Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners
Portal prowadzi ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.
Ziemski & Partners

Uwaga na upoważnienia dla spółek komunalnych

06.06.2013
Uwaga: ten artykuł ma więcej niż 3 miesiące. Sprawdź aktualny stan prawny lub skontaktuj się z autorem.
Uwaga na upoważnienia dla spółek komunalnych

Zarząd spółki komunalnej może zostać upoważniony przez radę gminy do załatwiania spraw z zakresu administracji publicznej. Upoważnienie takie może jednak dotyczyć wyłącznie indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.

Z końcem stycznia bieżącego roku Rada Miejska w Bystrzycy Kłodzkiej [dalej jako: rada gminy] postanowiła upoważnić zarząd spółki Zakład Usług Komunalnych w Bystrzycy Kłodzkiej sp. z o.o. [dalej jako: ZUK], do załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej.

Zakres udzielonego zarządowi ZUK upoważnienia zakwestionował Wojewoda Dolnośląski [dalej: Wojewoda], który uznał, że upoważnienie zarządu ZUK m.in. do: określenia w drodze decyzji wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, przyjmowania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, czy przeprowadzanie postępowania egzekucyjnego w przypadku nieziszczenia opłat w wyznaczonym terminie – wykracza poza dopuszczalny zakres upoważnienia.

Zdaniem Wojewody dokonane na podstawie art. 39 ust. 4 ustawy o samorządzie gminnym upoważnienie zarządu ZUK, dotyczyć mogło wyłącznie tych spraw, które stanowią indywidualne sprawy z zakresu administracji publicznej.

Organ nadzoru w uzasadnieniu swojej decyzji powołał się na stanowisko wyrażone dotychczas w judykaturze Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, zgodnie z którym – przepisy ustawy o samorządzie gminnym, pojęcia „załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej” używają w związku z bardzo konkretną formą działania organu administracji, tzn. decyzją administracyjną, określając organy właściwe do wydawania tych aktów oraz regulując sprawę upoważnień do ich wydawania. Dlatego też, czynności (działania) właściwych organów, które nie polegają na wydawaniu decyzji administracyjnych, choć z reguły dotyczą imiennie określonych adresatów, nie mieszczą się w pojęciu „załatwiania sprawy indywidualnej z zakresu administracji publicznej”, w rozumieniu wskazywanej ustawy [zob. wyrok WSA w Gliwicach z dnia 24 sierpnia 2010 r., sygn. akt. IV SA/Gl 845/09].

Pojęcie „załatwiania indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej”, w rozumieniu wskazywanej ustawy, oznacza możliwość przekazania kompetencji innemu podmiotowi, ale wyłącznie do władczego działania, czyli do rozstrzygania spraw administracyjnych w formie władczej (co do zasady) decyzją administracyjną [zob. wyrok WSA w Opolu z dnia 7 lipca 2009 r., sygn. akt II SA/Op 134/09].

Zdaniem Wojewody nie można uznać za tożsame z załatwianiem indywidualnych spraw z zakresu administracji publicznej związanym z wydawaniem decyzji administracyjnej upoważnienia do:

  • przyjmowania określonych dokumentów i informacji,
  • nakładania obowiązków na określone podmioty,
  • dokonywania za organ podatkowy określonych ustawowo czynności sprawdzających, związanych z realizacją przez właściwe podmioty obowiązków wynikających z uchwały,
  • prowadzenia postępowań w trybie określonym przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w przypadku nieuiszczenia opłat w wyznaczonym terminie.

Jeśli interesuje Cię ta tematyka i potrzebujesz wsparcia merytorycznego, czytaj dalej

Portal tworzony przez prawników
ZIEMSKI&PARTNERS KANCELARIA PRAWNA
Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy sp. k.

Przejdź do strony >>