Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych nie wyłącza umów typu in-house spod reżimu ww. ustawy, lecz dopuszcza ich zawieranie w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw [dalej również: ustawa zmieniająca], przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów, w dniu 3 marca 2016 r., przewiduje wiele istotnych zmian w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych[i] [dalej również: ustawa Pr.z.p.]. Podstawowym celem projektu ustawy zmieniającej jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw unijnych dotyczących zamówień publicznych: dyrektywy 2014/24/UE (zastępującej tzw. dyrektywę klasyczną) oraz dyrektywy 2014/25/UE (następczyni tzw. dyrektywy sektorowej)[ii]. Zmiany powinny w założeniu wejść w życie do 18 kwietnia 2016 r.
Novum względem dotychczasowego stanu prawnego przewiduje między innymi art. 67 ust. 1 pkt 12, mający być wprowadzony do ustawy Pr.z.p. ustawą zmieniającą, którego celem jest wdrożenie do polskiego prawa rozwiązania z art. 12 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, tj. udzielania tzw. zamówień wewnętrznych (z ang. in house), stanowiących umowy zawierane, pomiędzy podmiotami sektora publicznego. W przeciwieństwie do wcześniejszych propozycji wdrożenia przepisów unijnych, w projekcie ustawy zmieniającej, w wersji przyjętej 3 marca 2016 r., zaproponowano, aby zawieranie umów typu in-house nie było wyłączone spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p., ale żeby umowy te zawierać w trybie zamówienia z wolnej ręki przewidzianym ustawą Pr.z.p. Udzielanie zamówień in-house korzystałoby zatem w Polsce z określonych ułatwień (co jest intencją art. 12 dyrektywy 2014/24/UE), ale nie tak dalece idących, jak te, które wcześniej planowano w toku prac legislacyjnych. Czy powyższą propozycję należy ocenić pozytywnie? Opowiadając na powyższe pytanie warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób zawierana jest umowa wyłączona spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p., a w jaki umowa zawarta w trybie zamówienia z wolnej ręki, przewidzianym ustawą Pr.z.p., oraz jakie wiążą się z tym skutki prawne.
Propozycja zawierania umów typu in-house w trybie zamówienia z wolnej ręki powinna zapewnić większą transparentność udzielania przedmiotowych zamówień przez podmioty publiczne, co jest atutem powyższego rozwiązania. Jako przejaw powyższej transparentności wskazać należy możliwość zapoznania się przez potencjalnych wykonawców z ogłoszeniami o udzieleniu zamówienia (publikowanymi w BZP albo DUUE) zawierającymi uzasadnienie zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki tj. uznania przez zamawiającego przesłanek zamówienia in-house (z proponowanego art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pr.z.p.) za spełnione. Trzeba mieć jednak świadomość, iż wdrażając przedmiotowe rozwiązanie Polska nakłada na zamawiających więcej obowiązków aniżeli przewidują to przepisy unijne. Mając na względzie powyższe uwagi, nie może ulegać wątpliwości, iż zawieranie umów typu in-house w trybie zamówienia z wolnej ręki wymaga dochowania większej liczby formalności niż gdyby zamówienia in-house były wyłączone spod obowiązku zastosowania ustawy Pr.z.p. Nie można też wykluczyć, że obowiązek ogłaszania przez zamawiających (w BZP albo DUUE) o każdej zawartej w trybie zamówienia z wolnej ręki umowie typu in-house spowoduje częstsze kwestionowanie podstaw zawarcia takich umów przez potencjalnych wykonawców.
[i] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r., poz. 2164).
[ii] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65) oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.243).
_________________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.
"Nie jest sztuką wybrać
"
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać
Dowiedz się więcej:
Zamówienia publiczneAutor artykułu
radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.
26.03.2024
13.03.2024
06.03.2024