Egzekucja należności w opłacie po zmianie stawki
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.
Nowelizując ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, ustawodawca wyeliminował obowiązek składania nowych deklaracji, gdy zmianie uległa stawka opłaty. Jak zatem przebiegać będzie egzekucja należności po tej zmianie?
Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [dalej: u.c.p.g.] obowiązująca od 1 lutego 2015 r. wprowadziła reguły, zgodnie z którymi w przypadku uchwalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciel nieruchomości nie jest obowiązany do złożenia nowej deklaracji określającej jej kwotę, lecz podstawę jej regulowania stanowi zawiadomienie organu podatkowego o wysokości opłaty (wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w deklaracji).
Ustawodawca jednocześnie zastrzegł, że w przypadku, gdy właściciel nieruchomości nie uiszcza opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości podanej w zawiadomieniu, organ wydaje decyzję określającą wysokość tej opłaty, stosując wysokość opłaty podaną w zawiadomieniu.
Czy zatem każdorazowo, w sytuacji nieuiszczenia należności, w celu jej wyegzekwowania, konieczne będzie wydanie przez organ decyzji wymiarowej, czy też być może jej egzekucja zasadna będzie w oparciu o tytuł wykonawczy wystawiony na podstawie deklaracji z uwzględnieniem kwoty opłaty określonej zawiadomieniem?
Udzielając odpowiedzi na tak postawione pytanie, zasadnym jest odniesienie się do charakteru opłaty, a w konsekwencji również do trybu jej egzekucji.
Istotne wskazówki co do statusu opłaty udzielił Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z 28.11.2013 r
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Zobacz także
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.