Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners
Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners

Gospodarka energetyczna a dostęp do informacji publicznej

04.09.2014
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.
Gospodarka energetyczna a dostęp do informacji publicznej

W jednym ze swoich wyroków NSA wskazał, że operator systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego jest podmiotem wykonującym zadania publiczne.

Skarżący złożył do spółki energetycznej wniosek o udostępnienie informacji publicznej w postaci kserokopii wszelkich ewentualnych decyzji stanowiących podstawę lokalizacji i budowy linii elektroenergetycznych na wskazanych we wniosku działkach.

Z uwagi na brak odpowiedzi ze strony spółki skarżący wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność.

Wyrokiem z dnia 10 lipca 2013 r. (sygn. II SAB/Wa 228/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zobowiązał spółkę do rozpatrzenia wniosku skarżącego, a także stwierdził, że bezczynność miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wywiodła spółka, zaskarżając go w całości
i wnosząc o jego uchylenie i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez sąd
I instancji.

Wyrokiem z dnia 14 maja 2014 r. (sygn. I OSK 2666/13) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

W uzasadnieniu Sąd wskazał, że spółka energetyczna jest podmiotem zobowiązanym na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej do udzielenia informacji, mającej walor informacji publicznej, będącej w jej posiadaniu, bowiem jest podmiotem, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy, czyli podmiotem wykonującym zadania publiczne.

Spółka energetyczna, do której skarżący złożył wniosek o udostępnienie informacji publicznej jest operatorem systemu dystrybucyjnego elektroenergetycznego, w rozumieniu Prawa energetycznego, a w związku z tym jest przedsiębiorstwem użyteczności publicznej, wykonującym zadania publiczne w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Ponadto NSA wskazał, że bez znaczenia jest fakt, w jakim interesie jest składany wniosek – publicznym, czy indywidualnym, bowiem istotnym jest tylko to, że wnioskodawca żąda udostępnienia informacji o charakterze publicznym. Bez znaczenia jest również sposób, w jaki podmiot zobowiązany do udostępnienia informacji publicznej wszedł w jej posiadanie – czy sam ją wytworzył, czy też jedynie stał się jej posiadaczem.

Również wnioskowana przez skarżącego informacja stanowi, zdaniem Sądu II instancji, informację publiczną, bowiem wszelkie wydane decyzje administracyjne, które stanowiły podstawę lokalizacji i budowy linii elektroenergetycznych należącej do spółki, są informacją związaną z wykonywaniem zadania publicznego przez spółkę.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził również, że zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej wyłącznie żądanie udostępnienia informacji publicznej przetworzonej upoważnia podmiot zobowiązany do jej udostępnienia do wykazania, że jej udostępnienie jest szczególnie istotne dla interesu publicznego. W innych przypadkach nie można żądać od wnioskodawcy wykazania, w jakim celu jest mu potrzebna wnioskowana informacja. Bez znaczenia w tym zakresie pozostaje również fakt, iż wnioskodawca może wykorzystać udostępnione mu informacje publiczne przeciwko podmiotowi zobowiązanemu w drodze powództwa cywilnego.

Powyższy wyrok stanowi kolejny przykład podmiotu zobowiązanego na gruncie ustawy o dostępie do informacji publicznej do udostępniania informacji publicznej, a także przykład informacji, która posiada walor informacji publicznej w rozumieniu tej ustawy.

Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.

Przejdź do strony >>