Kolejne propozycje zmian w ustawie o odpadach
Komisje senackie proponują wprowadzenie dalszych zmian w procedowanej obecnie nowelizacji ustawy o odpadach.
Od kwietnia 2014 roku w parlamencie trwają prace nad senackim projektem ustawy o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2769). Początkowo dyskusja w tym zakresie toczyła się w Senacie, który w sierpniu 2014 roku przedłożył do Sejmu projekt stosownej ustawy w tym zakresie. Posłowie zakończyli prace nad przedłożonym projektem 17 grudnia 2014 roku, przekazując uchwaloną ustawę do rozpatrzenia przez Senat.
Nie zakończyło to jednak dyskusji nad procedowanymi zmiany, o czym najlepiej świadczą sprawozdania Senackiej Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej (sprawozdanie z dnia 29 grudnia 2014 roku, druk senacki nr 798A) oraz Senackiej Komisji Środowiska (sprawozdanie z dnia 30 grudnia 2014 roku, druk senacki nr 798B). W obu przypadkach komisje senackie proponuję modyfikację przyjętych przez Sejm rozwiązań.
Senacka Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaproponowała, aby w procedurze uchwalania przez sejmik województwa planu inwestycyjnego, który określać ma potrzebną infrastrukturę dotyczącą odpadów komunalnych, obowiązek uzgodnienia projektu planu z ministrem właściwym do spraw środowiska zastąpić obowiązkiem zaopiniowania projektu. Tym samym poprawka ta zmierza do przywrócenia pierwotnego rozwiązania proponowanego w projekcie senackim.
Zmiana ta ma istotne znaczenie. Uzgodnienie projektu, proponowane przez Sejm, oznacza bowiem, iż sejmik województwa będzie mógł uchwalić wyłącznie plan inwestycyjny, na którego treść zgodę wyraził Minister Środowiska. Brak uzgodnienia projektu uniemożliwiać będzie podjęcie stosownej uchwały. Propozycja komisji senackiej ogranicza rolę Ministra Środowiska. Jego opinia dotycząca projektu planu inwestycyjnego nie będzie bowiem wiążąca dla sejmiku województwa, który będzie mógł uchwalić plan inwestycyjny niezgodny ze stanowiskiem Ministra.
Druga z proponowanych zmian dotycząca nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ma na celu doprecyzowanie przepisów w zakresie przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych do ponadregionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (Ponadregionalną instalacją do przetwarzania odpadów komunalnych jest spalarnia odpadów komunalnych o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych zebranych z obszaru zamieszkanego co najmniej przez 500 tys. mieszkańców, spełniająca wymagania najlepszej dostępnej techniki, zwana dalej „ponadregionalną spalarnią odpadów komunalnych).
Także Senacka Komisja Środowiska zaproponowała zastąpienie obowiązku uzgadniania projektu planu inwestycyjnego obowiązkiem jego opiniowania przez Ministra Środowiska.
Dodatkowo Komisja zaproponowała zmianę definicji regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. W ustawie uchwalonej przez Sejm zmiana tej definicji polegała wyłącznie na wprowadzeniu dodatkowego odesłania w zakresie najlepszej dostępnej techniki do art. 207 ustawy Prawo ochrony środowiska (obecnie definicja zawiera wyłącznie w tym zakresie odesłanie do art. 143 POŚ). Komisja proponuje wykreślenie z definicji wymogu dotyczące mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkałego przez co najmniej 120 tys. mieszkańców. Tym samym status RIPOK mogłyby uzyskać instalacje o mniejszych mocach przerobowych, o ile spełniać będą pozostałe kryteria. Także ta propozycja nawiązuje do pierwotnego projektu senackiego. Zmiana ta jest szczególnie istotna w kontekście uchwalonych przez Sejm zmian dotyczących instalacji zastępczych, którymi będą mogły być wyłącznie RIPOKi (statusu instalacji zastępczej nie uzyska instalacja nie spełniająca wymogów RIPOK). Jednocześnie w definicji tej proponuje się wprowadzenie nowego elementu w postaci „wykorzystywania nowych dostępnych technologii przetwarzania odpadów”.
W sprawozdaniu Komisji zaproponowano także zmianę przepisów o wejściu w życie ustawy nowelizującej w zakresie aktów wykonawczych i decyzji administracyjnych, które zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą o odpadach tracą moc z dniem 23 stycznia 2015 roku. Celem nowelizacji jest przedłużenie ich obowiązywania o kolejny rok, aczkolwiek przedłużające się procedury legislacyjne utrudniają osiągnięcie tego celu.
Oba sprawozdania komisji senackich zostaną rozpatrzone przez Senat na najbliższym posiedzeniu, które odbędzie się w dniach 8 – 9 stycznia 2015 roku. W przypadku przyjęcia którejkolwiek z poprawek ustawa ponownie trafi do Sejmu, który ma się nią zająć na posiedzeniu zaplanowanym w dniach 13-16 stycznia 2015 roku. Następnie ustawa trafi do podpisu Prezydenta RP, co umożliwi jej publikację w Dzienniku Ustaw. Z tym dniem wejdą w życie jej najpilniejsze postanowienia. Reszta przepisów zacznie obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia, z pewnymi wyjątkami które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2018 roku.
Nie sposób wykluczyć, iż podczas posiedzenia Senatu zostaną zgłoszone dalsze poprawki do ustawy.
Na temat nowelizacji ustawy o odpadach pisaliśmy także w artykułach:
1) „Dodatkowe 12 miesięcy „życia” dla zezwoleń na zbieranie, odzysk lub unieszkodliwianie odpadów?”;
2) „120 tysięcy i uzgodnienie, czyli słów kilka o obecnym stanie prac nad senacką nowelą odpadową”
3) „Ponadregionalna spalarnia w senackiej nowelizacji ustawy o odpadach”;
4) „Plany inwestycyjne w projekcie senackiej noweli ustawy o odpadach”
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.