Gminne sprawozdania „śmieciowe” – Ministerstwo wyjaśnia wątpliwości

Ministerstwo Środowiska opublikowało nowe interpretacje ustawy „śmieciowej”, w których wyjaśnia wątpliwości związane ze sposobem obliczania m. in poziomu recyklingu niektórych frakcji odpadów.
Art. 3 b oraz 3 c ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399) [dalej: u.c.p.g.] nakładają na gminy obowiązki w zakresie uzyskiwania odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, a także obowiązek osiągnięcia określonego poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
Ponadto art. 6c u.c.p.g. nakłada na gminy obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w odniesieniu do nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Jednocześnie nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne mogą zostać objęte systemem odbierania odpadów komunalnych po podjęciu przez radę gminy odpowiedniej uchwały.
Wzajemne relacje powołanych przepisów doprowadziły do praktycznych wątpliwości dotyczących tego, czy gmina, obliczając poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych, a także poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania powinna brać pod uwagę odpady z części gminy wyłącznie objętej przetargiem, czy też wszystkie odpady komunalne wytworzone na terenie danej gminy. Pojawiły się także wątpliwości, czy gmina przy obliczeniach powinna uwzględniać odpady zebrane w całym roku czy tylko w II połowie roku, kiedy to wszedł w życie nowy system gospodarki odpadami.
Ministerstwo Środowiska dn. 4 marca 2014 r. wydało dwie interpretacje[1], w których wyjaśniło powstałe wątpliwości. Zdaniem Ministerstwa, że jeżeli gmina nie objęła nieruchomości niezamieszkałych gminnym systemem gospodarki odpadami, to nie oznacza, iż jest zwolniona z obowiązku uzyskiwania poziomów w odniesieniu do odpadów na nich powstających. Akty wykonawcze wydawane na podstawie art. 3 b i 3c u.c.p.g., określając sposoby obliczania uzyskanych przez gminę poziomów nie wskazują czy gmina, obliczając je, brać ma pod uwagę jedynie ilość odpadów z części gminy objętej gminnym systemem gospodarki odpadami komunalnymi, czy także uwzględnić ma nieruchomości, z których nie odbiera odpadów komunalnych.
Ministerstwo wskazało, że gmina jest obowiązana do uzyskiwania poziomów w stosunku do wszystkich położonych na terenie gminy nieruchomości, a nie tylko w stosunku do nieruchomości objętych przetargiem i systemem gminnym. Ministerstwo wskazało ponadto, że gmina powinna złożyć jedno sprawozdanie obejmujące zarówno nieruchomości niezamieszkałe, jak i zamieszkałe.
W odniesieniu do zagadnienia dotyczącego czasowego zakresu sprawozdania podkreślono, że fakt zorganizowania przez gminy systemu gospodarki odpadami komunalnymi od lipca 2013 r. nie zwalnia gmin z obowiązku uzyskania odpowiednich poziomów w odniesieniu do całego roku kalendarzowego.
Resort środowiska wskazał, że na mocy art. 9u u.c.p.g. wójt (burmistrz, prezydent miasta) jest zobowiązany do kontroli przestrzegania zapisów ustawy, w tym do kontroli uzyskiwania odpowiednich poziomów przez podmioty odbierające odpady komunalne i nie działające na zlecenie gminy. Zdaniem Ministerstwa ustawodawca wyposażył gminy w odpowiednie narzędzia, za pomocą, których może ona wpływać na prawidłową gospodarkę odpadami komunalnymi prowadzoną przez wszystkie podmioty odbierające odpady komunalne działające na jej terenie.
[1] Dostępne na stronie www.mos.gov.pl
Jeśli interesuje Cię ta tematyka i potrzebujesz wsparcia merytorycznego, czytaj dalej.
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.