Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

20.10.2015

Nowelizowanie „uchwał śmieciowych” po ostatniej nowelizacji u.c.p.g.

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka odpadami komunalnymi

Zdaniem WSA we Wrocławiu „uchwały śmieciowe” podjęte do dnia 31 stycznia 2015 r. (również te znowelizowane po 1 lutego 2015 r.) utracą moc z upływem 18 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji u.c.p.g. z dnia 28 listopada 2014 r.

Uchwałą podjętą już po wejściu w życie ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (tj. po 1 lutego 2015 r.) rada gminy znowelizowała pierwotnie uchwaloną w 2013 r. uchwałę w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy.

Podstawę prawną do podjęcia ww. uchwały stanowi znowelizowany z dniem 1 lutego 2015 r. art. 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Natomiast zgodnie z art. 11 ww. ustawy nowelizującej dotychczasowe akty prawa miejscowego wydane na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, tj.:

  1. uchwała w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, podejmowanej na podstawie art. 4 ustawy;
  2. uchwała w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podejmowanej na podstawie art. 6l ust. 1 ustawy;
  3. uchwała w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości, podejmowanej na podstawie art. 6n ustawy;
  4. uchwała w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia  usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, podejmowanej na podstawie art. 6r ust. 3 ustawy;
  5. uchwała w sprawie rodzajów dodatkowych usług świadczonych przez gminę w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów oraz wysokości cen za te usługi, podejmowanej na podstawie art. 6r ust. 4 ustawy;

zachowują moc na okres, na jaki zostały wydane, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, a więc do dnia 1 sierpnia 2016 r. (18 miesięcy liczone od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od dnia 1 lutego 2015 r.).

Skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu na powyższą uchwałę wniósł Wojewoda Dolnośląski.

Zdaniem Wojewody powyższa uchwała została podjęta z naruszeniem przepisów prawa, bowiem w sytuacji, w której upoważnienie ustawowe zostało zmienione, jak to miało miejsce w niniejszej sprawie, a żaden przepis szczególny nie wprowadza tymczasowych reguł dopuszczających nowelizowanie aktu wydanego w oparciu o podstawę prawną w brzmieniu już nieobowiązującym, to dokonywanie zmian w uchwale ustanowionej na podstawie delegacji prawodawczej w brzmieniu już nieobowiązującym nie jest stanowieniem aktu w granicach upoważnienia. Tym samym Wojewoda Dolnośląski uznał, że niedopuszczalne jest, jego zdaniem, nowelizowanie aktów prawa miejscowego utrzymanych czasowo w mocy (bez wyraźnego przepisu ustawowego umożliwiającego takie działania prawodawcze), a art. 11 ww. ustawy nowelizującej z 2014 r., ani żaden inny przepis nie przewidują możliwości nowelizowania czasowo utrzymanych w mocy uchwał wydanych na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zdaniem Wojewody brzmienie art. 11 ustawy nowelizującej z 2014 r. oznacza, że organy stanowiące gmin nie zostały upoważnione do nowelizowania ustanowionych przed dniem 1 lutego 2015 r. uchwał wydanych na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, a wskazany czas 18 miesięcy obowiązywania tych aktów służyć ma podjęciu przez lokalnego prawodawcę nowych aktów w tym zakresie.

Analogiczne stanowisko Wojewoda Dolnośląski zajął w rozstrzygnięciu nadzorczym Nr NK-N.4131.45.14.2015.KW z dnia 9 września 2015 r.

Wyrokiem z dnia 2 września 2015 r. (sygn. II SA/Wr 450/15) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu oddalił skargę Wojewody Wielkopolskiego, nie podzielając tym samym jego zarzutów.

W uzasadnieniu Sąd wskazał, że przepis art. 11 ustawy nowelizującej z 2014 r. nie niesie z sobą zakazu modyfikowania uchwał wydanych na podstawie przepisów tam wskazanych. Na mocy tej ustawy bowiem nie uchylono tych przepisów, a jedynie dokonano ich modyfikacji poprzez częściową zmianę ich brzmienia. Jednakże, co istotne, zdaniem WSA we Wrocławiu, w myśl art. 11 ustawy nowelizującej z 2014 r. uchwały wydanie na podstawie art. 4, art. 6l, art. 6n, art. 6r ust. 3 i 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przed dniem 1 lutego 2015 r. wraz ze wszystkimi zmianami utracą moc w terminie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie tej ustawy, to jest z dniem 1 sierpnia 2016 r.

Wyrok jest nieprawomocny.

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.

"

System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka odpadami komunalnymi

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka odpadami komunalnymi