Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

28.01.2016

Jakie wymagania dla mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych?

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka odpadami komunalnymi

Do dnia 23 stycznia 2016 r. obowiązywało rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych. Rozporządzenie to utraciło moc na podstawie art. 250 ust. 2 ustawy o odpadach.

Oznacza to, że obecnie (od dnia 24 stycznia 2016 r.) brak jest przepisów, które w sposób szczegółowy określały wymagania dotyczące prowadzenia mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. Ministerstwo Środowiska nie przewiduje również w najbliższym czasie żadnych nowych przepisów w tym zakresie (zob.: informacja Ministerstwa Środowiska). Co prawda w Ministerstwie Środowiska pod koniec poprzedniej kadencji Parlamentu trwały prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, które to nawet zostało w listopadzie 2015 r. podpisane przez ówczesnego Ministra Środowiska, jednakże rozporządzenie to nigdy nie zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw, a tym samym nie weszło w życie. Podstawą prawną do jego wydania jest art. 33 ust. 3 ustawy o odpadach stanowiący, że minister właściwy do spraw środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, wymagania dla określonych procesów przetwarzania lub dla instalacji do przetwarzania odpadów, z wyjątkiem składowania na składowiskach odpadów i termicznego przekształcania w spalarniach odpadów lub współspalarniach odpadów, oraz wymagania dla odpadów powstających w wyniku tych procesów, kierując się zapobieganiem zagrożeniom dla życia lub zdrowia ludzi oraz dla środowiska, a także zapobieganiem nieprawidłowościom przy przetwarzaniu odpadów.

Analiza powyższego przepisu w sposób jednoznaczny wskazuje, że rozporządzenia wydane na jego podstawie nie mają charakteru obligatoryjnego, ale wyłącznie fakultatywny. Wyłącznie od uznania Ministra zależy, czy dane rozporządzenie wydać czy też nie.

Powyższe nie oznacza jednak, że obecnie brak jest jakichkolwiek przepisów regulujących kwestię funkcjonowania instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. ogólne uregulowania w tym zakresie zawierają bowiem przepisy u.o, w zakresie wymagań stawianych regionalnym instalacjom do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK – art. 35 ust. 6 ustawy o odpadach zawierający definicję RIPOK) i to nimi należy się kierować w zakresie spełniania przez tę instalację wymagań dotyczących prowadzenia mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych. O ile do dnia 23 stycznia 2016 r. wymagania, jakie powinna spełniać taka instalacja zawarte były łącznie w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 11 września 2012 r. w sprawie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz w art. 35 ust. 6 ustawy o odpadach, to obecnie (od dnia 24 stycznia 2016 r.) wymagania te zawarte są wyłącznie w art. 35 ust. 6 ustawy o odpadach.

Zgodnie z tym przepisem regionalną instalacją do przetwarzania odpadów komunalnych jest zakład zagospodarowania odpadów, o mocy przerobowej wystarczającej do przyjmowania i przetwarzania odpadów z obszaru zamieszkanego co najmniej przez 120 tys. mieszkańców, spełniający wymagania najlepszej dostępnej techniki, o której mowa w art. 207 ustawy – Prawo ochrony środowiska, lub technologii, o której mowa w art. 143 tej ustawy, w tym wykorzystujący nowe dostępne technologie przetwarzania odpadów lub zapewniający:

  1. mechaniczno-biologiczne przetwarzanie zmieszanych odpadów komunalnych i wydzielanie ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji nadających się w całości lub w części do odzysku, lub
  2. przetwarzanie selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów oraz wytwarzanie z nich produktu o właściwościach nawozowych lub środków wspomagających uprawę roślin, spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych, lub materiału po procesie kompostowania lub fermentacji dopuszczonego do odzysku w procesie odzysku R10, spełniającego wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 30 ust. 4, lub
  3. składowanie odpadów powstających w procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych o pojemności pozwalającej na przyjmowanie przez okres nie krótszy niż 15 lat odpadów w ilości nie mniejszej niż powstająca w instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych.

Co prawda, we wspomnianym na wstępie komunikacie, Ministerstwo Środowiska wskazuje, że wymagania dla instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych zawierają nie tylko ustawa o odpadach, ale również sporządzony w sierpniu 2006 r. „Dokument referencyjny BAT dla przemysłu przetwarzania odpadów”, jednakże wskazać należy, że dokument ten nie ma jakiejkolwiek wiążącej (powszechnie obowiązującej) mocy prawnej, a stanowi wyłącznie zalecenia w zakresie najlepszych dostępnych technik w zakresie przetwarzania odpadów. Zgodnie bowiem z art. 207 ust. 1 ustawy – Prawo ochrony środowiska najlepsze dostępne techniki powinny spełniać wymagania, przy których określaniu uwzględnia się jednocześnie:

  1. rachunek kosztów i korzyści;
  2. czas niezbędny do wdrożenia najlepszych dostępnych technik dla danego rodzaju instalacji;
  3. zapobieganie zagrożeniom dla środowiska powodowanym przez emisje lub ich ograniczanie do minimum;
  4. podjęcie środków zapobiegających poważnym awariom przemysłowym lub zmniejszających do minimum powodowane przez nie zagrożenia dla środowiska;
  5. termin oddania instalacji do eksploatacji;
  6. dokumenty referencyjne BAT oraz konkluzje BAT, o ile zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Dokumentem referencyjnym BAT jest, stosownie do art. 3 pkt 2b ustawy – Prawo ochrony środowiska, dokument, będący wynikiem wymiany informacji zorganizowanej przez Komisję Europejską zgodnie z przepisami dotyczącymi emisji przemysłowych, sporządzony dla określonego rodzaju działalności i opisujący w szczególności stosowane techniki, aktualne wielkości emisji i zużycia, techniki uwzględniane przy okazji ustalania najlepszych dostępnych technik, a także opisujący konkluzje BAT oraz wszelkie nowe techniki.

Obecnie „obowiązujący” dokument referencyjny BAT nie został opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co potwierdza, iż nie posiada on powszechnie obowiązującej mocy prawnej.

Ministerstwo Środowiska wskazuje co prawda, że obecnie na szczeblu Unii Europejskiej trwają prace nad rewizją ww. dokumentu w sprawie najlepszych dostępnych technik dla przemysłu przetwarzania odpadów (pierwszy projekt dokumentu ma być opracowany w połowie 2016 r.), jednakże bez zmiany charakteru prawnego tego dokumentu (tj. bez jego publikacji w Dzienniku Urzędowym UE) w dalszym ciągu nie będzie on miał powszechnie obowiązującej mocy prawnej.

_________________________________________________________________________

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?

Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.

"

System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka odpadami komunalnymi

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

System gospodarki odpadami komunalnymi nie musi być problemem dla gminy / związku międzygminnego – wystarczy znaleźć optymalne rozwiązania dostosowane do warunków lokalnych oraz zgodne z ciągle zmieniającymi się przepisami.

"

Dowiedz się więcej:

Gospodarka odpadami komunalnymi