Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.



Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

15.01.2018

Sądy administracyjne nie biorą pod uwagę pełnomocnictw złożonych w postępowaniu administracyjnym

drukuj mail Share
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Sądy administracyjne interpretują przepisy ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi, nawet jeśli ten reprezentował stronę na etapie postępowania administracyjnego, a udzielone mu pełnomocnictwo obejmowało umocowanie do reprezentowania klienta również przed sądami wszelkich instancji.

Przykład z praktyki

Typowa sprawa: klient jest reprezentowany w postępowaniu administracyjnym przed organami administracji publicznej przez pełnomocnika. Pełnomocnictwo obejmuje umocowanie do reprezentowania klienta zarówno przed organami administracji publicznej (w postępowaniu administracyjnym) jak i przed sądami wszelkich instancji (także w postępowaniu sądowo administracyjnym). Decyzja organu I i II instancji jest zgodnie z art. 40 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego doręczana pełnomocnikowi ustanowionemu w sprawie. Następnie jednak na decyzję organu II instancji zostaje wniesiona skarga przez inną stronę postępowania. Organ II instancji przekazuje skargę wraz z przygotowaną przez siebie odpowiedzą na skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Nie informuje o tym fakcie pozostałych stron czy ich pełnomocników. Sąd z kolei przesyła odpis skargi, często wraz z zawiadomieniem o wyznaczeniu terminu rozprawy bezpośrednio pozostałym stronom, a nie pełnomocnikom stron. Czy takie działanie organów i sądów administracyjnych należy uznać za prawidłowe?

Sądy wymagają przedłożenia pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym

Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) dalej także: „ppsa” organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi przekazuje skargę sądowi wraz z kompletnymi i uporządkowanymi aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie trzydziestu dni od dnia jej otrzymania. Organ, co oczywiste nie ma obowiązku przesłać skargi pozostałym stronom postępowania administracyjnego czy ich pełnomocnikom. Odpisy skargi dołączone dla pozostałych stron do skargi przez skarżącego, przesyła stronom dopiero sąd. Co istotne, zgodnie z art. 67 §  5 ppsa jeżeli ustanowiono pełnomocnika lub osobę upoważnioną do odbioru pism w postępowaniu sądowym, doręczenia należy dokonać tym osobom. Na podstawie art.  37 §  1 ppsa pełnomocnik obowiązany jest przy pierwszej czynności procesowej dołączyć do akt sprawy pełnomocnictwo z podpisem mocodawcy lub wierzytelny odpis pełnomocnictwa.

Sądy administracyjne interpretują przytoczone przepisy w taki sposób, że dopiero przedłożenie pełnomocnictwa w postępowaniu sądowym obliguje sąd do dokonywania doręczeń pełnomocnikowi. Problem w tkwi w sposobie rozumienia frazy „ustanowiono pełnomocnika w postępowaniu sądowym”. Równie dobrze możnaby ten przepis wykładać w taki sposób, że ustanowieniem pełnomocnika w postępowaniu sądowym jest udzielenie mu, już na etapie postepowania administracyjnego, pełnomocnictwa obejmującego umocowanie do reprezentowania klienta także w postępowaniu sądowym. Sądy interpretują jednak ten przepis odmiennie – uznają, iż ustanowieniem pełnomocnika w postępowaniu sądowym jest dołączenie pełnomocnictwa do akt sprawy sądowej. W konsekwencji - nawet jeśli strona była reprezentowana przez pełnomocnika w postępowaniu administracyjnym i w aktach tego postępowania znajduje się pełnomocnictwo oraz co więcej pełnomocnictwo to obejmuje umocowanie do reprezentowania klienta zarówno przed organami administracji publicznej (w postępowaniu administracyjnym) jak i przed sądami wszelkich instancji (także w postępowaniu sądowo administracyjnym), nie zostanie ono przez sąd administracyjny wzięte pod uwagę.

Poinformuj swojego pełnomocnika o doręczeniu Ci odpisu skargi!

Dlatego należy uczulić strony, by pomimo ustanowienia w sprawie pełnomocnika i udzielenia mu pełnomocnictwa o szerokim zakresie umocowania, poinformowały go o doręczeniu im przez sąd odpisu skargi wniesionej przez inną stronę postępowania na decyzję organu II instancji. Klient, który powierzył ochronę swoich interesów pełnomocnikowi już na etapie postępowania administracyjnego nie może bowiem liczyć na to, że organ czy wojewódzki sąd administracyjny doręczy odpis skargi wniesionej przez inną stronę w sprawie również jego pełnomocnikowi! Co istotne, często odpis skargi jest doręczany stronie przez sąd wraz z zawiadomieniem o rozprawie! Klient jest przekonany, że pełnomocnik otrzyma dokumenty z sądu, a tymczasem tak się nie dzieje. Wielokrotnie spotykamy się z tym problemem w praktyce. Pełnomocnicy wykazując się należytą starannością powinni drogą telefoniczną próbować uzyskać informację, czy na decyzję kończącą postepowanie w II instancji została wniesiona skarga, a po jej przekazaniu do sądu, powinni niezwłocznie złożyć pismo z pełnomocnictwem do reprezentowania klienta w postępowaniu sądowoadministracyjnym. Dopiero od tego momentu korespondencja w sprawie będzie doręczana pełnomocnikowi.

"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi

Autor artykułu

Edyta Wielańczyk-Grzelak

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki nieruchomościami

Więcej z Praktyki §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Zgodnie z Konstytucją RP samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej – pomagamy wdrożyć tą zasadę w życie.

"

Dowiedz się więcej:

Spory przed organami nadzoru i sądami administracyjnymi