Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.



Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

15.02.2018

Czy urzędowi gminy można nadać statut?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Zdaniem Wojewody Lubelskiego w obecnie obowiązujących przepisach prawnych brak jest podstaw do nadawania urzędowi gminy statutu.

Rozstrzygnięciem nadzorczym Nr PN-II.4131.33.2018 z dnia 31 stycznia 2018 r. Wojewoda Lubelski stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie nadania statutu urzędowi gminy.

Powyższy akt nadzoru zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Rada gminy w drodze uchwały nadała statut urzędowi gminy. Podstawą prawną do podjęcia tej uchwały stały się przepisy ustawy o samorządzie gminnym (art. 40 ust. 2 pkt 2 i art. 41 ust. 1) oraz ustawy o finansach publicznych (art. 11 ust. 2).

Powyższe przepisy – zdaniem organu nadzoru – nie mogły stanowić jednak podstawy do podjęcia tego typu uchwały. Jak wskazał bowiem Wojewoda Lubelski, w jego ocenie, w obecnie obowiązujących przepisach prawnych brak jest podstaw do nadawania urzędowi gminy statutu. Zgodnie z zawartym w podstawie prawnej przepisem art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym, na podstawie tej ustawy organy gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie organizacji urzędów i instytucji gminnych. Drugi z przywołanych przepisów, tj. art. 41 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, stanowi z kolei, że  akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Z art. 11 ust. 2 ustawy o finansach publicznych wynika natomiast, że jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności.

W uzasadnieniu wydanego rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewoda zaznaczył, że regulacje odnoszące się do urzędu gminy ustawodawca zawarł w art. 33 ustawy o samorządzie gminnym. W ust. 1 tego przepisu wskazano, że wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Stosownie natomiast do ust. 2 tego przepisu, organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia. Tak uregulowana struktura prawna urzędu – zdaniem wojewody – wynika z faktu, że urząd gminy jest aparatem pomocniczym wójta w zakresie realizowania jego obowiązków wykonywanych w imieniu gminy.

Organ nadzoru zauważył przy tym, że przepisy ustawy o samorządzie gminnym mają pierwszeństwo przed przepisami ustawy o finansach publicznych. Wojewoda powołał się w tym zakresie na orzecznictwo sądów administracyjnych, gdzie wskazuje się, że urząd gminy nie może zostać zaliczony do jednostki budżetowej, o jakiej stanowi przepis art. 11 ustawy o finansach publicznych. Urząd gminy funkcjonuje bowiem z samej istoty funkcjonowania gminy i nie ma możliwości jego likwidacji takiej, jak jednostki budżetowej.

Mając powyższe na uwadze, Wojewoda Lubelski stwierdził nieważność uchwały rady gminy w sprawie nadania statutu urzędowi gminy.

"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi
DZIAŁY:
Ustrój

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi