Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

12.09.2013

Uwaga! Zwierzęta na drodze publicznej – cz. I. Kolizja.

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Na mocy art. 25 ustawy o ochronie zwierząt prowadzący pojazd mechaniczny, który potrącił zwierzę, zobowiązany jest, w miarę możliwości, do zapewnienia mu stosownej pomocy lub zawiadomienia jednej ze służb, o których mowa w art. 33 ust. 3.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

Na mocy art. 25 ustawy o ochronie zwierząt prowadzący pojazd mechaniczny, który potrącił zwierzę, zobowiązany jest, w miarę możliwości, do zapewnienia mu stosownej pomocy lub zawiadomienia jednej ze służb, o których mowa w art. 33 ust. 3[1].

Należy pamiętać, że każdy, kto narusza nakazy określone w art. 25 u.o.z. podlega karze aresztu lub grzywny! Nota bene pamiętać też trzeba, ze w świetle art. 45 ust. 1 pkt 6 Prawa o ruchu drogowym zabrania się pozostawiania na drodze przedmiotów, które mogłyby zagrozić bezpieczeństwu ruchu; jeżeli jednak usunięcie ich nie jest możliwe, należy je oznaczyć w sposób widoczny w dzień i w nocy. Warto zaznaczyć, że we wspomnianym przepisie chodzi o potencjalne niebezpieczeństwo; jednocześnie pamiętać trzeba, że pozostawienie przedmiotu na drodze stanowi wykroczenie z art. 97 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń [2], a nieoznaczenie przeszkody, jeżeli może to zagrozić bezpieczeństwu ruchu lub utrudnić ruch - z art. 84[3] tejże[4].

Z przytoczonych przepisów wynika, że w przypadku kolizji ze zwierzęciem, kierujący pojazdem winien – w miarę możliwości - usunąć zwierzę z drogi jednocześnie zapewniając mu – w miarę możliwości – pomoc. Co oczywiste, jeżeli wykonanie wspomnianych działań przekracza możliwości kierującego musi on zawiadomić odpowiedni podmiot zarządzający daną droga publiczną. Należy podkreślić, że na mocy art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach[5] obowiązki utrzymania czystości i porządku na drogach publicznych należą do zarządu drogi[6]. Przypomnieć wypada, że w świetle art. 19 ust. 1 i 2 ustawy z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych[7] organ administracji rządowej lub jednostki samorządu terytorialnego, do którego właściwości należą sprawy z zakresu planowania, budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg, jest zarządcą drogi. Zarządcami dróg, co do zasady, są dla dróg: krajowych - Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad; wojewódzkich - zarząd województwa; powiatowych - zarząd powiatu; gminnych - wójt (burmistrz, prezydent miasta). Warto nadmienić, że zarządca drogi może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, utworzonej odpowiednio przez sejmik województwa, radę powiatu lub radę gminy[8]. Wypada też dodać, że określony w art. 20 u.d.p. katalog zadań spoczywających ex lege na zarządcy jest na tyle pojemny i szeroki, że także na bazie jego treści można dowodzić, że to zarządca winien podjąć działania związane z usunięciem zwierzęcia. Zarządca drogi musi przy tym pamiętać, że zgodnie z art. 129 ust. 2 pkt 7 p.r.d. policjant, m. in. w związku z wykonywaniem czynności związanych z czuwaniem nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, jest uprawniony do wydawania nie tylko poleceń osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, ale także osobie odpowiedzialnej za utrzymanie drogi.

