Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

12.06.2014

Propozycje aktów prawnych i ich zmian a informacja publiczna

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że propozycje dotyczące aktów prawnych i ich nowelizacji są jawne i stanowią informację publiczną.

Do Prezesa Trybunału Konstytucyjnego wpłynął wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci propozycji zmiany ustawy o Trybunale Konstytucyjnym, którą przygotowali sędziowie Trybunału Konstytucyjnego i przekazali do Kancelarii Prezydenta RP z prośbą o rozważenie inicjatywy ustawodawczej.

Wnioskodawca został pisemnie poinformowany, iż dysponentem wnioskowanych dokumentów jest Kancelaria Prezydenta, a ponadto jakiekolwiek prace nad tym projektem, toczące się w Trybunale, należy traktować jako wewnętrzne dokumenty.

W związku z powyższym wnioskodawca wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność Prezesa TK wskazując, iż żądane dokumenty mają walor informacji publicznej.

Wyrokiem z dnia 7 czerwca 2013 r. (sygn. II SAB/Wa 147/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę uznając, iż wnioskowane informacje nie mają cech dokumentu urzędowego w konkretnej sprawie, czy konkretnym postępowaniu organu władzy publicznej. Sąd I instancji tym samym przychylił się do stanowiska Prezesa TK, iż są to dokumenty wewnętrzne.

Od powyższego wyroku została złożona skarga kasacyjna, którą wyrokiem z dnia 10 stycznia 2014 r. (sygn. I OSK 2213/13) Naczelny Sąd Administracyjny uwzględnił i zobowiązał Prezesa TK do rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Jak wskazał NSA, informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych, a w szczególności o sprawach wymienionych w art. 6 ustawy o dostępie do informacji publicznej. Wyliczenie zamieszczone w tym przepisie ma jedynie charakter przykładowy, co prowadzi do wniosku, że – co do zasady – wszystko, co wiąże się bezpośrednio z funkcjonowaniem i trybem działania podmiotów, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (a więc władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne) stanowi informację publiczną. Takim podmiotem jest także Prezes Trybunału Konstytucyjnego.

Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny odniósł się do możliwości skarżenia bezczynności organu w przypadku, gdy organ zawiadamia wnioskodawcę, iż żądana informacja nie ma charakteru informacji publicznej. Sąd II instancji stwierdził, że skargę na bezczynność organu w postępowaniu o udzielenie informacji publicznej można złożyć nie tylko wobec "milczenia" organu, ale również w sytuacji, w której powstał spór między wnioskodawcą a adresatem wniosku, co do charakteru żądanej informacji.

Odnośnie charakteru wnioskowanych materiałów, NSA wskazał, że art. 6 ust. 1 pkt 1 lit. b mówi, iż udostępnianiu podlega informacja publiczna o „projektowaniu aktów normatywnych” a nie o „projektach” tych aktów. Oznacza to, że nie chodzi tu o projekty, nad którymi prace legislacyjne zakończyły się, lecz o sam fakt prac nad treścią projektów. Naczelny Sąd Administracyjny, powołując się na poglądy przedstawione w doktrynie wskazał ponadto, iż zakres informacji podawanych w związku z pracami nad projektem aktu normatywnego, obejmuje nie tylko podanie informacji, że takie prace mają miejsce, ale również powinien obejmować szczegółowe dane dotyczące zakresu przedmiotowego lub tekstu projektu, osób odpowiedzialnych za pracę nad projektem, a także udostępnienie, jeżeli jest to możliwe, treści ustaleń bądź założeń projektu (tak: M. Bernaczyk, M. Jabłoński, K. Wygoda, Biuletyn informacji publicznej. Informatyzacja administracji, Wrocław 2005, s. 169-170).

Powyższe rozważania doprowadziły NSA to stanowiska, iż już samo przygotowanie przez sędziów Trybunału Konstytucyjnego propozycji zmian aktów prawnych zyskuje walor informacji publicznej. Istotny jest, bowiem sam fakt, iż w Trybunale Konstytucyjnym toczyły się prace nad przygotowaniem projektu zmian w ustawie dotyczącej organizacji Trybunału i trybu postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym. Sąd II instancji wskazał również, że w celu zapewnienia "przejrzystości" prac nad projektem ustawy, istotne jest to, jakie propozycje, w jakim kształcie, zostały przedłożone przez Prezesa TK Prezydentowi RP. Ważne jest, bowiem, w świetle zasady transparentności procesu legislacyjnego, aby już na tym etapie projektowania regulacji, można było się zapoznać z merytorycznymi propozycjami zmian do ustawy, przygotowanymi przez sędziów Trybunału i skonfrontować zakres ewentualnych rozbieżności pomiędzy propozycjami tych zmian, a finalnym projektem ustawy złożonym przez Prezydenta w formie inicjatywy ustawodawczej.

Powyższy wyrok ma istotne znaczenie nie tylko w stosunku do projektów nowelizacji ustaw, ale również wszelkich innych aktów prawnych, w tym uchwał wydawanych przez organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, zarówno będących aktami prawa miejscowego, jak i tych o charakterze „wewnętrznym”.

 

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autorzy artykułu

Joanna Kostrzewska

Partner, radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj