Od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem VAT będzie już tylko i wyłącznie gmina (powiat). Jednostki i zakłady budżetowe utracą status samodzielnych podatników, a co za tym idzie przestaną funkcjonować w obrocie profesjonalnym jako odrębne i niezależne podmioty. Znajdzie to odzwierciedlenie na wielu płaszczyznach rozliczeń, w szczególności wpłynie na zasady fakturowania.
Od 1 stycznia 2017 r. podatnikiem VAT będzie już tylko i wyłącznie gmina (powiat). Jednostki i zakłady budżetowe utracą status samodzielnych podatników, a co za tym idzie przestaną funkcjonować w obrocie profesjonalnym jako odrębne i niezależne podmioty. Znajdzie to odzwierciedlenie na wielu płaszczyznach rozliczeń, w szczególności wpłynie na zasady fakturowania.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że zmieni się sposób opisywania jednostki samorządu terytorialnego na wystawianych przez nią fakturach.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w broszurze informacyjnej z dnia 24 listopada 2016 r. „Centralizacja rozliczeń w podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego” (opublikowana na stronie internetowej ministerstwa finansów), każda faktura powinna zawierać przede wszystkim:
Na fakturach mogą się również znaleźć – ale wyłącznie jako dodatkowe – dane identyfikujące jednostkę organizacyjną, w szczególności jej nazwa oraz adres (tak aby możliwe było przypisanie wydatku lub dochodu do działalności konkretnej jednostki organizacyjnej).
Przedstawione powyżej zasady powinny dotyczyć wszystkich faktur związanych z działalnością jednostek samorządu oraz ich jednostek organizacyjnych. Nie wystarczy zatem, że JST będą wystawiać faktury według powyższych reguł. Zmiana zasad fakturowania powinna także objąć faktury dokumentujące zakupy towarów i usług. A zatem, jeśli jakakolwiek jednostka lub zakład budżetowy będą cokolwiek nabywać w związku ze swoją statutową działalnością, sprzedawca powinien wystawić fakturę według nowych zasad. Obejmie to wszelkie faktury – bez znaczenia zatem będzie, czy podatek naliczony ujęty w fakturze zakupowej będzie kwalifikowany do odliczenia. Oznacza to zarazem, że jednostki organizacyjne powinny poinformować swoich kontrahentów o konieczności wprowadzenia zmian.
"W toku postępowań podatkowych dotyczących podatków i opłat lokalnych profesjonalna pomoc prawna potrzebna jest nie tylko podatnikom, ale i organom podatkowym.
"
Dowiedz się więcej:
Podatki i opłaty lokalneAutor artykułu
Partner, radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w zakresie optymalnych zasad rozliczeń podatku od towarów i usług, a także w funduszach unijnych.
27.03.2024
15.03.2024
01.03.2024