Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.



Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

12.02.2018

Dieta sołtysa w formie ryczałtu

drukuj mail Share
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Zdaniem Wojewody Mazowieckiego, niedopuszczalne jest ustalenie diety sołtysa w formie miesięcznego ryczałtu.

Rozstrzygnięciem nadzorczym Nr WNP-P.4131.1.2018.PC z dnia 11 stycznia 2018 r. Wojewoda Mazowiecki stwierdził nieważność uchwały w sprawie ustalenia zasady przysługiwania diety sołtysa.

Powyższy akt nadzoru zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Rada gminy podjęła uchwałę w sprawie ustalenia zasady przysługiwania diety sołtysa. W uchwale tej ustalono miesięczną zryczałtowaną dietę dla sołtysów stanowiącą rekompensatę wydatków wynikających z pełnienia obowiązków sołtysa w kwocie 100 zł miesięcznie.

Zdaniem Wojewody Mazowieckiego, takie określenie diety dla sołtysów w sposób rażący narusza art. 37b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Zgodnie bowiem z tym przepisem, rada gminy może ustanowić zasady, na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej będzie przysługiwała dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej. Określenie natomiast wysokości diety w formie zryczałtowanej kwoty – zdaniem organu nadzoru – powoduje, że dieta ta traci charakter rekompensacyjny, a przyjmuje charakter stałego, miesięcznego wynagrodzenia, niezależnie od kosztów związanych z pełnieniem funkcji.

Wojewoda wskazał również, że użyty przez ustawodawcę w ww. przepisie wyraz „dieta” należy rozumieć jako zwrot kosztów związanych z pełnieniem funkcji, a jego istota sprowadza się wyłącznie do wyrównywania wydatków i strat spowodowanych pełnieniem funkcji sołtysa. Jednocześnie przepis ten wskazuje na konieczność uregulowania „zasad”, na jakich będzie przysługiwała dieta, a wiec trybu rozliczania tych diet oraz również kosztów podróży. Tym samym, jak wskazał organ nadzoru, w drodze uchwały podjętej na podstawie przepisu art. 37b ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym powinny zostać rozstrzygnięte przypadku, w których sołtys przez dłuższy czas nie wykonuje obowiązków wynikających z pełnionej funkcji. W kontrolowanej przez wojewodę uchwale brak jest jednak uregulowań o obniżeniu diety sołtysa w przypadku niewykonywania przez niego czynności, co jest sprzeczne z przywołanym przepisem.

Tym samym, zdaniem Wojewody Mazowieckiego, konieczne było wyeliminowanie kontrolowanej uchwały rady gminy z porządku prawnego.

Analogiczne stanowisko jak powyższe prezentowane jest w orzecznictwie sądów administracyjnych również w odniesieniu do diet radnych rad gmin (zob. artykuł „Ryczałtowe określenie diety dla przewodniczącego rady gminy?”).

"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi
DZIAŁY:
InneUstrój

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi