Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

22.03.2016

Gmina nie musi naprawiać pomnika

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Przyznanie radzie gminy wyłącznej właściwości do podejmowania uchwał w sprawie wznoszenia pomników nie rodzi obowiązku podjęcia konkretnej uchwały dotyczącej pomnika.

Postanowieniem z 18 lutego 2016 r., sygn. III SAB/Gd 23/15 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku odrzucił skargę na bezczynność organu stanowiącego gminy w przedmiocie podjęcia uchwały zobowiązującej organ wykonawczy do remontu pomnika.

Orzeczenie to zapadło w następującym stanie faktycznym.

Rada Miejska w dniu 11 września 2013 r. podjęła stanowisko w sprawie rozbiórki pomnika zlokalizowanego na jednym z placów, uznając, iż jest to uzasadnione brakiem możliwości zapewnienia jego dalszego, bezpiecznego użytkowania. Pismem z 24 lutego 2014 r. skarżący wezwał Radę do uchylenia stanowiska w sprawie rozbiórki jednego z pomników (oraz podjęcia konkretnych czynności z uwagi na zaistnienie działań na szkodę jego oraz lokalnej społeczności), a także wezwał organ wykonawczy do odpowiednich działań w zakresie przywrócenia właściwego stanu pomnika. Wobec braku odpowiedzi Rady, skarżący wniósł skargę do WSA w Gdańsku. Postanowieniem z 15 maja 2014 r., sygn. III SAB Gd 350/14 WSA odrzucił skargę ze względu na fakt, iż skarżone stanowisko nie podlega kontroli sądowoadministracyjnej [m.in. ze względu na nienakładanie na skarżącego żadnych obowiązków ani nieprzyznawanie mu żadnych praw]. Wskutek skargi kasacyjnej, NSA postanowieniem z dnia 10 marca 2015 r., sygn. II OSK 3368/14 uchylił zaskarżone postanowienie WSA w Gdańsku, jako wydane bez należytego rozpatrzenia skargi. Sąd II instancji podkreślił, iż wbrew stanowisku WSA skarżący wniósł skargę również na zaniechanie Rady Miejskiej w odniesieniu do podjęcia uchwały zobowiązującej organ wykonawczy gminy do przywrócenia pomnika do właściwego stanu.

Przy ponownym rozpoznawaniu sprawy przez WSA doszło do rozdzielenia skarg, a analizowane postanowienie wydano wskutek rozpatrzenia skargi na bezczynność Rady Miejskiej.

Na rozprawie 18 lutego 2016 r. pełnomocnik skarżącego podał, iż podstawą żądania jest art. 101a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2015.1515 j.t. ze zm.; dalej: u.s.g.), który pozwala skarżyć zaniechanie organu gminy w zakresie czynności nakazanych prawem albo podejmowane przez organ czynności prawne lub faktyczne, które naruszają prawa osób trzecich. Interes prawny skarżącego polega natomiast na bezpodstawnym odebraniu i zniszczeniu miejsca pamięci.

Pełnomocnik Rady Miejskiej wniósł natomiast o odrzucenie lub oddalenie skargi, wskazując, iż art. 101a u.s.g. nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż Rada nie ma obowiązku wydania uchwały oraz iż skarżący nie wykazał prawidłowo związku przyczynowego między bezczynnością organu a interesem prawnym skarżącego.

WSA wskazał, iż art. 101a u.s.g. będzie miał zastosowanie w przypadkach, gdy odpowiedni przepis nakłada na organ gminy obowiązek podjęcia określonej uchwały z zakresu administracji publicznej. Skarga będzie niedopuszczalna natomiast, gdy organ uchwałodawczy będzie miał jedynie możliwość – a nie obowiązek – podjęcia stosownej uchwały.

Zdaniem Sądu skarżący nie ma racji próbując ów obowiązek wywieść z art. 18 ust. 2 pkt 13 u.s.g. [stanowiącego o wyłącznej właściwości rady gminy do podejmowania uchwały w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 460, z późn. zm.), a także wznoszenia pomników] oraz z art. 7 u.s.g. [który określa zadania własne gminy]. Nie sposób bowiem stwierdzić, by w świetle tych przepisów ustawodawca nałożył na radę gminy obowiązek podjęcia uchwały dotyczącej wzniesienia pomnika lub utrzymania go we właściwym stanie. Wobec tego, ze wskazanych przez skarżącego przepisów nie wynika również obowiązek podjęcia przez radę gminy uchwały zobowiązującej inny organ do wykonania czynności przywracających pomnik do właściwego stanu.

Orzeczenie jest nieprawomocne.

_________________________________________________________________________

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?

Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.

"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Autor artykułu

Adrian Misiejko

Doktor nauk prawnych, specjalizuje się w zakresie prawa samorządu terytorialnego ze szczególnym uwzględnieniem ustroju j.s.t. i publicznego transportu zbiorowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi