PROJEKT PREZYDENCKI: Powiatowe konferencje rozwoju gospodarczego
Prezydencki projekt ustawy samorządowej zakłada wprowadzenie instytucji mającej na celu wspieranie rozwoju gospodarczego.
Jedną z ciekawszych propozycji ze strony projektodawców ustawy o współdziałaniu w samorządzie terytorialnym na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego oraz o zmianie niektórych ustaw [dalej również: projekt ustawy samorządowej] jest wprowadzenie „powiatowych konferencji rozwoju gospodarczego”. Wprowadzenie tego typu instytucji ma być oparte na mechanizmach analogicznych do istniejących obecnie w przypadku kontaktów z organizacjami pozarządowymi w postaci „rad pożytku publicznego”.
Aby usunąć istniejące braki w tym zakresie, proponuje się wprowadzenie instytucji „powiatowych konferencji rozwoju gospodarczego” w ustawie o izbach gospodarczych. Jak wskazują projektodawcy, zadaniem tych konferencji ma być stworzenie płaszczyzny współpracy między lokalną administracją samorządową a podmiotami gospodarczymi mającej na celu wspieranie rozwoju gospodarczego.
Proponuje się, aby uprawnionymi do udziału w „powiatowej konferencji rozwoju gospodarczego” były następujące podmioty (z zastrzeżeniem, że musi być ich co najmniej pięć):
1) przedstawiciel każdej izby gospodarczej zrzeszającej co najmniej 30 przedsiębiorców mających siedzibę na terenie danego powiatu;
2) przedstawiciel każdej izby rzemieślniczej zrzeszającej co najmniej 30 rzemieślników prowadzących działalność na terenie danego powiatu;
3) przedstawiciel właściwej powiatowej rady izby rolniczej;
4) przedstawiciel każdego przedsiębiorcy zlokalizowanego na terenie powiatu i zatrudniającego co najmniej 250 pracowników;
5) dwóch przedstawicieli podmiotów gospodarczych niezrzeszonych w podmiotach wymienionych w pkt 1-3 i niespełniających warunków określonych w pkt 4 – jeżeli zostali wybrani na otwartym zebraniu tych podmiotów, a informacja o zebraniu była publicznie dostępna co najmniej na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem spotkania.
Głównym uprawnieniem „powiatowych konferencji rozwoju gospodarczego” ma być opiniowanie następujących aktów:
1) projekty uchwał budżetowych powiatu i gmin wchodzących w jego skład – z wyłączeniem projektów uchwał dotyczących zmian w budżecie;
2) projekty uchwał w sprawach podatków i opłat lokalnych opracowywane przez gminy wchodzące w skład powiatu;
3) projekty studium kierunków i uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, opracowywane przez gminy wchodzące w skład powiatu;
4) projekty strategii rozwoju powiatu i gmin wchodzących w jego skład.
Proponuje się przyjęcie, iż brak wyrażenia przez konferencję opinii w terminie dwóch tygodni od dnia otrzymania projektu uznaje się za wyrażenie opinii pozytywnej.
Niniejszy artykuł jest kolejnym z serii omawiających zapisy znajdującego się obecnie w Sejmie, przedłożonego przez Prezydenta RP projektu ustawy samorządowej. Projektu tego dotyczą także artykuły:
1) z dnia 7 września 2013 r.: „Nowa jakość w gminie, czyli prezydencki projekt ustawy samorządowej już w Sejmie”,
2) z dnia 18 października 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Zmiana ważności referendum”,
3) z dnia 21 października 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Zaostrzenie procedury odwołania organu JST”,
4) z dnia 23 października 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Stowarzyszenia i komitety aktywności lokalnej”,
5) z dnia 30 października 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Zmiany w procedurze głosowania nad uchwałami JST”,
6) z dnia 31 października 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Referenda tematyczne (merytoryczne)”,
7) z dnia 8 listopada 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Obywatelska inicjatywa uchwałodawcza”,
8) z dnia 13 listopada 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: Pozycja JST w post. administracyjnym i sądowoadministracyjnym”,
9) z dnia 25 listopada 2013 r.: „PROJEKT PREZYDENCKI: wysłuchanie publiczne”.
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Popularne
Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.