Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners
Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners

Zamówienie in-house w projekcie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych

12.05.2015
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.
Zamówienie in-house w projekcie nowej ustawy Prawo zamówień publicznych

Projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych – w ślad za dyrektywą unijną – wyłącza spod reżimu zamówień publicznych umowy typu in-house.

W drugiej połowie kwietnia br. projekt nowej ustawy Prawo zamówień publicznych – mającej w założeniu wejść w życie 18 kwietnia 2016 r. – został skierowany do uzgodnień i konsultacji oraz upubliczniony na stronach Urzędu Zamówień Publicznych i Rządowego Centrum Legislacji[i]. Podstawowym celem projektu nowej ustawy Prawo zamówień publicznych jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw unijnych dotyczących zamówień publicznych: dyrektywy 2014/24/UE (mającej zastąpić tzw. dyrektywę klasyczną) oraz dyrektywy 2014/25/UE (następczyni tzw. dyrektywy sektorowej)[ii].

W przepisach art. 4-10 projektu nowej ustawy przewidziano szereg wyłączeń obowiązku stosowania jej przepisów. Przepis art. 7 projektu wyłącza obowiązek stosowania ustawy w przypadku „zamówień publicznych” zawieranych pomiędzy podmiotami sektora publicznego. Wśród umów wyłączonych spod reżimu zamówień publicznych – zawieranych pomiędzy podmiotami sektora publicznego – art. 7 projektu nowej ustawy wskazuje:

§   tradycyjne zamówienie in­-house – obejmujące sytuację, w której zamawiający będący np. jednostką samorządu terytorialnego albo spółką komunalną udziela zamówienia publicznego kontrolowanej przez siebie osobie prawnej (np. spółce komunalnej), na warunkach przewidzianych przepisem art. 7 ust. 1 pkt 1 projektu,  

§   tzw. odwrócone zamówienie in-house – udzielane przez osobę prawną (będącą np. spółką komunalną) zamawiającemu (np. jednostce samorządu terytorialnego), który sprawuje nad tą osobą prawną kontrolę (art. 7 ust. 1 pkt 2 projektu),

§   zamówienie in-house pomiędzy spółkami siostrami dotyczącej sytuacji, gdzie jedna osoba prawna (np. spółka komunalna) udziela zamówienia publicznego innej osobie prawnej (np. spółce komunalnej) kontrolowanej przez tego samego zamawiającego (np. przez jednostkę samorządu terytorialnego), na warunkach, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 projektu,

§   zamówienie in­-house w ramach tzw. wspólnej kontroli – udzielane przez zamawiającego osobie prawnej, nad którą zamawiający ten sprawuje wspólną kontrolę wraz z innymi zamawiającymi, z zastrzeżeniem wymogów art. 7 ust. 1 pkt 3 projektu,

§   umowę ustanawiającą lub wdrażającą współpracę w celu zapewnienia wykonywania usług publicznych – zawieraną pomiędzy zamawiającymi z myślą o realizacji ich wspólnych celów, z zastrzeżeniem warunków opisanych w art. 7 ust. 1 pkt 4 projektu.

Warto bliżej przyjrzeć się przesłankom wyłączenia pierwszej z wymienionych wyżej umów spod zastosowania reżimu zamówień publicznych. Jak przewiduje art. 7 ust. 1 pkt 1 projektu ustawy, przedmiotowe wyłączenie – dotyczące tradycyjnego zamówienia in-house – ma zastosowanie, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

§   przesłanka pierwsza – zamawiający sprawuje nad daną osobą prawną kontrolę, odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami polegającą na decydującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami tej osoby prawnej; warunek ten jest również spełniony, gdy kontrolę taką sprawuje inna osoba prawna kontrolowana przez zamawiającego w taki sam sposób (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a projektu),

§   przesłanka druga – ponad 80 % działalności kontrolowanej osoby prawnej dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez zamawiającego sprawującego kontrolę lub przez inną osobę prawną, nad którą ten zamawiający sprawuje kontrolę, o której mowa w pierwszej przesłance (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. b projektu),

§   przesłanka trzecia  – w kontrolowanej osobie prawnej nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego (art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. c projektu).

Powyższa regulacja ma wdrażać do polskiego prawa art. 12 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE. O ile w zakresie dotyczącym pierwszych dwóch przesłanek – przewidzianych art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) i b) projektu nowej ustawy  – można uznać, że odpowiadają one tym z art. 12 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 2014/24/UE – sytuacja wygląda inaczej w przypadku trzeciej przesłanki. W świetle propozycji art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. c), zawartej w projekcie nowej ustawy, możliwość skorzystania z analizowanego wyłączenia warunkowana jest brakiem jakiegokolwiek udziału w kontrolowanej osobie prawnej kapitału prywatnego. W praktyce oznacza to, że np. gmina nie mogłaby udzielić swej spółce komunalnej zamówienia, wyłączonego spod reżimu zamówień publicznych, z powołaniem się na art. 7 ust. 1 pkt 1 nowej ustawy, gdyby 1% udziałów w tej spółce przysługiwało podmiotowi prywatnemu.  Na uwagę zasługuje w tym kontekście, że przepis art. 12 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2014/24/UE – będący źródłem owej trzeciej przesłanki – nie jest pod tym względem aż tak daleko idący. Przepis dyrektywy wymaga bowiem, aby w kontrolowanej osobie prawnej nie było bezpośredniego udziału kapitału prywatnego, „z wyjątkiem form udziału kapitału prywatnego o charakterze niekontrolującym i nieblokującym, wymaganych na mocy krajowych przepisów ustawowych, zgodnie z Traktatami, oraz nie wywierających decydującego wpływu na kontrolowaną osobę prawną”.

Wątpliwości nastręcza propozycja implementacji do nowej ustawy Prawo zamówień publicznych art. 12 ust. 5 dyrektywy 2014/24/UE. Przepis ten określa sposób obliczenia procentu działalności, o którym mowa w art. 12 ust. 1 lit. b) dyrektywy 2014/24/UE, wskazując – przede wszystkim – że powinno się w tym zakresie uwzględniać średni całkowity obrót lub odpowiednią alternatywną miarę opartą na działalności, w szczególności koszty poniesione przez osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za trzy lata poprzedzające udzielenie zamówienia publicznego. W projekcie ustawy Prawo zamówień publicznych przepisy unijne odzwierciedlać w tym zakresie ma art. 7 ust. 2-4. Najwyraźniej jednak omyłkowo zaproponowano dwa alternatywne brzmienia art. 7 ust. 2 – pierwsze brzmienie wskazujące, że przy obliczeniu procentu działalności należy uwzględniać „średni całkowity obrót”, oraz drugie brzmienie art. 7 ust. 2 odwołujące się w tym względzie do „średniego przychodu”. W powyższym zakresie celowym jest więc dopracowanie przedmiotowego projektu.


[ii] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65) oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.243).

Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.

Przejdź do strony >>