Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

16.06.2015

Negocjacje wynagrodzenia do poprawki?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

15 maja 2015 r. do Sejmu wpłynął poselski projekt zmiany ustawy Prawo zamówień publicznych dotyczący jednoznacznego określenia początku okresu, w którym strony umowy o zamówienie publiczne mogą prowadzić negocjacje w sprawie zmiany wynagrodzenia.

Aktualnie obowiązujące przepisy[1] stanowią, że w razie zmiany:

1)  stawki podatku od towarów i usług,

2)  wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę,

3) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.

- jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego, wynikającego z zawartej przed dniem wejścia w życie nowelizacji (tj. 19 października 2014 r.) umowy zawartej na okres dłuższy niż 12 miesięcy, każda ze stron umowy, w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów dokonujących tych zmian, może zwrócić się do drugiej strony o przeprowadzenie negocjacji w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia.

Posłowie w projekcie nowelizacji [2] zaproponowali, aby wprost został określony termin, w którym powinny zostać podjęte negocjacje przez strony umowy o zamówienie publiczne w przypadku wystąpienia ww. przesłanek. Projekt ma na celu zapewnienie jednoznaczności prawa poprzez doprecyzowanie, iż początkiem biegu tego terminu jest moment publikacji zmian prawa, z którymi wiąże się uprawnienie do wystąpienia o zmianę umowy. Jednocześnie zaznaczono, że zmiana umowy na podstawie ustaleń negocjacyjnych może nastąpić dopiero po wejściu w życie przepisów będących przyczyną waloryzacji. Strony umowy powinny zatem starać się wypracować wspólne stanowisku już w okresie tzw. vacatio legis, a najpóźniej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie przepisów z którymi wiąże się konieczność zmiany wynagrodzenia.

Należy przy tym podkreślić, iż pomysłodawcy projektu w głównej mierze obawiali się problemów związanych z renegocjacją umów ze względu na objęcie obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym umów zlecenia od dnia 1 stycznia 2016 r. W nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych [3], przewidziano bowiem m.in. przepis zgodnie, z którym niezawarcie w terminie do dnia 1 marca 2016 r. porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia z umowy o zamówienia publiczne w związku z ozusowaniem umów zlecenia, uprawnia do rozwiązania umowy z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Przy obecnym stanie prawnym, w razie braku konsensusu, umowa może zatem ulec rozwiązaniu dopiero po ponad pięciu miesiącach obowiązywania nowych przepisów. Jak wskazano w projekcie, ponoszenie nowych ciężarów przez ponad 5 miesięcy, bez zrównoważenia ich dodatkowym przychodem, przekracza możliwości znacznej części wykonawców.

Pomysłodawcy projektu, chcąc chronić wykonawców, proponują zmienić ww. przepis poprzez wprowadzenie uprawnienia dla każdej ze stron do wypowiedzenia umowy z zachowanie 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem nie wcześniej niż na dzień 31 grudnia 2015 r. Przy czym oświadczenie o wypowiedzeniu mogłoby być złożone w terminie miesiąca od złożenia wniosku o zmianę wynagrodzenia. Tak sformułowany przepis w połączeniu z możliwością wniesienia wniosku o waloryzację wynagrodzenia, już w okresie vacatio legis, ma w założeniu skutecznie chronić wykonawców przed ponoszeniem kosztów związanych ze zmianami prawa. Umowa będzie bowiem mogła zostać rozwiązana przed dniem objęcia obowiązkowym ubezpieczeniem społecznym umów zlecenia.

Ponadto, w projekcie znalazła się również definicja odpowiedniej zmiany wysokości wynagrodzenia ze względu na zmianę minimalnego wynagrodzenia za pracę. Otóż proponuje się, aby była to suma wzrostu kosztów wykonawcy, zamówienia publicznego wynikających z podwyższenia wynagrodzeń poszczególnych pracowników biorących udział w realizacji pozostałej do wykonania, w momencie wejścia w życie zmiany, części zamówienia, do wysokości wynagrodzenia minimalnego obowiązującej po zmianie przepisów lub jej odpowiedniej części, w wypadku osób zatrudnionych w wymiarze niższym niż pełen etat.

Podobne doprecyzowanie zaproponowano co do odpowiedniej zmiany wynagrodzenia w odniesieniu do zasad podlegania ubezpieczeniu lub zmiany stawek ubezpieczenia. Wysokość zmiany zależeć ma od sumy wzrostu kosztów wykonawcy zamówienia publicznego oraz drugiej strony umowy o pracę lub innej umowy cywilnoprawnej łączącej wykonawcę zamówienia publicznego z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, wynikających z konieczności odprowadzenia dodatkowych składek od wynagrodzeń osób zatrudnionych na umowę o pracę lub na podstawie innej umowy cywilnoprawej zawartej przez wykonawcę z osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, a biorących udział w realizacji pozostałej do wykonania, w momencie wejścia w życie zmiany, części zamówienia przy założeniu braku zmiany wynagrodzenia netto tych osób.

Reasumując, proponowany projektem ustawy kierunek zmian należy ocenić pozytywnie. Zamawiający powinni mieć przy tym świadomość, iż zasadą jest pełna refundacja kosztów związanych z nowelizacją przepisów dot. podatku VAT, minimalnego wynagrodzenia czy podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, względnie wysokości stawek tych ubezpieczeń. Ważne jest jednak, aby właściwie wyliczyć realny wzrost kosztów, tak, aby zmiana wynagrodzenia odbyła się z poszanowaniem interesu zarówno wykonawcy jak i zamawiającego. W tym zakresie konieczna może okazać się pomoc specjalistów.

[1] Zob. art. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz.U.2014.1232).

[2] Projekt o zmianie ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw; dostępny pod adresem: http://orka.sejm.gov.pl/Druki7ka.nsf/Projekty/7-020-1333-2015/$file/7-020-1333-2015.pdf.

[3] Zob. art. 5 ustawy z dnia 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2014.1831).

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
TAGI:
Nowelizacja

Autor artykułu

Maciej Wruk

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa cywilnego i gospodarczego ze szczególnym uwzględnieniem prawa zamówień publicznych

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj