Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

05.05.2014

Deratyzacja w regulaminie utrzymania czystości i porządku, czyli jak nie wpaść w pułapkę

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Truizmem jest stwierdzenie, że kreacja tytułowego regulaminu nie jest zadaniem prostym.

Nie sposób przecież nie zauważyć, że wobec, miejscami nieostrych i niejednoznacznych wskazań ze strony prawodawcy odnośnie obligatoryjnej treści regulaminu (vide art. 4 ust. 2 ustawy z 13 września 1996 r.) nad stosownymi uchwałami rad gmin krąży trudne do wyeliminowania ryzyko sformułowania zarzutu (np. przez prokuratora) przekroczenia zakresu delegacji ustawowej z wszelkimi tego negatywnymi konsekwencjami (vide stwierdzenie nieważności „feralnej” części uchwały).

Wspomniane ryzyko aktualizuje się zarówno w przypadku „odpadowych” zapisów regulaminu, jak i w przypadku tych jego fragmentów, które kwestii śmieci nie dotyczą (vide problem znakowania, czipowania psów). Opisywane niebezpieczeństwo widać także w sytuacji, gdy twórcy regulaminu przystępują do skonkretyzowania i rozwinięcia pkt 8 przywołanej wyżej jednostki ustawy o utrzymaniu czystości i porządku tj. punktu obligującego gminy do określenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku dotyczących wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.

Żeby nie być gołosłownym przywołać trzeba prawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 22 stycznia br. (IV SA/Po 792/13), w którym przypomniano, że zawarte w art. 4 ust. 2 u.c.p.g. wyliczenie elementów uchwały w przedmiocie regulaminu ma charakter wyczerpujący, co oznacza, że nie wolno w nim zamieszczać postanowień, które wykraczałyby poza treść art. 4 ustawy. WSA zaakcentował przy tym, że ów przepis zawiera obligatoryjne elementy regulaminu, co powoduje, że w uchwale tej muszą znaleźć się postanowienia odnoszące się do wszystkich punktów art. 4 ust. 2 ustawy, a rada gminy nie ma prawa do stanowienia aktów prawa miejscowego regulujących zagadnienia inne niż wymienione w tym przepisie ani też podejmowania regulacji w inny sposób niż wskazany przez ustawodawcę, gdyż oznaczałoby to wykroczenie poza zakres delegacji ustawowej.

Co istotne, Sąd odniósł się także do tytułowego zadania. Podzielając stanowisko wyrażone w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 15 czerwca 2010 r. (II SA/Gd 212/10), podniesiono, że celem upoważnienia zawartego w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy było zobligowanie organu gminy do kazuistycznego wskazania obszarów na terenie gminy, które ze względu na szczególne usytuowanie, otoczenie czy realizowane tam funkcje bądź inne okoliczności, wymagają poddania ich obowiązkowej deratyzacji. Z analizy całego art. 4 ustawy wynika, że zamiarem ustawodawcy nie było objęcie deratyzacją obszaru całej gminy, ale konkretnych jej obszarów. Tym samym obciążenie obowiązkiem deratyzacji właścicieli nieruchomości na terenie całej gminy jest naruszeniem upoważnienia ustawowego zawartego w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy. Uchwałodawca winien zrealizować upoważnienie ustawowe, pozostając ściśle w jego granicach, co oznacza, nie tylko zakaz regulowania materii nieokreślonych w upoważnieniu, ale i nakaz uregulowania wszystkiego, co zostało w nim wskazane.

Tym samym WSA w Poznaniu uznał, że zapis kontrolowanego regulaminu, zgodnie z którym obowiązkowa deratyzacja na terenie całej gminy zostaje przeprowadzona w następujących terminach: od 15 marca do 15 kwietnia oraz od 15 września do 15 października każdego roku jest sprzeczny z prawem. Z omawianego styczniowego orzeczenia płynie także ważkie wskazanie, że określenie terminu i obszaru, na terenie którego przeprowadza się deratyzację, należy do wyłącznej kompetencji rady gminy i musi być określone w regulaminie, ergo dokonywanie – via regulamin - przez radę gminy swoistej subdelegacji przedmiotowego obowiązku na organ wykonawczy nie ma ustawowego unormowania (zob. wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2010 r. II OSK 170/10). Analogiczny pogląd wyrażono w innym tegorocznym orzeczeniu (zob. prawomocny wyrok WSA w Gliwicach z 8 stycznia II SA/Gl 1731/13), w którym expressis verbis uznano, że rada gminy nie może scedować na organ wykonawczy gminy jej kompetencji do wyznaczania terminów i obszarów obowiązkowej deratyzacji (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 grudnia 2011 r., II OSK 2058/11). Co godne odnotowania, w gliwickim wyroku podniesiono także, że norma kompetencyjna wyrażona w art. 4 ust. 2 pkt 8 ustawy nie pozwala na nałożenie na podmioty prywatne obowiązku przeprowadzenia deratyzacji i poniesienia jej kosztów (zob. także wyroki Wojewódzkich Sądów Administracyjnych w Olsztynie z dnia 7 kwietnia 2011 r., II SA/Ol 145/11, w Gdańsku z dnia 9 maja 2012 r., II SA/Gd 120/12 oraz w Bydgoszczy z dnia 16 maja 2012 r., II SA/Bd 174/12).

Jest to kolejny artykuł opublikowany na łamach Portalu, dotyczący gminnych regulaminów utrzymania czystości i porządku. Tematyka ta szeroko została omówiona w artykułach:

1. z dnia 04.11.2013 r. „Regulaminowa walka z gryzoniami”,
2. z dnia 27.02.2013 r. „Nieważność regulaminu utrzymania czystości i porządku”,
3. z dnia 24.05.2013 r. „Gminne regulaminy utrzymania czystości i porządku kwestionowane przez wojewodów”,
4. z dnia 14.05.2013 r. „Obowiązki nakładane na posiadaczy domowych pupili muszą być zgodne z Konstytucją”.

____________________________________________________________________________________

Jeśli interesuje Cię ta tematyka i potrzebujesz wsparcia merytorycznego, ODWIEDŹ STRONĘ:

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Dr Jędrzej Bujny

radca prawny

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj