Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners
Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners

Zmiana trybu przyjmowania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego

27.03.2015
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.
Zmiana trybu przyjmowania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego

Posłowie proponują zmianę przepisów dotyczących uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego.

Dnia 06 lutego 2015 r. grupa posłów PO wniosła projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2013 r. poz. 595) w Sejmie (brak nr druku sejmowego).

Nowelizacja ma na celu zmianę trybu uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Zgodnie z projektowanymi zmianami kompetencja w tym zakresie ma zostać przypisana zarządowi powiatu.

Planowane zmiany

Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym do kompetencji zarządu powiatu zawartych w art. 32 ma zostać dodany punkt dotyczący uchwalania regulaminu organizacyjnego, co oznacza, że rada powiatu zostaje pozbawiona owej kompetencji.

Regulacja w dniu dzisiejszym

Aktualnie, w ustawie o samorządzie powiatowym kompetencję do uchwalania regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego posiada rada powiatu zgodnie z art. 35 ust. 1. Warto się przyjrzeć jak to wygląda w innych ustawach dotyczących ustroju samorządu terytorialnego. W ustawie o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594) uchwalanie regulaminu organizacyjnego urzędu gminy przypisane jest wójtowi gminy. Natomiast na szczeblu województwa regulamin organizacyjny urzędu marszałkowskiego uchwalany jest przez zarząd województwa zgodnie z art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy o samorządzie województwa (Dz.U. z 2013 r. poz. 596). Ustrój odpowiedniego urzędu (urzędu gminy, starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego) normowany jest w regulaminie organizacyjnym. Podobnie jak w samorządzie gminnym, tak również na szczeblu samorządu województwa organ wykonawczy samodzielnie decyduje o treści regulaminu określającego organizację i zasady funkcjonowania urzędu przydanego mu dla wykonywania jego zadań. Jak podkreśla się w orzecznictwie NSA, „służebny charakter urzędu względem ustawowych obowiązków zarządu województwa czyni zrozumiałą kompetencję zarządu województwa do uchwalenia regulaminu organizacyjnego urzędu marszałkowskiego” – art. 41 ust. 2 pkt 7 ustawy o samorządzie województwa ( wyrok NSA z 16.12.2009 r., II OSK 1636/09). Odmienna regulacja w tym zakresie obowiązuje wyłącznie na szczeblu powiatu, gdzie organ wykonawczy ma znacznie mniejsze kompetencje w tym zakresie – zarząd powiatu może jedynie wnioskować do rady powiatu o uchwalenie regulaminu organizacyjnego określającego organizację i zasady funkcjonowania starostwa powiatowego (art. 35 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym).

Czy nowelizacja faktycznie coś zmieni?

Projekt wniesiony przez grupę posłów PO jest wynikiem dyskusji prowadzonym na ten temat od dawna. W dyskusjach tych formułowane jest pytanie: czy nie byłoby prościej i szybciej, gdyby zarząd powiatu również przyjmował regulamin organizacyjny, zamiast przedstawiać go radzie powiatu do uchwalenia? Zdaniem uczestników debaty zarówno na stopniu gminnym, jak i wojewódzkim, gdzie sprawą przyjmowania regulaminu organizacyjnego zajmują się organy wykonawcze, ten tryb się sprawdza. Dlaczego więc w powiecie miałoby być inaczej? Tak też podnoszą wnioskodawcy w uzasadnieniu projektu. Na pewno proponowane rozwiązanie ułatwi pracę starostom, bowiem w szybkim tempie będzie można wprowadzać zmiany do regulaminu, nie czekając na stosowną uchwałę rady powiatu.

Projekt ustawy nie pociąga za sobą obciążenia ani budżetu państwa, ani budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jest on na początkowym etapie legislacyjnym – został skierowany zaopiniowania przez Biuro Legislacyjny Kancelarii Sejmu oraz Biuro Analiz Sejmowych.

Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.

Przejdź do strony >>