Zasady prowadzenia wspólnej obsługi gminnych instytucji kultury
Wojewoda Lubelski orzekł, iż niedopuszczalne jest określenie w uchwale rady gminy, iż gminna instytucja kultury jest jednostką obsługiwaną.
Rozstrzygnięciem nadzorczym Nr PN-II.4131.283.2016 Wojewoda Lubelski stwierdził nieważność w całości uchwały Rady Gminy Szastarka z dnia 21 czerwca 2016 r. w sprawie organizacji wspólnej obsługi administracyjnej, finansowo-księgowej i organizacyjnej jednostek organizacyjnych zaliczonych do sektora finansów publicznych, dla których organem prowadzącym lub założycielskim jest Gmina Szastarka.
W przedmiotowej uchwale określono, iż wspólną obsługę administracyjną, finansowo-księgową i organizacyjną dla jednostek obsługiwanych – Gminnej Biblioteki Publicznej w Szastarce oraz Gminnego Centrum Kultury w Polichnie – będzie prowadził (jako jednostka obsługująca) Urząd Gminy w Szastarce. Przewidziano również opublikowanie uchwały w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego oraz wskazano na dzień 15 lipca 2016 r. jako termin wejścia uchwały w życie.
Wojewoda Lubelski stwierdził, iż przepisy ustawy o samorządzie gminnym [dalej jako u.s.g.] nie ustanawiają kompetencji do podjęcia wskazanej powyżej uchwały. Rada gminy może bowiem określić w drodze uchwały jednostki obsługujące, jednostki obsługiwane i zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym jedynie wobec jednostek organizacyjnych wskazanych w art. 10a pkt 1 u.s.g. (czyli jednostek organizacyjnych gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych).
Natomiast gminne instytucje kultury, wskazane art. 10a pkt 2 u.s.g., mogą przystąpić do wspólnej obsługi jedynie na podstawie porozumień zawartych z jednostką obsługującą, określonych w art. 10 b ust. 3 u.s.g (po uprzednim zgłoszeniu tego zamiaru wójtowi). Przedmiotowe porozumienia powinny określać również zakres wspólnej obsługi. Oznacza to, iż o przystąpieniu do wspólnej obsługi gminnych instytucji kultury (oraz innych gminnych osób prawnych wskazanych w art. 10a pkt 3 u.s.g.) nie decyduje rada gminy a sama instytucja kultury. Wojewoda wskazał, iż zarówno Gminna Biblioteka Publiczna w Szastarce, jak i Gminne Centrum Kultury w Polichnie są wyposażonymi w osobowość prawną instytucjami kultury, wpisanymi do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę Szastarka.
Należy zgodzić się z zasadniczymi tezami postawionymi przez Wojewodę. Zgodnie bowiem z art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej [dalej jako u.o.p.d.k.], jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 u.o.p.d.k., instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora. Art. 14 ust. 3 u.o.p.d.k. stanowi natomiast instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru.
Art. 10b ust. 1 u.s.g. ustanawia kompetencję do podjęcia uchwały w sprawie wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych gminy zaliczanych do sektora finansów publicznych. Jednakże, z lektury art. 10b ust. 2 u.s.g. wyraźnie wynika, iż przedmiotowa kompetencja nie obejmuje gminnych instytucji kultury. Te ostatnie mogą przystąpić do wspólnej obsługi tylko na podstawie porozumień zawartych z jednostkami obsługującymi, po uprzednim zgłoszeniu tego zamiaru wójtowi.
Organ nadzoru nie zajął się natomiast problematyką publikacji uchwał określających jednostki obsługujące, jednostki obsługiwane oraz zakres obowiązków powierzonych jednostkom obsługującym w dzienniku urzędowym. Warto jednak wskazać, iż w innych rozstrzygnięciach nadzorczych Wojewoda Lubelski uznał, iż uchwały określające jednostki obsługujące, jednostki obsługiwane oraz zakres wspólnej obsługi nie podlegają publikacji w dzienniku urzędowym (zob. Charakter prawny uchwał w sprawie CUW).
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Zobacz także
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.