Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

14.03.2016

Zamówienie in-house jako zamówienie z wolnej ręki

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych nie wyłącza umów typu in-house spod reżimu ww. ustawy, lecz dopuszcza ich zawieranie w trybie zamówienia z wolnej ręki.

Projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw [dalej również: ustawa zmieniająca], przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów, w dniu 3 marca 2016 r., przewiduje wiele istotnych zmian w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych[i] [dalej również: ustawa Pr.z.p.]. Podstawowym celem projektu ustawy zmieniającej jest wdrożenie do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw unijnych dotyczących zamówień publicznych: dyrektywy 2014/24/UE (zastępującej tzw. dyrektywę klasyczną) oraz dyrektywy 2014/25/UE (następczyni tzw. dyrektywy sektorowej)[ii]. Zmiany powinny w założeniu wejść w życie do 18 kwietnia 2016 r.

Novum względem dotychczasowego stanu prawnego przewiduje między innymi art. 67 ust. 1 pkt 12, mający być wprowadzony do ustawy Pr.z.p. ustawą zmieniającą, którego celem jest wdrożenie do polskiego prawa rozwiązania z art. 12 ust. 1 dyrektywy 2014/24/UE, tj. udzielania tzw. zamówień wewnętrznych (z ang. in house), stanowiących umowy zawierane, pomiędzy podmiotami sektora publicznego. W przeciwieństwie do wcześniejszych propozycji wdrożenia przepisów unijnych, w projekcie ustawy zmieniającej, w wersji przyjętej 3 marca 2016 r., zaproponowano, aby zawieranie umów typu in-house nie było wyłączone spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p., ale żeby umowy te zawierać w trybie zamówienia z wolnej ręki przewidzianym ustawą Pr.z.p. Udzielanie zamówień in-house korzystałoby zatem w Polsce z określonych ułatwień (co jest intencją art. 12 dyrektywy 2014/24/UE), ale nie tak dalece idących, jak te, które wcześniej planowano w toku prac legislacyjnych. Czy powyższą propozycję należy ocenić pozytywnie? Opowiadając na powyższe pytanie warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób zawierana jest umowa wyłączona spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p., a w jaki umowa zawarta w trybie zamówienia z wolnej ręki, przewidzianym ustawą Pr.z.p., oraz jakie wiążą się z tym skutki prawne.

  • Zamówienie z wolnej ręki stanowi jedyny niekonkurencyjny tryb postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przewidziany ustawą Pr.z.p., a więc tryb, w którym zamawiający celem zawarcia odpłatnej umowy (na roboty budowalne, usługi bądź dostawy) prowadzi negocjacje wyłącznie z jednym wykonawcą. Brak obowiązku zaproszenia do procedury poprzedzającej zawarcie umowy większej niż jeden liczby podmiotów upodabnia zamówienie z wolnej ręki do umowy wyłączonej spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p. Pomimo powyższego podobieństwa, w sposobie zawierania powyższych dwóch umów zachodzą różnice.
  • W przeciwieństwie do umowy wyłączonej spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p., udzielenie zamówienia z wolnej ręki wymaga przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, zgodnie z ustawą Pr.z.p., co wiąże się z koniecznością dochowania szeregu formalności. Powyższych formalności (wymogów) jest co prawda - przy trybie zamówień z wolnej ręki - mniej aniżeli w przypadku pozostałych trybów postępowania, o których mowa w ustawie Pr.z.p., wymogi te nie są jednak bez znaczenia z punktu widzenia ważności zawieranej przez zamawiającego umowy.

  • I tak, przy umowie zawieranej w trybie zamówienia z wolnej ręki ustawa Pr.z.p. wymaga przygotowania powyższego postępowania przez zamawiającego, obowiązek który to w przypadku umów wyłączonych spod obowiązku stosowania ustawy Pr.z.p. nie występuje. Zamawiający powinien, między innymi, ustalić wartość zamówienia (art. 32 i nast. ustawy Pr.z.p.). Brak zgodnego z ustawą Pr.z.p. oszacowania wartości zamówienia udzielanego w trybie zamówienia z wolnej ręki jest istotny dla ważności zawieranej przez zamawiającego umowy, gdyż ww. wartość wpływa np. na rodzaj publikatora, w którym zamawiający zamieszcza ogłoszenia w przedmiotowym postępowaniu, w szczególności ogłoszenie o udzieleniu zamówienia (Biuletyn Zamówień Publicznych albo Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej), co rzutuje na terminy, w których wykonawcy mogą wnosić odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Na uwagę zasługuje również, iż w przypadku zamówień, których wartość jest równa lub przekracza odpowiednie „progi unijne” (o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pr.z.p.) zamawiający ma co do zasady obowiązek w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania zawiadomić o powyższym Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. 
  • Tryb zamówienia z wolnej ręki wymaga wyłączenia z przedmiotowej procedury wymienionych ustawą Pr.z.p. osób prowadzących to postępowanie, w przypadku których mogłyby istnieć wątpliwości co do ich bezstronności i obiektywizmu (art. 17 ust. 1 ustawy Pr.z.p.) oraz złożenia przez powyższe osoby stosownych oświadczeń (art. 17 ust. 2 ustawy Pr.z.p.).
  • Procedura zamówienia z wolnej ręki powinna być dokumentowana protokołem z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
  • Podobnie jak przy pozostałych trybach postępowania o udzielenie zamówienia, w trybie zamówienia z wolnej ręki zamawiający badać powinien istnienie podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania (art. 24 ustawy Pr.z.p.).
  • Po zawarciu umowy w trybie zamówienia z wolnej ręki zamawiający ma obowiązek zamieścić ogłoszenie o udzieleniu zamówienia - w zależności od tego czy wartość zamówienia jest równa lub przekracza „progi unijne” czy też nie - odpowiednio - w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (DUUE) albo w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP).
  • W wypadku, w którym inny (niż wykonawca z jakim zamawiający zawarł umowę) podmiot ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia udzielanego w trybie zamówienia z wolnej ręki, a zarazem poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku zastosowania przez zamawiającego trybu zamówienia z wolnej ręki z naruszeniem przepisów ustawy, podmiot taki może w drodze odwołania wniesionego do KIO domagać się (jeśli umowa została już zawarta) unieważnienia umowy. W przypadku dokonania przez zamawiającego w toku postępowania prowadzonego w trybie zamówienia z wolnej ręki czynności lub zaniechania dokonania czynności z naruszeniem ustawy, które miało lub mogło mieć wpływ na wynik postępowania, o unieważnienie zawartej umowy do sądu powszechnego może wystąpić Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.

Propozycja zawierania umów typu in-house w trybie zamówienia z wolnej ręki powinna zapewnić większą transparentność udzielania przedmiotowych zamówień przez podmioty publiczne, co jest atutem powyższego rozwiązania. Jako przejaw powyższej transparentności wskazać należy możliwość zapoznania się przez potencjalnych wykonawców z ogłoszeniami o udzieleniu zamówienia (publikowanymi w BZP albo DUUE) zawierającymi uzasadnienie zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki tj. uznania przez zamawiającego przesłanek zamówienia in-house (z proponowanego art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pr.z.p.) za spełnione. Trzeba mieć jednak świadomość, iż wdrażając przedmiotowe rozwiązanie Polska nakłada na zamawiających więcej obowiązków aniżeli przewidują to przepisy unijne. Mając na względzie powyższe uwagi, nie może ulegać wątpliwości, iż zawieranie umów typu in-house w trybie zamówienia z wolnej ręki wymaga dochowania większej liczby formalności niż gdyby zamówienia in-house były wyłączone spod obowiązku zastosowania ustawy Pr.z.p. Nie można też wykluczyć, że obowiązek ogłaszania przez zamawiających (w BZP albo DUUE) o każdej zawartej w trybie zamówienia z wolnej ręki umowie typu in-house spowoduje częstsze kwestionowanie podstaw zawarcia takich umów przez potencjalnych wykonawców.


[i] Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r., poz. 2164).

[ii] Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.65) oraz dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylająca dyrektywę 2004/17/WE (Dz.U.UE.L.2014.94.243).

_________________________________________________________________________

Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?

Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.

"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne
TAGI:
Przetargi

Autor artykułu

Michał Prętnicki

radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Nie jest sztuką wybrać 
wykonawcę - sztuką jest zrobić to
dobrze, w sposób zabezpieczający
interesy zamawiającego.
Wiemy jak tego dokonać

"

Dowiedz się więcej:

Zamówienia publiczne