Wśród wszystkich zapisów statutowych, liczne kontrowersje wzbudzają zapisy dotyczące częstotliwości zwoływania zwyczajnych posiedzeń zgromadzenia związku.
Wśród wszystkich zapisów statutowych, liczne kontrowersje wzbudzają zapisy dotyczące częstotliwości zwoływania zwyczajnych posiedzeń zgromadzenia związku.
Tworzenie związków międzygminnych jest, w świetle art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, jednym ze sposobów wspólnego wykonywania przez gminy zadań publicznych.
Zgodnie z art. 64 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, rady gmin chcących utworzyć związek międzygminny podejmują uchwały w sprawie przyjęcia statutu związku. Na podstawie art. 67 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym statut związku powinien określać:
Liczne kontrowersje (zwłaszcza w orzecznictwie organów nadzoru) budzi kwestia uregulowania w statucie częstotliwości zwoływania zwyczajnych posiedzeń zgromadzenia związku.
Dzieje się tak z powodu brzmienia art. 69 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym, stanowiącego o odpowiednim stosowaniu do zgromadzenia związku przepisów dotyczących rady gminy.
W związku z powyższym należy przywołać brzmienie art. 20 ust. 1 in principio ustawy o samorządzie gminnym, który stwierdza, że rada gminy obraduje na sesjach zwoływanych przez przewodniczącego w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
W związku z powyższym pojawia się pytanie, czy „odpowiednie stosowanie” przepisów dotyczących rady gminy dotyczy również uregulowań w sprawie częstotliwości zwoływania zgromadzenia związku międzygminnego. W orzecznictwie organów nadzoru przyjmuje się, że „odpowiednie stosowanie” dotyczy również tego zagadnienia, w związku z czym nie można w statucie zawrzeć zapisu, iż zwyczajne posiedzenia zgromadzenia powinny być zwoływane co najmniej 2 razy w roku (patrz np.: rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Wielkopolskiego nr KN.Le.5.0911-136/10 z dnia 21 czerwca 2010 r. oraz rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego nr NK.II.AL4.0911-16/10 z dnia 2 lipca 2010 r.).
Powyższa interpretacja organów nadzoru jest jednak dyskusyjna, zwłaszcza z uwagi na uregulowanie zawarte w art. 67 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym statut związku międzygminnego powinien określać organy związku, ich strukturę, zakres i tryb działania. W tym wyliczeniu znajduje się również kwestia związana z uregulowaniem częstotliwości zwoływania posiedzeń zgromadzenia związku międzygminnego, na co zwrócono uwagę również w piśmiennictwie (por.: R. Cybulska, Komentarz do art. 67 [w:] B. Dolnicki, Ustawa o samorządzie gminnym. Komentarz, Warszawa 2010).
Na potwierdzenie dopuszczalności odmiennego od tego zawartego w art. 20 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym uregulowania kwestii częstotliwości zwoływania posiedzeń zgromadzenia związku przemawiają ponadto dwa kolejne argumenty. Po pierwsze, wykładnia celowościowa analizowanych przepisów prowadzi do wniosku, iż w przypadku rady gminy wprowadzony przez ustawodawcę obowiązek zwoływania posiedzeń rady gminy nie rzadziej niż raz na kwartał, powiązany jest z ilością zadań publicznych ciążących na gminie. Z kolei w przypadku związków międzygminnych ilość zadań publicznych przekazanych im do realizacji przez gminy członkowskie jest znacznie mniejsza, w związku z tym częstotliwość zwoływania posiedzeń zgromadzenia związku nie może być analogicznie określana, jak w przypadku posiedzeń rady gminy.
Drugim argumentem na potwierdzenie powyższej tezy są inne obowiązujące i niekwestionowane ani przez organy nadzoru, ani też ministra właściwego do spraw administracji publicznej statuty związków międzygminnych, które zawierają zapisy o zwoływaniu zwyczajnych posiedzeń zgromadzenia związku rzadziej niż raz na kwartał. Takie zapisy zawierają statuty Łużyckiego Związku Gmin (§ 14 ust. 1 – „nie rzadziej niż raz na pół roku”), Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji w Koninie (§ 13 ust. 3 – „co najmniej raz w roku”), czy też Związku Międzygminnego Wodociągów i Kanalizacji w Strzelcach Wielkich (§ 12 in principio – „co najmniej 2 razy w roku”).
Pomimo tego, że ustawodawca nakazuje do zgromadzenia związku stosować przepisy dotyczące rady gminy, to nakazuje to czynić „odpowiednio”. W teorii prawa przyjmuje się, że „o odpowiednim stosowaniu przepisu mówimy wówczas, gdy sama norma prawna nakazuje nam zastosować przepis prawny lub przepisy prawne należące do innej instytucji prawnej. Użycie w tym kontekście formuły, która mówi o odpowiednim stosowaniu przepisu nakazuje interpretatorowi uwzględnienie ewentualnych różnic między instytucjami, do których należy przepis odsyłający i przepis odesłania. Odpowiednie zastosowanie przepisu nie musi być więc jego zastosowaniem wprost, ale może oznaczać konieczność wprowadzenia odpowiednich modyfikacji do przepisu odesłania” (tak: L. Morawski, Wykładnia w orzecznictwie sądów. Komentarz, Toruń 2002, s. 294).
Powyższa analiza wskazuje jednoznacznie na konieczność podjęcia stosownych środków legislacyjnych zmierzających do wyraźnego uregulowania kwestii związanej z częstotliwością zwoływania zwyczajnych posiedzeń zgromadzenia związku międzygminnego.
Autorzy artykułu
Partner, prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
20.03.2023
13.03.2023
06.03.2023