Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

14.01.2016

In-house w odpadach – kolejna inicjatywa poselska

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Do Sejmu wpłynął projekt kolejnej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zakładający wprowadzenie tzw. zamówień in-house w sektorze gospodarki odpadami komunalnymi

Projekt nowelizacji u.c.p.g.

W dniu 13 stycznia 2016 roku do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach autorstwa grupy posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego.

Projektodawcy proponują istotną zmianę art. 3a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który określa obecnie konkurencyjne tryby realizacji przez gminy zadań polegających na zapewnieniu budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. Przepis ten dopuszcza samodzielną realizację tego zadania przez gminę wyłącznie w przypadku negatywnego wyniku przeprowadzonych postępowań konkurencyjnych. W projekcie nowelizacji proponuje się, aby gmina realizując przedmiotowe zadanie zobowiązana była (miałoby to być rozwiązanie obligatoryjne, a nie fakultatywne) do udzielenia zamówienia spółce komunalnej spełniającej łącznie dwa kryteria: 1) kapitał zakładowy o wyłącznie gminnym charakterze, 2) prowadzenie przeważającej części działalności w sferze użyteczności publicznej na rzecz własnej jednostki samorządu terytorialnego.

Wyłącznie w braku takiej spółki, w sytuacji gdy gmina nie ma zamiaru jej utworzyć, realizacja przedmiotowego zadania następować ma w trybach konkurencyjnych, o których mowa w obecnej ustawie. W przypadku ich przeprowadzenia z negatywnym wynikiem (brak wyboru podmiotu prywatnego) gmina będzie mogła realizować przedmiotowe zadanie samodzielnie, co w świetle proponowanych zmian traktować należy odmiennie aniżeli w obecnie obowiązującym stanie prawnym – oznaczać to będzie realizację zadania bezpośrednio przez gminę lub działający w jej imieniu zakład budżetowy (nie będzie to dotyczyło realizacji zadania przez spółkę gminną).

Druga z proponowanych zmian dotyczy zasad odbioru odpadów komunalnych. Projektodawcy proponują wprowadzenie fakultatywnej możliwości udzielania zamówienia na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w sposób bezpośredni spółce komunalnej spełniającej ww. kryteria. W tym samym trybie istnieć będzie możliwość udzielenia zlecenia w zakresie realizacji następujących zadań:

  • zapobieganie zanieczyszczaniu ulic, placów i terenów otwartych, w szczególności przez: zbieranie i pozbywanie się, z zastrzeżeniem art. 5 ust. 4, błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu pojemnikach ustawionych na chodniku;
  • utrzymanie czystości i porządku na przystankach komunikacyjnych, których właścicielem lub zarządzającym jest gmina oraz które są położone na jej obszarze przy drogach publicznych bez względu na kategorię tych dróg.

Wójt na podstawie znowelizowanych przepisów będzie zobowiązany do zorganizowania przetargu w powyższych obszarach jedynie wówczas gdy na terenie gminy nie funkcjonuje spółka spełniająca powyższe kryteria lub gmina nie udzieliła jej zlecenia.

Konsekwencją powyższych rozwiązań jest propozycja uchylenia art. 6e obecnie obowiązującej ustawy, który stanowi, iż spółki z udziałem gminy mogą odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na zlecenie gminy, w przypadku, gdy zostały wybrane w drodze przetargu, o którym mowa w art. 6d.

Projekt ustawy nowelizującej zawiera także dalsze zmiany mające na celu dostosowanie obecnie obowiązujących przepisów do powyższych rozwiązań.

Ustawa nowelizująca miałaby wejść w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia. Projekt nie zawiera przy tym żadnych przepisów przejściowych dotyczących m.in. obecnie zawartych umów na odbiór albo odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Uzasadnienie projektu

W uzasadnieniu projektu nowelizacji wskazano, iż ma on na za zadanie „usprawnić i przyspieszyć zadania dotyczące utrzymywania czystości i porządku w gminach oraz rozwiązań sytuacje stworzone pod rządami ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (…)”. Projektodawcy wskazują także na „oczywistą sprzeczność” pomiędzy obecnie obowiązującymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 6e) a przepisami ustawy o samorządzie gminnym (art. 9). Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach stanowią przy tym w ich ocenie ograniczenie swobody samorządu terytorialnego co do sposobu wykonywania zadań nałożonych przepisami prawa.

Projektodawcy uzasadniając przedłożony projekt odwołali się także do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości oraz nowej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z 26 lutego 2014 roku dotyczącej zamówień publicznych.

Projekt został w dniu 13 stycznia 2016 roku skierowany do zaopiniowania przez Biuro Legislacyjne oraz Biuro Analiz Sejmowych. Nie otrzymał jeszcze numeru druku sejmowego.

Próba oceny projektu

Podejmując próbę oceny omówionego powyżej projektu na wstępie podkreślić należy, iż dotyka on niezwykle ważnej sfery aktywności samorządowej wywołującej od 2011 roku skrajnie odmienne oceny ze strony przedstawicieli środowisk samorządowych i przedsiębiorców prywatnych. Niestety projekt grupy posłów PSL w żaden sposób nie nawiązuje do procedowanego obecnie przez Radę Ministrów projektu nowej ustawy Prawo zamówień publicznych, który zawiera propozycję rozwiązań w zakresie tzw. zamówień in-house. W ostatnim czasie swoje stanowisko w tym zakresie zmieniło w sposób diametralny Ministerstwo Środowiska, które zaproponowało, aby rozwiązania ogólne dotyczące in-house – zawarte w projekcie nowego Prawa zamówień publicznych – odnieść także do systemu gospodarki odpadami komunalnymi, w tym do odbioru odpadów komunalnych. Takie podejście zapewnia spójność systemową dotyczącą systemu gospodarki komunalnej.

Przyjęcie natomiast rozwiązań zawartych w opisanym powyżej projekcie oznaczałoby dalsze pogłębianie różnic pomiędzy rozwiązaniami funkcjonującymi w systemie gospodarki odpadami komunalnymi a rozwiązaniami obowiązującymi w innych obszarach gospodarki komunalnej, co zdaje się nie mieć wystarczającego uzasadnienia merytorycznego.

Należy mieć nadzieję, iż ewentualna dyskusja dotycząca przedmiotowego projektu pozwoli na wypracowanie optymalnych rozwiązań dla środowiska samorządowego, uwzględniającego uzasadnione interesy podmiotów prywatnych, które w pozytywny sposób przełożą się na sytuację właścicieli nieruchomości w poszczególnych gminach.

Nie ulega przy tym wątpliwości, iż poważna dyskusja na temat tzw. zamówień in-house zbliża się wielkimi krokami i stanowić będzie jedno z zasadniczych wyzwać w zakresie prawa samorządowego w 2016 roku.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Maciej Kiełbus

Partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj