Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

23.11.2015

Udostępnianie umów cywilnoprawnych ciągle problematyczne

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share
"

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.

"

Dowiedz się więcej:

Dostęp do informacji publicznej

Mimo jednoznacznego orzecznictwa dotyczącego kwalifikowania umów cywilnoprawnych zawieranych przez podmioty wykonujące zadania publiczne jako informacji publicznej, kwestia ta ciągle wzbudza wątpliwości.

Wyrokiem z dnia 30 września 2015 r. (sygn. I OSK 2093/14) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 19 lutego 2014 r. (sygn. II SAB/Wa 443/13) uwzględniającego skargę na jego bezczynność w zakresie rozpatrzenia wniosku o udostępnienie informacji publicznej.

Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym.

Do Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego wpłynął wniosek, w trybie ustawy  dostępie do informacji publicznej, o udostępnienie umów, które Sąd Najwyższy, jego władze lub osoby działające z upoważnienia jego władz, zawarły na wydawanie serii wydawniczej z orzecznictwem Sądu Najwyższego oraz przekazanie informacji kiedy, w jakim trybie, w jakiej ilości oraz za jaką kwotę, ww. pozycje zostały zakupione przez Sąd Najwyższy.

W odpowiedzi na wniosek, Pierwszy Prezes Sąd Najwyższego poinformował, że żądane informacje nie stanowią informacji publicznej.

W związku z powyższym wnioskodawca (skarżący) zniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na bezczynność w zakresie udostępnienia informacji publicznej.

Wyrokiem z dnia 19 lutego 2014 r. (sygn. II SAB/Wa 443/13) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę i orzekł bezczynność organu w zakresie złożonego wniosku o udostępnienie informacji publicznej i zobowiązał go, w terminie 14 dni od daty doręczenia prawomocnego wyroku do udostępnienia żądanych informacji.

W uzasadnieniu Sąd wskazał, że stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego jest podmiotem zobowiązanym do udostępnienie posiadanych przez siebie informacji publicznych, a ponadto wnioskowane umowy cywilnoprawne stanowią informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 tej ustawy.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.

Wyrokiem z dnia 30 września 2015 r. (sygn. I OSK 2093/14) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną, jako wniesioną bez usprawiedliwionych podstaw.

W uzasadnieniu, NSA podzielając stanowisko WSA w Warszawie, uznał, że wnioskowane informacje stanowią informację publiczną. Żądane umowy cywilnoprawne i dodatkowe informacje ich dotyczące, zdaniem Sądu wskazują na sposób działania władzy publicznej, jaka jest SN w zakresie wykonywania zadań publicznych i działalności w ramach gospodarki środkami publicznymi, do których jest on zobowiązany. Jednocześnie Naczelny Sąd Administracyjny przywołał przepisy art. 9 pkt 1 i art. 33 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, statuujące zasadę jawności gospodarki środkami publicznymi. Jak wskazał NSA, jakakolwiek reglamentacja informacji o prowadzonej gospodarce środkami publicznymi musiałaby być podyktowana racjami znajdującymi swoje uzasadnienie w przepisach Konstytucji RP.

Jednocześnie Sąd wskazał, że kwestia uznawania umów cywilnoprawnych, na podstawie których wydatkowane są środki publiczne, za informację publiczną niejednokrotnie była rozpatrywana nie tylko przez sądy administracyjne, ale również przez Sąd Najwyższy (np. w wyroku z dnia 8 listopada 2012 r., sygn. I CSK 190/12). We wszystkich tych orzeczeniach sądy jednoznacznie uznawały takie umowy za informację publiczną w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Jednocześnie NSA wskazał, że kwestia ograniczenia w dostępie do informacji publicznej może być rozpatrywania na gruncie art. 5 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Mając powyższe na uwadze Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego.

Powyższy wyrok wskazuje, że mimo jednoznacznego orzecznictwa dotyczącego kwalifikowania umów cywilnoprawnych zawieranych przez podmioty wykonujące zadania publiczne jako informacji publicznej, kwestia ta ciągle wzbudza wątpliwości.

_____________________________________________________________________
Szukasz pomocy prawnej w opisanym przez nas zakresie?
Sprawdź naszą PROPOZYCJĘ.

"

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.

"

Dowiedz się więcej:

Dostęp do informacji publicznej

Autor artykułu

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń
"

Prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne nie może być nadużywane jako element walki politycznej lub instrument nielegalnego wywierania wpływów.

"

Dowiedz się więcej:

Dostęp do informacji publicznej