Truizmem jest stwierdzenie, iż w efekcie kolizji drogowej z udziałem dzikiego zwierzęcia może dojść do na tyle poważnego zranienia tego ostatniego, że wystąpi konieczność jego uśmiercenia. Należy pamiętać, iż pomimo generalnego zakazu zabijania zwierząt prawodawca dopuszcza w wyjątkowych, prawem określonych sytuacjach odejście od wspomnianego zakazu. Jednym z takich przypadków jest – na mocy art. 6 ust. 1 pkt 3 u.o.z. – konieczność bezzwłocznego uśmiercenia. Tę drażliwą kwestię reguluje art. 33 u.o.z., z którego wynika, że uśmiercanie zwierząt może odbywać się wyłącznie w sposób humanitarny polegający na zadawaniu przy tym minimum cierpienia fizycznego i psychicznego[9]. Co istotne w przypadku wystąpienia konieczności bezzwłocznego uśmiercenia, w celu zakończenia cierpień zwierzęcia, prawodawca dopuszcza, aby potrzebę jego uśmiercenia stwierdzili przedstawiciele pokaźnego zbioru instytucji. I tak, mamy w tym gronie lekarza weterynarii, członka Polskiego Związku Łowieckiego, inspektora organizacji społecznej, której statutowym celem działania jest ochrona zwierząt, funkcjonariusza Policji, straży ochrony kolei, straży gminnej, Straży Granicznej, pracownika Służby Leśnej lub Służby Parków Narodowych, strażnika Państwowej Straży Łowieckiej, strażnika łowieckiego lub strażnika Państwowej Straży Rybackiej[10]. Co ważne, prawodawca wszystkie wymienione osoby traktuje równorzędnie w tym sensie, że nie przyznaje żadnej z niech swoistego pierwszeństwa przy orzekaniu o konieczności dokonania natychmiastowego uśmiercenia rannego zwierzęcia. Innymi słowy: nie mamy tutaj do czynienia z jakąś hierarchią, czy też gradacją, a każdy z podmiotów wskazanych w art. 33 ust. 3 u.o.z. ma prawo do podejmowania tej brzemiennej w skutkach decyzji. W razie konieczności bezzwłocznego uśmiercenia, czynność tę dokonuje się przez podanie środka usypiającego - przez lekarza weterynarii bądź przez zastrzelenie zwierzęcia wolno żyjącego (dzikiego) - przez osobę uprawnioną do użycia broni palnej. Przystępując do uśmiercania zwierzęcia warto jeszcze pamiętać, że na mocy art. 34 ust. 4 u.o.z. m. in. zabrania się uśmiercania zwierząt w okresie stanowiącym 10 % czasu trwania ciąży dla danego gatunku, bezpośrednio poprzedzającym planowany termin porodu, oraz 48 godzin po porodzie, z wyjątkiem m. in. konieczności bezzwłocznego uśmiercenia[11] oraz zabrania się uśmiercania zwierząt kręgowych przy udziale dzieci lub w ich obecności[12].

Jednocześnie zaakcentować trzeba, że w świetle postanowień ustawy o z dnia 21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych[13] za wręcz oczywiste należy uznać stwierdzenie, że podejmowanie działań stricte leczniczych wobec rannego zwierzęcia leży wyłącznie w gestii weterynarza jako osoby prawnie umocowanej do ochrony zdrowia zwierząt. Tym samym to lekarz weterynarii jest predystynowany – tak ze względu na przygotowanie merytoryczne, jak i brzmienie przepisów – do oceny stanu zdrowia rannego zwierzęcia i wytyczenia dalszej ścieżki postępowania. Warto także dodać, że na mocy art. 9 ust. 2 Prawa łowieckiego starosta może wyrazić zgodę, na okres do 6 miesięcy, na przetrzymywanie zwierzyny, osobie, która weszła w jej posiadanie w wyniku osierocenia, wypadku lub innego uszkodzenia ciała zwierzyny, mając na uwadze potrzebę podjęcia koniecznej opieki i leczenia. Zwierzyna ta powinna następnie być przekazana uprawnionym podmiotom w celu dalszej hodowli. Nadto pamiętać trzeba, że skoro przepisy ustawy o ochronie przyrody przewidują możliwość utworzenia ośrodków rehabilitacji zwierząt (zob. art. 75 tejże) to jednym ze sposobów postępowania z rannym zwierzęciem może być właśnie przekazanie go do stosownego ośrodka (rzecz jasna pod warunkiem, że dane zwierzę mieści się w wykazie gatunków lub grup gatunków zwierząt, które mogą być leczone i rehabilitowane w ośrodku).


