich ww. obligatoryjnych elementów brak jest podstaw do kwestionowania „ważności” tak złożonego wniosku.

W odniesieniu do terminu rozpatrzenia złożonego wniosku zrezygnowano z obecnie obowiązujących długości terminów w zakresie ponownego wykorzystywania informacji publicznej (zob.: art. 23g ust. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej), decydując się jednocześnie na określenie długości terminów, jak przy rozpatrywaniu wniosku o udostępnienie informacji publicznej (zob.: art. 13 ustawy o dostępie do informacji publicznej). I tak, w art. 21 ust. 1 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego wskazano, że rozpatrzenie wniosku następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Ustęp 2 stanowi z kolei, że jeżeli wniosek o ponowne wykorzystywanie nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, podmiot zobowiązany zawiadamia w tym terminie wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim rozpatrzy wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia tego wniosku.

W wyniku realizacji wniosku o ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego, z wyjątkiem wniosku o ponowne wykorzystywanie w sposób stały i bezpośredni, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy, podmiot zobowiązany:

  1. przekazuje informację sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bez określania warunków ponownego wykorzystywania;
  2. informuje o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku posiadania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę;
  3. składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie;
  4. odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.

W odniesieniu do oferty, o której mowa w ww. pkt 3 w uzasadnieniu do projektu ustawy wskazuje się, że warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, a także wysokość opłat za ponowne wykorzystywanie informacji stanowią ofertę w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego. Zastosowanie znajdą wówczas przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące zawierania umów przez ofertę i jej przyjęcie, w tym ofertę w postaci elektronicznej (art. 66 i nast. Kodeksu cywilnego). Jednocześnie w uzasadnieniu wskazuje się, że co do zasady umowę uznaje się za zawartą w momencie, w którym składający umowę w trybie ofertowym otrzyma oświadczenie potwierdzające przyjęcie złożonej oferty. W przypadku naruszenia warunków określonych w umowie zastosowanie znajdą ogólne zasady odpowiedzialności cywilnoprawnej. Takie nieprecyzyjne i niepełne uregulowanie kwestii związanych z ww. ofertą oraz regulowanie spraw związanych z ponownym wykorzystywaniem informacji sektora publicznego w części przez przepisy prawa prywatnego zostało ocenione w sposób negatywny przez Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego na etapie opiniowania projektu ustawy (zob.: pismo Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego z dnia 25 stycznia 2016 r. z uwagami do projektu).

W art. 22 ust. 2 ustawy wskazano, że wnioskodawca, który otrzymał ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie, może w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty. Tym samym ustawodawca zapewnia wnioskodawcy możliwość kwestionowania treści poszczególnych warunków, a także wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.

W przypadku otrzymania sprzeciwu podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.

Zgodnie z art. 22 ust. 4 ustawy podmiot zobowiązany, w drodze decyzji, odmawia wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego w przypadku, gdy prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniom, o których mowa w art. 5 ustawy. Jest to analogiczne rozwiązanie do przyjętego na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej zarówno w przypadku udostępniania, jak i ponownego wykorzystywania informacji publicznej.

Jednocześnie, stosownie do art. 22 ust. 5 ustawy, podmiot zobowiązany może także odmówić realizacji wniosku w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy tj., gdy konsekwencją wykonania wniosku będzie konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań przekraczających proste czynności.

Ustawodawca wskazał również, że w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego ze względu na:

  1. prawa autorskie i prawa pokrewne w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
  2. prawa do baz danych w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie baz danych,
  3. prawa do odmian roślin w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie prawnej odmian roślin,
  4. prawa własności przemysłowej w rozumieniu przepisów Prawa własności przemysłowej lub prawa własności przemysłowej podlegającego ochronie na podstawie umów międzynarodowych lub przepisów prawa Unii Europejskiej, przysługujące podmiotom innym niż podmioty zobowiązane,

podmiot zobowiązany wskazuje osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która posiada prawa własności intelektualnej, jeżeli jest znana, albo licencjodawcę, od którego podmiot zobowiązany uzyskał dany przedmiot praw własności intelektualnej. Przepisu tego (tj. art. 22 ust. 6 ustawy) nie stosuje się jednak do muzeów państwowych, muzeów samorządowych, bibliotek publicznych, biblioteki naukowych oraz archiwów.

W odniesieniu do wniosku, o którym mowa w art. 20 ust. 2 ustawy, tj. do wniosku o ponowne wykorzystywanie w sposób stały i bezpośredni, ustawodawca w art. 23 ust. 1 ustawy wskazał, że podmiot do rozpatrzenia takiego wniosku:

  1. składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie, przy czym od oferty nie przysługuje sprzeciw;
  2. informuje wnioskodawcę o braku możliwości ponownego wykorzystywania w sposób wskazany we wniosku;
  3. odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego; przepisy art. 22 ust. 4 i 6 ustawy stosuje się.

Stosownie do ust. 2 tego przepisu, wnioskodawca w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty zawiadamia podmiot zobowiązany o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.

Do postępowania kończącego się wydaniem decyzji odmawiających udostępnienia informacji do ponownego wykorzystywania oraz stwierdzającej warunki ponownego wykorzystywania zastosowanie mają, analogicznie jak w przypadku ustawy o dostępie do informacji publicznej, przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Oznacza to, że rozstrzygnięcie podmiotu zobowiązanego podlega kontroli instancyjnej, a następnie sądowoadministracyjnej.

W odniesieniu do kontroli sądów administracyjnych ustawodawca wskazał, że do skarg rozpatrywanych w postępowaniach o udostępnienie informacji sektora publicznego oraz o ponowne jej wykorzystywanie mają zastosowanie, analogicznie jak na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej, przepisy Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, z tym że przekazanie akt i odpowiedzi na skargę następuje w terminie 15 dni od dnia otrzymania skargi, natomiast skargę rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia otrzymania akt wraz z odpowiedzią na skargę.

Podsumowanie

Uchwalona przez Sejm dnia 30 stycznia 2016 r. ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego zasadniczo powiela uregulowania dotychczas zawarte w Rozdziale 2a ustawy o dostępie do informacji publicznej, dotyczącym ponownego wykorzystywania informacji publicznej z uwzględnieniem zmian wynikających z konieczności implementacji do polskiego porządku prawnego dyrektywy 2013/37/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2013 r. zmieniającej dyrektywę 2003/98/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego.

Czas pokaże, w jaki sposób przepisy nowej ustawy będą wykorzystywane w praktyce i jakie problemy będą pojawiać się z ich stosowaniem.

Ustawa obecnie trafiła do Senatu (najbliższe posiedzenie w dniach 17-19 lutego 2016 r.), a jej zapisy w swojej zasadniczej części mają wejść w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

*****

Zobacz również:

  1. Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. I”;
  2. Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. II”;
  3. Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. III”;

___________________________________________________________________

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?

Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.

"

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.

"

Dowiedz się więcej:

Dostęp do informacji publicznej

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.

"

Dowiedz się więcej:

Dostęp do informacji publicznej