Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

22.01.2018

Pisma doręcza się tylko pełnomocnikowi (nie stronie i pełnomocnikowi)

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Od początku obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego, a więc od 1 stycznia 1961 r. zasadą jest, że jeżeli strona w postępowaniu administracyjnym ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Wydawałoby się, że reguła ta jest jednoznaczna i oczywista, a tymczasem pomimo obowiązywania jej od kilkudziesięciu lat, praktyka organów jest często taka, że pisma doręcza się wyłącznie stronie (z pominięciem pełnomocnika) albo z kolei zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi.

Artykuł dostępny jest dla zarejestrowanych użytkowników

Od początku obowiązywania kodeksu postępowania administracyjnego, a więc od 1 stycznia 1961 r. zasadą jest, że jeżeli strona w postępowaniu administracyjnym ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Wydawałoby się, że reguła ta jest jednoznaczna i oczywista, a tymczasem pomimo obowiązywania jej od kilkudziesięciu lat, praktyka organów jest często taka, że pisma doręcza się wyłącznie stronie (z pominięciem pełnomocnika) albo z kolei zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi.

Co w przypadku gdy organ, pomimo ustanowienia pełnomocnika doręczy pismo wyłącznie stronie?

Tego rodzaju przypadki, były wielokrotnie przedmiotem zainteresowania sądów administracyjnych. Doręczenie pisma wyłącznie stronie, jeśli ta ustanowiła pełnomocnika jest prawnie nieskuteczne i gdyby strona nie wniosła w terminie środka zaskarżenia w takim przypadku, może się powołać na naruszenie jej praw. W orzecznictwie jednak dominuje pogląd, że jeśli w takiej sytuacji strona skutecznie tj. w ustawowym terminie wniesie np. odwołanie od decyzji organu pierwszej instancji doręczonej stronie, a nie jej pełnomocnikowi, wyłącza to możliwość uznania doręczenia tej decyzji za nieprawidłowe (wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 30 kwietnia 2015 r., sygn. akt II SA/Go 143/15, CBOSA). W najnowszym orzecznictwie podkreśla się, że w takim przypadku nie dochodzi do rzeczywistego naruszenia gwarancji procesowych strony (wyrok WSA w Lublinie z dnia 19 września 2017 r., sygn. akt II SA/Lu 402/17, nieprawomocny). Podobnie jeśli strona wniesie odwołanie w terminie liczonym od doręczenia jej decyzji, a przed doręczeniem decyzji jej pełnomocnikowi, nie może ono zostać uznane za niedopuszczalne (wyrok NSA z dnia 01 września 2015 r., sygn. akt II OSK 691/15, CBOSA). W orzecznictwie ugruntowany jest pogląd, iż naruszenie przez organ administracji przepisów o doręczeniach nie może działać na niekorzyść strony postępowania.

Co z kolei w sytuacji, gdy organ doręcza pisma zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi?

Skutki prawne związane z doręczeniem pisma rozpoczynają się z datą doręczenia pisma pełnomocnikowi[1]. Doręczenie pisma stronie ma wymiar wyłącznie informacyjny. Co do zasady, doręczenie pisma zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi nie stanowi naruszenia przepisów postępowania administracyjnego. Bez wątpienia wiąże się jednak z niepotrzebnymi wydatkami finansowymi na dodatkową korespondencję kierowaną do strony. Ponadto jest działaniem zbędnym, dezinformującym i komplikującym relacje pomiędzy pełnomocnikiem, a stroną. Często bowiem w przypadku wysłania tego samego pisma zarówno do strony jak i jej pełnomocnika, w różnych  terminach pismo to zostaje doręczone tym podmiotom. Termin na wniesienie środka zaskarżenia liczy się od doręczenia pisma pełnomocnikowi, nawet jeśli strona odbierze pismo wcześniej. W praktyce w takich przypadkach strony obawiając się (bezpodstawnie), iż środek zaskarżenia zostanie uznany za wniesiony po terminie, życzą sobie wniesienia środka zaskarżenia w terminie liczonym od doręczenia przesyłki z pismem stronie. Z kolei w przypadku odbioru przez stronę przesyłki w terminie późniejszym niż pełnomocnik, zdarza się, że w praktyce organy niezasadnie czekają z poświadczeniem, iż decyzja stała się ostateczna, do upływu terminu na wniesienie odwołania liczonego od doręczenia decyzji stronie.

Reasumując, brak jest uzasadnienia dla doręczania pism zarówno stronie jak i jej pełnomocnikowi, jeśli strona takiego ustanowiła. Wystarczające i zgodne z przepisami prawa jest doręczanie w takim przypadku pism wyłącznie ustanowionemu przez stronę pełnomocnikowi, który powinien poinformować o nim stronę.


[1] A. Golęba, Komentarz do art. 40 kpa, [w:] Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. Wolters Kluwer, 2015.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Edyta Wielańczyk-Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj