Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

10.02.2015

Naczelnik „bierze” wszystko

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Jeżeli zobowiązany nie zamieszkuje (nie ma siedziby) na terytorium gminy o statusie miasta, której organ ustalił lub określił należność publicznoprawną, egzekucję tej należności prowadzi właściwy naczelnik urzędu skarbowego.           

Powyższą tezę w poszerzonym, 7-osobowym składzie wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale z dnia 08 grudnia 2014 r. (sygn. akt II FPS 5/14).

Omawiane orzeczenie jest wynikiem wątpliwości, jakie zrodziły się za sprawą rozbieżnych stanowisk zajmowanych przez sądy administracyjne w zakresie sporów kompetencyjnych pomiędzy organami właściwymi rzeczowo w sprawie egzekucji należności pieniężnych, dla których ustalania właściwe są organy jednostek samorządu terytorialnego.

Owe spory powstały na gruncie art. 19 §2 i art. 22 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Ustawa wskazuje bowiem, że co do zasady organem egzekucyjnym jest właściwy naczelnik urzędu skarbowego. Jednakże w przypadku, gdy należność ustala organ wykonawczy gminy o statusie miasta, a także organ wykonawczy  gminy wchodzącej w skład powiatu warszawskiego, właściwym organem egzekucyjnym staje się ten organ (prezydent miasta). W przypadku należności pieniężnych przysługujących pozostałym gminom, organem egzekucyjnym pozostaje naczelnik urzędu skarbowego.

Z powyższego wynika zatem, że w zakresie egzekucji świadczeń pieniężnych, dla których ustalania właściwy jest organ gminy, do czynienia mamy z właściwością rzeczową dwóch różnych organów egzekucyjnych. W zależności od tego, która jednostka samorządu terytorialnego jest wierzycielem należności pieniężnych, organem egzekucyjnym będzie bądź naczelnik urzędu skarbowego, bądź też prezydent miasta.

Rzecz jest jeszcze bardziej skomplikowana w sytuacji, gdy zobowiązany z tytułu należności ustalanej przez gminę o statusie miasta, nie zamieszkuje (nie posiada siedziby) na terenie działalności tej gminy. Przepisy o postępowaniu egzekucyjnym wskazują bowiem, że w takiej sytuacji organem egzekucyjnym właściwym miejscowo jest organ miejsca zamieszkania lub siedziby zobowiązanego. Wątpliwość w tym wypadku budziło, czy właściwym do prowadzenia egzekucji należności pieniężnych jest niebędący wierzycielem organ gminy o statusie miasta, na terenie której zamieszkuje lub posiada siedzibę zobowiązany, czy miejscowo właściwy naczelnik urzędu skarbowego.

NSA odpowiadając na powyższe pytanie wskazał, że właściwym organem w takiej sytuacji jest naczelnik urzędu skarbowego (jedynie, gdy zobowiązany nie zamieszkuje na terenie kraju właściwy jest organ gminy o statusie miasta, który ustalił lub określił należność, wierzyciel).

Uzasadniając Sąd wskazał, że naczelnik urzędu skarbowego jest organem egzekucyjnym o kompetencji ogólnej. Przysługuje mu najszerszy zakres kompetencji, w tym także do prowadzenia egzekucji należności pieniężnych, które ustala organ wykonawczy gminy nieposiadającej statusu miasta, co świadczy o jego merytorycznym przygotowaniu do egzekwowania świadczeń pieniężnych należnych gminom o statusie miast. Co więcej, NSA wskazał, że przekazanie kompetencji do prowadzenia egzekucji organom wykonawczym określonych jednostek samorządu terytorialnego stanowi wyjątek od reguły, który należy interpretować w sposób ścisły, a nie rozszerzający.

Powyższe w ocenie NSA jednoznacznie wskazuje, że brak jest uzasadnionych argumentów za przyjęciem tezy, że prezydent miasta ma prowadzić egzekucję świadczeń pieniężnych, których wierzycielem jest inna gmina o takim samym statusie, tylko z tego względu, że zobowiązany zamieszkuje bądź posiada siedzibę na terenie oddziaływania tej jednostki samorządu terytorialnego. W takiej sytuacji właściwym organem jest zawsze naczelnik urzędu skarbowego. Zdaniem NSA rozwiązanie takie potwierdzają zarówno względy celowościowe jak i prakseologiczne.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Podatki

Autorzy artykułu

Dr n. pr. Paweł Grzybowski

Doktor nauk prawnych, w Kancelarii Prawnej Ziemski & Partners w Poznaniu specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, ze szczególnym uwzględnieniem procedury podatkowej

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj