Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

13.11.2014

Kto może zostać członkiem rady nadzorczej spółki komunalnej?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Z przepisów ustawy o gospodarce komunalnej [dalej również: u.g.k] wynika, że jednostki samorządu terytorialnego [dalej również: JST] mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

Z przepisów ustawy o gospodarce komunalnej [dalej również: u.g.k] wynika, że jednostki samorządu terytorialnego [dalej również: JST] mogą tworzyć spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki akcyjne, a także mogą przystępować do takich spółek.

Ponadto, ustawodawca pozwala JST, w celu realizacji zadań o których mowa w art. 14 ust. 1 ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym, tworzyć również spółki komandytowe lub komandytowo-akcyjne.

Ustawa o gospodarce komunalnej wskazuje kolejno, że w spółkach z udziałem jednostek samorządu terytorialnego musi działać rada nadzorcza.

Rada nadzorcza, zgodnie z przepisami Kodeksu spółek handlowych [dalej: k.s.h.] może zostać powołana w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej oraz komandytowo-akcyjnej. Regulacja kodeksowa nie przewiduje natomiast powołania tego organu w spółce komandytowej. W praktyce, konieczność działania rady nadzorczej przewidziana w u.g.k. odnosić się będzie wyłącznie do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki komandytowo-akcyjnej. W przypadku spółki akcyjnej rada jest bowiem zawsze organem obligatoryjnym.

Ustawa o gospodarce komunalnej nie uzależnia konieczności powołania rady nadzorczej od wielkości udziału, więc uczestnictwo JST w tych spółkach w każdym przypadku powodować będzie konieczność działania w nich rady nadzorczej, nawet gdyby do JST należał tylko jeden udział (akcja).

Warto pamiętać o tym, kto z punktu widzenia przepisów prawnych może zostać członkiem rady nadzorczej spółki komunalnej. Zarząd spółki komunalnej z należytą starannością powinien dokonać sprawdzenia pod względem formalno-prawnym, czy kandydaci na członków rady posiadają wymagane prawem kwalifikacje.

Zalecać należy, by przed powołaniem do pełnienia funkcji w organie nadzoru zarząd odebrał od kandydatów oświadczenia o niepodleganiu wskazanym w ustawach zakazom i ograniczeniom. Oświadczenia te będzie można następnie dołączyć do wniosku o wpis zmiany składu rady w KRS. Jest bowiem wysoce prawdopodobne, że w przypadku ich niezłożenia sąd rejestrowy wezwie wnioskodawcę do ich złożenia, co wydłuży czas oczekiwania na rejestrację zmian w KRS. Pamiętać należy, że sąd rejestrowy obowiązany jest badać, czy dołączone do wniosku dokumenty są zgodne pod względem formy i treści z przepisami prawa. Można powiedzieć, że sąd rejestrowy dokonując wpisu w rejestrze potwierdza tym samym prawidłowość dokonanego zgłoszenia pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.

Działanie z należytą starannością przez członków zarządu spółki komunalnej jest bardzo istotne, ponieważ samo istnienie rady nadzorczej w składzie nienależytym może skutkować odpowiedzialnością członków zarządu spółki komunalnej (zob. artykuł z dnia 18.09.2013 r. pt. „Nienależyty skład rady nadzorczej a odpowiedzialność członków zarządu spółki samorządowej”).

Zarówno kandydaci na członków rad nadzorczych spółek komunalnych, którzy nie zostali wybrani przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i kandydaci na członków rad nadzorczych reprezentujących w spółce jednostkę samorządu terytorialnego - muszą spełniać określone w art. 18 k.s.h. uniwersalne warunki pełnienia funkcji w organach nadzoru spółek prawa handlowego. Wszyscy kandydaci muszą więc posiadać pełną zdolność do czynności prawnych oraz nie mogą podlegać ograniczeniom i zakazom pełnienia funkcji określonym w k.s.h. Kandydaci nie mogą także podlegać ograniczeniom i zakazom pełnienia funkcji określonym w ustawach szczególnych.

Zakazy i ograniczenia uczestnictwa w radach nadzorczych określone są w szeregu aktów prawnych, takich jak np.: ustawa o gospodarce komunalnej[1], ustawy ustrojowe[2], tzw. ustawa kominowa[3], tzw. ustawa antykorupcyjna[4], czy też Prawo upadłościowe i naprawcze[5]. Z uwagi na ograniczony zakres niniejszego artykułu, zakazy i ograniczenia, jakim mogą podlegać kandydaci na członków rad nadzorczych spółek komunalnych wskazuje w osobnym artykule.

Co istotne, kandydaci na członków rad nadzorczych reprezentujących w spółce jednostkę samorządu terytorialnego, oprócz wyżej wskazanych wymagań, muszą spełniać dodatkowe określone w przepisach prawa wymogi.

