Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

24.05.2018

Zatwierdzanie taryf wodociągowych i kanalizacyjnych - gdzie jesteśmy?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Przed branżą wodociągowo-kanalizacyjną stoi szereg wyzwań, które pomagamy pokonać w sposób optymalny dla danej gminy czy związku międzygminnego.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka wodno-ściekowa

Tegoroczny maj stanowi dla przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych oraz gmin (jako podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków) długo oczekiwany czas uzyskiwania odpowiedzi na pytanie co do przyszłości (i pewności) finansowania przedmiotowej działalności.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

Tegoroczny maj stanowi dla przedsiębiorstw wodociągowo – kanalizacyjnych oraz gmin (jako podmiotów odpowiedzialnych za realizację zadania z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz oczyszczania ścieków) długo oczekiwany czas uzyskiwania odpowiedzi na pytanie co do przyszłości (i pewności) finansowania przedmiotowej działalności.

Mając bowiem na względzie termin składania wniosków o zatwierdzenie taryf (12 marca br.) oraz ustawowy czas na weryfikację wniosku przez organ regulacyjny (45 dni, jednak uwzględnić tu trzeba również ewentualny czas na uzupełnienie braków formalnych wniosku czy złożenie uzupełniającej dokumentacji), zakładać można, że tegoroczny maj upłynie na poznawaniu kolejnych rozstrzygnięć Wód Polskich odnośnie do złożonych wniosków o zatwierdzenie taryf wodociągowych i kanalizacyjnych.

Sytuacja bieżąca

Rzeczywiście, na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie pojawiają się kolejne decyzje właściwych miejscowo Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej, zatwierdzających ceny i stawki opłat z tytułu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Co zastanawiające, ilość opublikowanych decyzji (a więc decyzji o walorze ostateczności), różni się w sposób diametralny pomiędzy poszczególnymi RZGW: od jednej opublikowanej decyzji do blisko stu. Trudno jednoznacznie oceniać przyczynę tak dużych rozbieżności w ilości zatwierdzonych taryf. Z pewnością, całościowy obraz sytuacji będziemy mogli przeanalizować w ciągu najbliższych tygodni czy miesięcy, po zakończeniu wszystkich postępowań administracyjnych w sprawie zatwierdzenia wniosków taryfowych, a więc po wydaniu przedmiotowych decyzji administracyjnych - w tym przez organ drugiej instancji - we wszystkich prowadzonych postępowaniach (na ewentualne rozstrzygnięcia sądów administracyjnych przyjdzie nam czekać z pewnością znacznie dłużej). Aktualnie analizować możemy częściowe dane, przedstawiane przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie. Cytując za PGW Wody Polskie (informacja ze strony internetowej PGW Wody Polskie): „według danych przekazanych przez wszystkich Dyrektorów poszczególnych RZGW, do dnia 27 kwietnia włącznie:

  1. Złożono 2547 wniosków taryfowych – liczba ta została ponownie zweryfikowana w stosunku do poprzednio publikowanych danych o wnioski, które wpłynęły w kwietniu, a także wnioski złożone podwójnie (przesłane zarówno przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne oraz wójtów);

  2. Wydano łącznie 1240 decyzji, w tym 836 zatwierdzających i 404 negatywne;

  3. 501 decyzji oczekuje na podpisanie (już po złożeniu wyjaśnień przez wnioskodawców
    i dokonaniu kolejnej weryfikacji przez organ regulacyjny);

  4. 800 wniosków nadal jest procedowanych – w trakcie składania wyjaśnień ze strony przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych (wg wysłanych wezwania);

  5. W stosunku do 6 wniosków odmówiono wszczęcia postępowania.”

O czym warto pamiętać?


Przebieg postępowania o zatwierdzenie taryfy (a przede wszystkim: wzajemna korespondencja pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo – kanalizacyjnym a organem regulacyjnym) przebiega – w przeważającej mierze - w formie pisemnej. Nie dziwi więc, że przedsiębiorstwa, po złożeniu wniosków, w praktyce oczekują na przesłanie decyzji w formie pisemnej. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z 24 e ust. 1 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw, w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja, o której mowa w art. 24c ust. 2 lub 4, stała się ostateczna [taryfa zatwierdzona lub taryfa tymczasowa – przyp. AM], organ regulacyjny ogłasza zatwierdzoną taryfę albo tymczasową taryfę na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Natomiast, zgodnie z treścią art. 24 f ust. 1 powoływanej ustawy, zatwierdzona taryfa oraz tymczasowa taryfa wchodzą w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w art. 24e ust. 1.

Warto mieć powyższe na względzie, ponieważ pojawiają się informacje o sytuacjach, w których przedsiębiorstwa wodociągowo – kanalizacyjne, nadal oczekiwały na doręczenie (opublikowanej już na BIP) decyzji, nie mając wiedzy o tym, że od następnego dnia winny już stosować nowe, zatwierdzone decyzją stawki. Warto w związku z tym monitorować Biuletyn Informacji Publicznej PGW Wody Polskie, aby zapewnić sobie niezbędny czas na wdrożenie w przedsiębiorstwie nowych cen i stawek opłat.

Warto przypomnieć również – w kontekście obowiązków informacyjnych związanych z zatwierdzaną taryfą – o obowiązku opublikowania zatwierdzonej taryfy (albo tymczasowej taryfy) odpowiednio: przez wójta/ burmistrza/ prezydenta miasta na stronie podmiotowej BIP właściwej gminy oraz przez przedsiębiorstwo wodociągowo – kanalizacyjne na stronie internetowej przedsiębiorstwa lub udostępnienie jej w punktach obsługi klientów (por. art. 24 e ust. 2 i 3 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw).

"

Przed branżą wodociągowo-kanalizacyjną stoi szereg wyzwań, które pomagamy pokonać w sposób optymalny dla danej gminy czy związku międzygminnego.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka wodno-ściekowa

Autor artykułu

Aleksandra Misiun

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, absolwentka studiów podyplomowych z zakresu finansów menadżerskich na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Specjalizuje się w prawie gospodarczym, cywilnym, w zagadnieniach związanych z gospodarką wodno-ściekową oraz w prawie samorządowym.

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Przed branżą wodociągowo-kanalizacyjną stoi szereg wyzwań, które pomagamy pokonać w sposób optymalny dla danej gminy czy związku międzygminnego.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka wodno-ściekowa