24.01.2018


Do użytków rolnych klasy VIz stosujemy przelicznik jak dla klasy VI

KATEGORIA: Wokanda

Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów w podatku rolnym przy ustalaniu hektara przeliczeniowego dla użytków rolnych klasy VIz stosować należy przelicznik właściwy dla użytków rolnych klasy VI. 

Interpretacja ogólna przepisów prawa podatkowego, sygnatura PS2.8401.5.2017, wydana 2 stycznia 2018 roku, zawiera celowościową wykładnię przepisów ustawy  z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. 1984 nr 52 poz. 268 ze zm.; dalej „ustawa”). W art. 4 ust. 5 ustawy znajduje się tabela, na podstawie której dokonuje się przeliczenia hektarów fizycznych na hektary przeliczeniowe. Hektary przeliczeniowe są umowną jednostką pozwalającą na zobiektywizowane porównanie gruntów różnych klas. Ich liczba stanowi podstawę opodatkowania podatkiem rolnym gruntów gospodarstw rolnych. Wspomniana tabela uwzględnia klasę użytków rolnych (uwzględniając ich podział na grunty oraz łąki i pastwiska) oraz fakt ich położenia w jednym z czterech okręgów podatkowych. Uwzględnione w niej zostały klasy użytków rolnych od I do VI z pominięciem jednak VIz (jako użytku najgorszej klasy).  Z punktu widzenia ustawy nie stanowi to istotnego problemu, ponieważ grunty tej klasy (jak i grunty klasy V i VI) niezależnie od sposobu ich wykorzystywania są zwolnione od opodatkowania omawianym podatkiem (art. 12 ust. 1 pkt 1).  W art. 4 ust. 9 znajduje się natomiast regulacja uzupełniająca, wg której jeżeli nie można ustalić przelicznika na podstawie wcześniejszych przepisów, przyjmuje się stosunek 1 ha rzeczywistego do 1 ha przeliczeniowego.

W związku z powyższym pamiętać należy, że użytki rolne klasy VIz, podobnie jak inne grunty korzystające ze zwolnień ustawowych, podatnik jest obowiązany ująć w informacji (albo deklaracji) składanej organowi podatkowemu. Hektary przeliczeniowe mają jednak zastosowanie nie tylko na gruncie podatku rolnego. Ich ilość jest podstawą ustalenia uprawnień do wielu świadczeń socjalnych. W ogłaszanym corocznie obwieszczeniu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego ustala się przeciętny dochód z pracy w indywidualnym gospodarstwie rolnym z 1 ha przeliczeniowego, co znajduje odbicie w sytuacji finansowej rolników i ich rodzin. Na stronach Głównego Urzedu Statystycznego znaleźć można informacje, że do wskaźnika hektara przeliczeniowego odwołują się następujące akty prawne:

Mając na uwadze tak silny związek omawianej kwestii z uprawnieniami socjalnymi obywateli, Minister Finansów skonstatował, iż skoro użytki rolne klasy VIz w porównaniu z użytkami klasy VI (które należą do jednych z najgorszych pod względem jakości) charakteryzują się jeszcze gorszymi cechami, to zasadne będzie stosowanie dla nich przelicznika właściwego dla tych drugich zamiast prostego przełożenia z ust. 9 (1 ha = 1 ha przeliczeniowy). Z użytku klasy VIz uzyskać można bowiem dochód z pracy porównywalny raczej z uzyskiwanym z użytku klasy VI (współczynnik na poziomie 0,20 - 0,05), niż z użytku klasy IVa (którego współczynnik w przybliżeniu odpowiada wartości 1,0). 



Autor:
Dominik Goślicki

radca prawnyw Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa podatkowego, w szczególności podatku dochodowego oraz podatku od nieruchomości.



Mateusz Janus

asystent w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, interesuje się prawem podatkowym


TAGI: Grunty rolne i leśne, Podatek rolny, Podatki i opłaty lokalne, Pomoc społeczna,



Tekst pochodzi z portalu Prawo Dla Samorządu