Obecnie, kwestię kwalifikacji członków rad nadzorczych reprezentujących w spółce jednostkę samorządu terytorialnego reguluje art. 10a ust. 4 u.g.k. Zgodnie z jego brzmieniem członkowie rady nadzorczej, reprezentujący w spółce jednostkę samorządu terytorialnego, są powoływani spośród osób, które złożyły egzamin w trybie przewidzianym w przepisach o komercjalizacji i prywatyzacji.

Odwołanie się do przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji[6] sprawia, że kandydaci na członków rad nadzorczych reprezentujący w spółce JST powinni posiadać takie kwalifikacje jak kandydaci na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa. W ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji zawarta została delegacja dla Rady Ministrów m.in. do określenia warunków, jakie powinni spełniać kandydaci na członków rad nadzorczych (art. 12 ust. 7). W ślad za tą delegacją Rada Ministrów 7 września 2004 r. wydała stosowane rozporządzenie[7].

W świetle przepisów wskazywanego rozporządzenia, a także regulacji zawartej w u.g.k. kandydaci na członków reprezentujących w spółce JST by móc pełnić funkcje powinni złożyć egzamin, o którym mowa w rozporządzeniu a także, powinni mieć ukończone studia wyższe.

Powyższe kryteria muszą zostać spełnione niezależnie od tego, czy w spółce dana JST jest wspólnikiem większościowym czy posiada wyłącznie jeden udział.

Pamiętać należy, że zgodnie z wskazywanym rozporządzeniem wymóg złożenia egzaminu nie dotyczy osób, które:

1) przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zdały egzamin przed komisją powołaną przez Ministra Przekształceń Własnościowych, Ministra Przemysłu i Handlu, Ministra Skarbu Państwa lub Komisją Selekcyjną powołaną na podstawie przepisu art. 15 ust. 2 ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji[8];

2) posiadają stopień naukowy doktora nauk prawnych lub nauk ekonomicznych;

3) posiadają wpis na listę radców prawnych, adwokatów, biegłych rewidentów lub doradców inwestycyjnych.

Podsumowując, członkiem rady nadzorczej spółki komunalnej może być każdy, kto spełnia choćby warunki pełnienia funkcji w organach nadzoru spółek prawa handlowego (wymogi fundamentalne), przy czym członkiem rady nadzorczej reprezentującym w spółce jednostkę samorządu terytorialnego może być wyłącznie osoba, która ponadto złożyła odpowiedni egzamin oraz posiada wyższe wykształcenie. Kandydaci nie mogą także podlegać zakazom i ograniczeniom wskazanym w k.s.h. (art. 18 k.s.h.), jak i w szeregu innych ustaw.

Więcej na temat zakazów i ograniczeń uczestnictwa określonych osób w radach nadzorczych spółek komunalnych w artykule pt. „Zakazy i ograniczenia pełnienia funkcji członka rady nadzorczej spółki komunalnej”.


[1] Ustawa o gospodarce komunalnej z dnia 20 grudnia 1996 r. (Dz.U. 1997, Nr 9, poz. 43) tekst jednolity z dnia 18 lutego 2011 r. (Dz.U. Nr 45, poz. 236) [u.g.k.].

[2] tj. Ustawa o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 95), tekst jednolity z dnia 11 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 594); Ustawa o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. Nr 91, poz. 578), tekst jednolity z dnia 11 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 595); Ustawa o samorządzie województwa z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz.U. Nr 91, poz. 576) tekst jednolity z dnia 11 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 596).

[3] Ustawa o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi z dnia 3 marca 2000 r. (Dz.U. Nr 26, poz. 306) tekst jednolity z dnia 8 lutego 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 254).

[4] Ustawa o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz.U. Nr 106, poz. 679) tekst jednolity z dnia 17 listopada 2006 r. (Dz.U. Nr 216, poz. 1584).

[5] Prawo upadłościowe i naprawcze, z dnia 28 lutego 2003 r. (Dz.U. Nr 60, poz. 535), tekst jednolity z dnia 28 czerwca 2012 r. (Dz.U. z 2012 r. poz. 1112).

[6] Ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji z dnia 30 sierpnia 1996 r. (Dz.U. Nr 118, poz. 561), tekst jednolity z dnia 14 października 2002 r. (Dz.U. Nr 171, poz. 1397), tekst jednolity z dnia 27 listopada 2012 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 216).

[7] Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem z dnia 7 września 2004 r. (Dz.U. Nr 198, poz. 2038).

[8] Ustawa z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz.U. Nr 44, poz. 202, ze zm.).

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Weronika Hoffa

radca prawny, specjalizuje się w obsłudze spółek prawa handlowego, w tym spółek z udziałem jednostek samorządu terytorialnego

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj