Dnia 24 marca 2016 roku Prezes Głównego Urzędu Statystycznego wydał obwieszczenie w sprawie przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem w 2015 roku. Stawka ta wyniosła 1386 zł, a więc 46 zł więcej niż w roku 2014.
Ww. obwieszczenie zostało ogłoszone w Monitorze Polskim pod pozycją 297.
Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [dalej: ucpg] w art. 6k ust. 2a, dodanym do ustawy z dniem 1 lutego 2015 r., jako realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 listopada 2013 r. (sygn. K 17/12), określa sposób ustalenia maksymalnych stawek opłat za odpady zbierane i odbierane w sposób selektywny, które musi uwzględniać rada gminy w swojej uchwale w sprawie ustalenia stawki opłaty. Stawki te uzależnione są od przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na jedną osobę, ogłaszanego w pierwszym kwartale każdego roku przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Art. 6k ust. 1 ucpg przewiduje możliwość wyboru metody ustalenia opłaty i stawki tej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez radę gminy. Wyboru takiego rada gminy dokonuje spośród metod określonych w ustawie. Metody przewidziane przez art. 6j ust. 1 i 2
ucpg są następujące:
1) od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość,
2) od ilości zużytej wody z danej nieruchomości,
3) od powierzchni lokalu mieszkalnego,
4) od gospodarstwa domowego.
Jednocześnie art. 6j ust. 2a ucpg stanowi, że rada gminy może zróżnicować stawki opłaty w zależności od powierzchni lokalu mieszkalnego, liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość, odbierania odpadów z terenów wiejskich lub miejskich, a także od rodzaju zabudowy.
Na podstawie ww. obwieszczenia, biorąc pod uwagę przeciętny miesięczny dochód na 1 osobę w 2015 roku (tj. 1386 zł), a także stawki procentowe przewidziane w art. 6k ust. 2a ucpg dla każdej z ww. metod, maksymalne stawki opłat za odpady komunalne zbierane i odbierane w sposób selektywny wynoszą za miesiąc:
1) w przypadku wyboru metody od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość – 27,72 zł za mieszkańca;
2) w przypadku wyboru metody od ilości zużytej wody z danej nieruchomości - 9,70 zł za m3 zużytej wody;
3) w przypadku wyboru metody od powierzchni lokalu mieszkalnego - 1,11 zł za m2 powierzchni lokalu mieszkalnego;
4) w przypadku wyboru metody ustalenia jednej stawki od gospodarstwa domowego przez radę gminy - 77,62 zł za gospodarstwo domowe.
Dla porównania, poprzednio obowiązujące maksymalne stawki opłat były następujące:
1) w przypadku wyboru metody od liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość - 26,80zł za mieszkańca (a zatem 0,92 zł mniej niż obecnie);
2) w przypadku wyboru metody od ilości zużytej wody z danej nieruchomości – 9,38 zł za m3 zużytej wody (a zatem 0,32 zł mniej niż obecnie);
3) w przypadku wyboru metody od powierzchni lokalu mieszkalnego - 1,07 zł za m2 powierzchni lokalu mieszkalnego (a zatem 0,04 zł mniej niż obecnie);
4) w przypadku wyboru metody ustalenia jednej stawki od gospodarstwa domowego przez radę gminy - 75,04 zł za gospodarstwo domowe (a zatem 2,58 zł mniej niż obecnie).
_________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.
"System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.
"
Dowiedz się więcej:
Gospodarka odpadami komunalnymiAutorzy artykułu
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego
26.03.2024
13.03.2024
06.03.2024