Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

29.08.2013

Jednostki budżetowe a VAT – uzasadnienie uchwały NSA

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Ukazało się długo wyczekiwane uzasadnienie uchwały 7 sędziów NSA z dnia 24 czerwca 2013 r. (I FPS 1/13), w której przesądzono, że jednostki budżetowe nie są odrębnymi od gmin podatnikami VAT.

Gminom, które w ogromnej większości nie rozliczały się z VAT wspólnie z jednostkami budżetowymi, NSA nie udzielił żadnych wskazówek, jak dostosować system rozliczeń, i jaki wpływ stanowisko wyrażone w uchwale mieć będzie na przeszłe rozliczenia VAT w gminach.

Jedno istotne pytanie doczekało się jednak odpowiedzi. NSA stwierdził, że podatnikami VAT mogą być zakłady budżetowe. Kwestia ta nie była wprawdzie zasadniczym przedmiotem rozważań, jednak Sąd jednoznacznie stwierdził w uzasadnieniu omawianej uchwały, że odrębny reżim finansowy dotyczący zakładów budżetowych, wynikający z ustawy o finansach publicznych, a także wyraźne ich wskazanie jako podmiotów realizujących zadania gmin w ramach gospodarki komunalnej, pozwala uznać je za podatników podatku od towarów i usług. Zaakceptowano tym samym wcześniejsze stanowisko NSA wyrażone w wyroku z dnia 18 października 2011 r., sygn. akt I FSK 1369/10.

W zasadniczej części uzasadnienie uchwały przedstawia argumentację prawną przemawiającą za podjętym rozstrzygnięciem. NSA podkreślił, że gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników VAT, gdyż nie prowadzą one działalności gospodarczej w sposób samodzielny czy niezależny od gminy.

Kluczowym argumentem w powyższym zakresie okazał się przewidziany w przepisach o finansach publicznych sposób budżetowania jednostek budżetowych, który jest w zasadzie jedyną poważniejszą różnicą między sytuacją jednostek budżetowych i zakładów budżetowych gminy.

Jak podkreślał NSA, jednostki budżetowe wszelkie czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, które mogą być opodatkowane VAT, podejmują w imieniu i na rzecz gminy, w ramach limitu środków przyznanych im na dany rok w uchwale budżetowej. W przypadku jednostki budżetowej charakterystyczny jest brak związku między skutkiem tych czynności w aspekcie finansowym, a wydatkami jednostki. W związku z tym np. odprowadzenie podatku należnego dokonywane jest z tej części budżetu gminy, która została przekazana do dyspozycji jednostki w planie finansowym. Natomiast zwrot podatku wpływa do budżetu gminy, nie powiększając ilości środków finansowych, będących w dyspozycji jednostki budżetowej.

Jak wskazano, gminna jednostka budżetowa, jako statio municipi, nie odpowiada za szkody wyrządzone swoją działalnością. Taka odpowiedzialność ciąży na gminie. Nie ponosi również ryzyka związanego z podejmowaniem czynności opodatkowanych z uwagi na brak związku pomiędzy jej wydatkami a dochodami. Bez względu na wypracowany dochód, otrzyma taką ilość środków finansowych na swoje wydatki, jaka była uchwalona w budżecie gminy.

Jak ocenił NSA, prowadzenie działalności gospodarczej w ogóle nie jest celem jednostki budżetowej. Taka działalność może wystąpić jedynie przy okazji innej aktywności o zasadniczym charakterze. Działalność gospodarcza gminy zasadniczo powinna być realizowana z wykorzystaniem innych form gospodarki komunalnej

Jak z powyższego wynika uzasadnienie uchwały NSA daje odpowiedź na pytanie: dlaczego?, nie daje jednak odpowiedzi na pytanie: co dalej? Można liczyć na to, że zgodnie z zapowiedzią wyrażoną w komunikacie z dnia 9 lipca br., do najbardziej palących wątpliwości praktycznych odniesie się w najbliższym czasie Ministerstwo Finansów. O korzyściach i wątpliwościach związanych z uchwałą I FPS 1/13 pisaliśmy szerzej w artykułach: Subtelna moc uchwał NSA, Jednostki budżetowe NIE SĄ już podatnikami VAT oraz Jednostki budżetowe nie będą już podatnikami VAT?

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj