Dnia 30 stycznia 2016 r. została uchwalona przez Sejm ustawa o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.
W pierwszej części analizy przepisów ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego omówiony został zakres przedmiotowy i podmiotowy nowej ustawy (zob.: „Nowe zasady ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego – cz. I”). Część druga dotyczyć będzie natomiast wyłączeń i ograniczeń zawartych w przepisach tejże ustawy oraz form udostępniania informacji sektora publicznego.
W kolejnych częściach omówione zostaną pozostałe zagadnienia dotyczącego nowych zasad ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego takie, jak zasady udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania, warunki ponownego wykorzystywania, opłaty za ponowne wykorzystywanie oraz procedura ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek.
Wyłączenia i ograniczenia zawarte w przepisach ustawy
Również w odniesieniu do wyłączeń w stosowaniu przepisów ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego zdecydowano się na powtórzenie obecnie występujących rozwiązań w zakresie ponownego wykorzystywania informacji publicznej z uwzględnieniem jedynie wskazywanego powyżej, wynikającego z dyrektywy 2013/37/UE, rozszerzenia zakresu przedmiotowego i podmiotowego. I tak, ustawodawca wskazał, że przepisów ustawy nie stosuje się do informacji sektora publicznego (chyba że informacje te stanowią informacje publiczne podlegające udostępnieniu w Biuletynie Informacji Publicznej) będących w posiadaniu:
Ograniczenia w zakresie prawa do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego zostały zawarte przez ustawodawcę w art. 5 ustawy i stanowią z jednej strony ich rozszerzenie w stosunku do obecnie obowiązujących ograniczeń w zakresie prawa do ponownego wykorzystywania informacji publicznej (zob.: art. 23a ust. 4 i 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej), a z drugiej zaś strony powtarzają w pewnym stopniu ograniczenia prawa dostępu do informacji publicznej (zob.: art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej). I tak, w art. 5 ust. 1 ustawy o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego wskazano, że prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. W ust. 2 tego przepisu wskazano natomiast, że prawo to podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa. Jednocześnie w ust. 3 ustawodawca wskazał, że prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniu w zakresie informacji będących informacjami sektora publicznego, do których dostęp jest ograniczony na podstawie innych ustaw. Przepis ust. 2 zdanie drugie stosuje się odpowiednio. W ust. 5 tego przepisu wskazano, że prawo do ponownego wykorzystywania podlega ograniczeniu w zakresie informacji sektora publicznego:
Formy udostępniania informacji sektora publicznego
Formy udostępniania informacji sektora publicznego określone zostały przez ustawodawcę w art. 4 ustawy, gdzie wskazano, że każdemu przysługuje prawo do ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego:
Jednocześnie w art. 6 ustawy wskazano, że jej przepisy nie naruszają prawa dostępu do informacji publicznej ani wolności jej rozpowszechniania, ani przepisów innych ustaw określających zasady, warunki i tryb dostępu do informacji będących informacjami sektora publicznego, jak również przepisów ustawy o ochronie danych osobowych.
Kolejne części artykułu dotyczyć będą takich zagadnień, jak zasady udostępniania i przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania, warunki ponownego wykorzystywania, opłaty za ponowne wykorzystywanie oraz procedura ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek.
*****
Zobacz również:
___________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.
"Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.
"
Dowiedz się więcej:
Dostęp do informacji publicznejAutor artykułu
prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego
26.03.2024
13.03.2024
06.03.2024