Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

19.07.2016

Jak prawidłowo uzasadnić uchwałę w sprawie rozpatrzenia skargi na burmistrza?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. niewłaściwie uzasadniona uchwała rady gminy w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność burmistrza podlega unieważnieniu.

Do rady gminy wpłynęła skarga na działalność burmistrza w zakresie błędów proceduralnych popełnionych przez niego w sprawie rozgraniczeniowej. Po jej rozpatrzeniu organ ten uznał ją za niezasadną ze względu na to, że zarzuty przedstawione przez skarżącą były wielokrotnie podnoszone we wcześniejszych postępowaniach, które kończyły się ich oddaleniem. Odpis owej uchwały doręczony został organowi nadzoru – wojewodzie.

Z uwagi na upływ 30-dniowego terminu do stwierdzenia nieważności ww. we własnym zakresie, wojewoda powołując się na art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaskarżył tę uchwałę do sądu administracyjnego, wnosząc o stwierdzenie jej nieważności w całości.

Stosownie do przepisu art. 91 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym uchwała może zostać uznana za nieważną jedynie w przypadku istotnego naruszenia prawa, natomiast w momencie, gdy jest ono nieistotne, np. nieodpowiednie oznaczenie uchwały, powołanie wadliwej podstawy prawnej, oczywista omyłka pisarska czy rachunkowa, organ nadzoru ogranicza się do wskazania, że jest ona wydana z naruszeniem prawa.

We wniesionej skardze wojewoda wskazał, że uchwała rady gminy narusza art. 7 Konstytucji RP oraz art. 238 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego [dalej: k.p.a.] . Zgodnie z drugim z tych przepisów, zawiadomienie o odmownym załatwieniu skargi powinno zawierać, poza elementami w nim wskazanymi, a które zaskarżona uchwała zawierała, także uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o treści art. 239 k.p.a. (przepis ten stanowi, że w przypadku, gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności – organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy – bez zawiadamiania skarżącego). Natomiast w niniejszej sprawie uzasadnienie uchwały zawierało jedynie lakoniczne stwierdzenia, że w sprawie wydane zostało prawomocne orzeczenie, a zarzuty przedstawione przez skarżącą były wielokrotnie podnoszone we wcześniejszych postępowaniach, które kończyły się oddaleniem zarzutów.

Sąd rozpatrujący wniesioną przez wojewodę skargę przyznał organowi nadzoru rację i stwierdził, że brak prawidłowo sporządzonego uzasadnienia zarówno faktycznego, jak i prawnego jest istotnym naruszeniem prawa procesowego, co jest wystarczającym powodem, aby stwierdzić nieważność zaskarżonej uchwały. Na potwierdzenie tej tezy WSA w Gorzowie Wlkp. przywołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 czerwca 2006 roku, gdzie Sąd ten wskazał, że przepis art. 7 Konstytucji RP, stanowiący, iż władza publiczna działa na podstawie i w granicach prawa, wiąże się z – wynikającą z zasady demokratycznego państwa prawnego – zasadą zaufania do państwa. Działanie organu władzy publicznej, mieszczące się w prawem określonych kompetencjach, ale noszące znamiona arbitralności i nie poddające się kontroli i nadzorowi, nie może być uznane za zgodne z prawem. Wymóg działania na podstawie prawa, w połączeniu z zasadą zaufania, rodzi po stronie organów władzy publicznej obowiązek motywowania jej rozstrzygnięć. Obowiązek motywowania uchwał rady gminy jest też elementem zasady jawności działania władzy państwowej oraz jest zaliczany do standardów demokratycznego państwa prawnego.

Biorąc pod uwagę wyżej wymienione argumenty, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. wyrokiem z dnia 29 czerwca 2016 r. (sygn. II SA/Go 221/16) stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały rady gminy.

Wyrok jest nieprawomocny.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autorzy artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Borys Cegłowski

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem administracyjnym

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj