25.01.2018


Pełnomocnik Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym

KATEGORIA: Przepisy

Rada Ministrów ustanowiła pełnomocnika Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym, którym będzie sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Zgodnie z ustawą o Radzie Ministrów Rada Ministrów może ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe. Pełnomocnikiem Rządu może być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów. Rada Ministrów określa natomiast, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełnomocnikowi upoważnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej.

Na podstawie powyższych przepisów Rada Ministrów wydała w dniu 16 stycznia 2018 roku w sprawie ustanowienia Pełnomocnika Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym. Ustanowiono w nim Pełnomocnika Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym, którym został sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Do zadań Pełnomocnika należy zapewnienie koordynacji działań strony rządowej w ramach prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w zakresie jej zadań, określonych w art. 3 ustawy z dnia 6 maja 2005 r. o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej. Zgodnie ze wskazanym przepisem ustawy o KWRiST do zadań Komisji Wspólnej należy:

  1. wypracowywanie wspólnego stanowiska Rządu i samorządu terytorialnego w zakresie ustalania priorytetów gospodarczych i społecznych w sprawach dotyczących:
    1. gospodarki komunalnej i funkcjonowania samorządu gminnego i samorządu powiatowego,
    2. rozwoju regionalnego i funkcjonowania samorządu województwa;
  2. dokonywanie przeglądów i ocen warunków prawnych i finansowych funkcjonowania samorządu terytorialnego, w tym także powiatowych służb, inspekcji i straży oraz organów nadzoru i kontroli nad samorządem terytorialnym;
  3. ocena stanu funkcjonowania samorządu terytorialnego w odniesieniu do procesu integracji w ramach Unii Europejskiej, w tym wykorzystywania przez jednostki samorządu terytorialnego środków finansowych;
  4. analizowanie informacji o przygotowywanych projektach aktów prawnych, dokumentów i programów rządowych dotyczących problematyki samorządu terytorialnego, w szczególności przewidywanych skutków finansowych;
  5. opiniowanie projektów aktów normatywnych, programów i innych dokumentów rządowych dotyczących problematyki samorządu terytorialnego, w tym także określających relacje pomiędzy samorządem terytorialnym a innymi organami administracji publicznej.

Powyższe zadania Pełnomocnik będzie realizował w szczególności przez:

  1. zapewnienie koordynacji opracowywania harmonogramu prac Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego;
  2. zapewnienie bieżącej, prawidłowej współpracy i wymiany informacji między administracją rządową a jednostkami samorządu terytorialnego;
  3. dokonywanie ocen oraz formułowanie wniosków w zakresie doskonalenia współpracy między administracją rządową a jednostkami samorządu terytorialnego.

Organy administracji rządowej zostały zobowiązane do współdziałania i udzielania pomocy Pełnomocnikowi, w szczególności przez udostępnianie mu informacji niezbędnych do realizacji jego zadań.

Pełnomocnik może także, za zgodą Prezesa Rady Ministrów, wnosić do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projekty dokumentów rządowych wynikających z zakresu jego działania.

Rozporządzenie Rady Ministrów przyznaje także pełnomocnikowi kompetencję do przedstawiania Radzie Ministrów analiz, ocen i wniosków związanych z zakresem jego działania oraz sprawozdania ze swojej działalności.

Pełnomocnik może powoływać zespoły o charakterze opiniodawczym lub do opracowania określonych zagadnień oraz zlecać przeprowadzenie ekspertyz, w zakresie swoich zadań.

Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową Pełnomocnika zapewnia Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Rozporządzenie weszło w życie z dniem ogłoszenia, tj. z dniem 16 stycznia 2018 roku. Pierwszym pełnomocnikiem Rządu do spraw Współpracy z Samorządem Terytorialnym został Pan Paweł Szefernaker.

Powyższą inicjatywę Rady Ministrów należy ocenić pozytywnie. Na poziomie centralnej administracji rządowej niezbędny jest ośrodek koordynujący współpracę z samorządem terytorialnym. Najbliższe miesiące okażą praktyczne znaczenie przedmiotowej inicjatywy oraz zweryfikują zakres zadań powierzonych pełnomocnikowi, który na chwilę obecną zdaje się być określony zbyt wąsko.



Autor:
Maciej Kiełbus

Partner Zarządzający, prawnik w ZIEMSKI&PARTNERS Kancelaria Prawna Kostrzewska, Kołodziejczak i Wspólnicy w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządu terytorialnego oraz prawa odpadowego


TAGI: Ustrój,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu