Warto zweryfikować „uchwały śmieciowe”
Zeszłoroczna nowelizacja „ustawy śmieciowej” spowodowała konieczność weryfikacji legalności wcześniej podjętych przez gminy „uchwał śmieciowych”.
Takie wnioski wynikają z nieprawomocnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp. z dnia 5 marca 2014 r. (sygn. I SA/Go 51/14 – część wyroku odnosząca się do ustalenia stawki tzw. „opłaty śmieciowej” została przedstawiona w artykule z dnia 4 kwietnia 2014 r., pt. „Prawidłowa kalkulacja tzw. <<opłaty śmieciowej>> przez gminy”).
Skargę do sądu administracyjnego na uchwałę rady gminy w przedmiocie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki takiej opłaty na terenie gminy wniósł prokurator rejonowy, żądając stwierdzenia nieważności uchwały w całości.
Prokurator zarzucił uchwale szereg istotnych uchybień. Najistotniejszym było przyjęcie dwóch metod ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w sytuacji, gdy prawnie dopuszczalnym w momencie podejmowania uchwały był wybór wyłącznie jednej z nich (uchwała została podjęta przez radę gminy dnia 28 grudnia 2012 r., a więc jeszcze przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 25 stycznia 2013 r., która to wprowadziła możliwość wyboru dwóch metod ustalenia opłaty śmieciowej).
Kolejnym zarzutem prokuratora, posiadającego legitymację skargową w zakresie uchwał organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, było zamieszczenie w przepisie końcowym dwóch sprzecznych norm prawnych dotyczących daty wejścia w życie uchwalonego aktu prawa miejscowego. Lokalny prawodawca zawarł bowiem w tym przepisie zapis, iż „Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa i obowiązuje od 1 lipca 2013 roku”.
W momencie procedowania przez sąd administracyjny, zaskarżona uchwała już nie obowiązywała, ponieważ została uchylona przez radę gminy i zastąpiona nową uchwałą w tym samym zakresie, co podnosiła rada gminy, jako jeden z argumentów przemawiających za koniecznością oddalenia skargi prokuratora.
Na wstępie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. wskazał, że uchylenie uchwały przez organ stanowiący gminy, nie czyni bezprzedmiotowym rozpoznania skargi na tę uchwałę, bowiem, jak słusznie wskazuje w swoich wyrokach Trybunał Konstytucyjny, zmiana lub uchylenie zaskarżonej do sądu uchwały nie czyni zbędnym wydania przez sąd wyroku, jeżeli zaskarżona uchwała może być zastosowana do sytuacji z okresu poprzedzającego jej uchylenie, a przepis obowiązuje w danym systemie prawa, jeśli można go zastosować do sytuacji z przeszłości, teraźniejszości lub przyszłości.
WSA w Gorzowie Wlkp. zauważył również, że nawet gdyby wybór przez radę gminy dwóch metod ustalenia opłaty śmieciowej na podstawie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach był prawnie możliwy w momencie podejmowania uchwały, to już sam sposób ukształtowania drugiej metody jest wadliwie sformułowany, bowiem jego analiza wskazuje, iż podmioty objęte drugą metodą są również objęte pierwszą metodą ustaloną przez gminę.
Ponadto słuszne jest twierdzenie prokuratora, że rada gminy nie miała kompetencji, w dniu podejmowania skarżonej uchwały, do wyboru dwóch metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Również kwestionowany przez prokuratora zapis określający moment wejścia w życie uchwały jest, zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wlkp., niezgodny z prawem.
Mając na uwadze wszystkie powyższe twierdzenia, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wlkp. wyrokiem z dnia 5 marca 2014 r. (sygn. I SA/Go 51/14) stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości. Wyrok jest nieprawomocny.
Powyższy wyrok jednoznacznie wskazuje na konieczność weryfikacji przez gminy (a zwłaszcza ich organy stanowiące) pierwotnych „uchwał śmieciowych” pod kątem ich legalności w kontekście najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych w tym zakresie, które z dnia na dzień jest coraz bogatsze.
____________________________________________________________________________________
Jeśli interesuje Cię ta tematyka i potrzebujesz wsparcia merytorycznego, ODWIEDŹ STRONĘ:
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.