[1] We wspomnianym przepisie wspomina się m. in. o funkcjonariuszu Policji, straży ochrony kolei, straży gminnej, Straży Granicznej, pracowniku Służby Leśnej lub Służby Parków Narodowych, strażniku Państwowej Straży Łowieckiej, strażniku łowieckim lub strażniku Państwowej Straży Rybackiej.

[2] Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3.000 złotych albo karze nagany.

[3] Kto wbrew obowiązkowi nie oznacza w sposób odpowiadający wymaganiom i łatwo dostrzegalny, zarówno w dzień, jak i w porze nocnej, jakiejkolwiek przeszkody w ruchu drogowym, urządzenia lub przedmiotu znajdujących się na drodze lub też miejsca prowadzonych robót, jeżeli to może zagrozić bezpieczeństwu ruchu albo utrudnić ruch na drodze, podlega karze aresztu, albo grzywny.

[4] Zob. R. A. Stefański, Komentarz do art.45 ustawy - Prawo o ruchu drogowym, SIP LEX, stan prawny: 2008.04.10.

[5] Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.; dalej: u.c.p.g.

[6] Nota bene do obowiązków zarządu drogi należy także: 1) zbieranie i pozbywanie się odpadów zgromadzonych w pojemnikach do tego przeznaczonych i utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; 2) pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości przyległych do drogi publicznej; 3) uprzątnięcie i pozbycie się błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników, jeżeli zarząd drogi pobiera opłaty z tytułu postoju lub parkowania pojazdów samochodowych na takim chodniku.

[7] Dz. U. z 2007 r., Nr 19, poz. 115 ze zm.; dalej: u.d.p.

[8] Jeżeli jednostka taka nie została utworzona, zadania zarządu drogi wykonuje zarządca.

[9] Jeżeli Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska lub regionalny dyrektor ochrony środowiska wydał zezwolenie na zabicie zwierząt objętych ochroną gatunkową, mogą one być uśmiercone przy użyciu broni myśliwskiej przez osoby uprawnione do posiadania tej broni. Jeżeli zachodzą przyczyny, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 u.o.z. (chodzi tu o działania niezbędne do usunięcia poważnego zagrożenia sanitarnego ludzi lub zwierząt), zwierzę może być uśmiercone bez zgody właściciela na podstawie orzeczenia lekarza weterynarii. Ustalenie właściciela i uzyskanie jego zgody nie dotyczy zwierząt chorych na choroby podlegające obowiązkowi zwalczania na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

[10] Gdy bezzwłoczne uśmiercenie zwierzęcia jest niezbędne do realizacji zadań związanych z ochroną przyrody na obszarze parku narodowego, potrzebę uśmiercenia zwierzęcia stanowiącego zagrożenie stwierdza w decyzji administracyjnej dyrektor parku narodowego, na którego obszarze znajduje się to zwierzę. Uprawnionymi do wykonania decyzji są upoważnieni przez dyrektora parku narodowego pracownicy wchodzący w skład Służby Parków Narodowych.

[11] Inne wyjątki od przywołanego zakazu to konieczność uśmiercenia zwierząt w przypadkach określonych w ustawie z dnia 21 stycznia 2005 r. o doświadczeniach na zwierzętach oraz przypadek wydania przez powiatowego lekarza weterynarii decyzji nakazującej zabicie lub ubój zwierząt na podstawie art. 44 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt.

[12] Warto też dodać, iż zgodnie z art. 51 ust. 1 pkt 1 p.ł. kto strzela do zwierzyny w odległości mniejszej niż 500 m od miejsca zebrań publicznych w czasie ich trwania lub w odległości mniejszej niż 100 m od zabudowań mieszkalnych - podlega karze grzywny.

[13] Dz. U. z 2009 r., Nr 93, poz. 767 ze zm.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj
DZIAŁY:
Inne

Autor artykułu

Dr Jędrzej Bujny

radca prawny

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj