Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

05.08.2015

Zmiany dotyczące lokalizacji wiatraków w gminach

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

W Sejmie trwają prace nad komisyjnym projektem zmiany ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (druk nr 2964 i 3640), która uregulować ma lokalizowanie instalacji OZE.

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i ustawy – Prawo budowlane (druk nr 2964) w brzmieniu nadanym w sprawozdaniu Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej (druk nr 3640) zakłada, że jeżeli na terenie danej gminy będzie planowana lokalizacja instalacji odnawialnych źródeł energii innych niż mikroinstalacje[1], w rozumieniu ustawy o OZE, w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego rada gminy będzie obowiązana określić obszary, na których ww. instalacje będą mogły zostać usytuowane. Ustawa przewiduje, że obszary te będzie należało wyznaczać się z określeniem ich stref ochronnych związanych z ograniczeniami w zabudowie oraz zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu.

Co więcej, lokalizacja instalacji OZE, innych niż mikroinstalacje, będzie mogła nastąpić wyłącznie na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Tym samym niedopuszczalne będzie lokalizowanie takich instalacji na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. W myśl proponowanych zmian, plan miejscowy przewidujący lokalizację ww. instalacji będzie sporządzany dla terenu położonego na obszarze obejmującym co najmniej granice stref ochronnych tych instalacji związanych z ograniczeniami w zabudowie, zagospodarowaniu i użytkowaniu terenu oraz występowaniem znaczącego oddziaływania tych instalacji na środowisko. Dodatkowo ustawodawca wprowadza przepis zgodnie, z którym rada gminy już na etapie opracowywania planu miejscowego będzie obowiązana określić planowaną moc instalacji OZE.

W praktyce oznacza to, iż wyłącznie mikroinstalacje (czyli instalacje o mocy nie większej niż 40 kW) będą mogły być lokalizowane na podstawie decyzji o warunkach zabudowy. Ustawa przewiduje ponadto, że od dnia 1 stycznia 2017 r. organy nie będą mogły wszcząć postępowań w sprawach wydania decyzji o warunkach zabudowy w sprawie wniosków dotyczących instalacji OZE, innych niż mikroinstalacje.

Kolejną istotną zmianą jest dopuszczenie możliwości jednoczesnego sporządzania planu miejscowego lub jego zmiany i zmiany studium. W takim przypadku:

  • ­projekt planu miejscowego może zawierać rozwiązania niezgodne z obowiązującym studium;
  • projekt planu miejscowego musi zawierać rozwiązania zgodne z treścią projektu studium;
  • uchwała o przystąpieniu do sporządzania zmiany studium powinna określać zakres merytoryczny i cel planowanych zmian, w sposób zapewniający zgodność sporządzanego planu miejscowego ze studium.

Uchwalenie planu miejscowego będzie mogło nastąpić jednak najwcześniej po upływie 60 dni od przekazania studium wojewodzie.

Ustawa wprowadza także wymóg, by wniosek dotyczący uwzględnienia w projekcie planu miejscowego instalacji odnawialnych źródeł energii innych niż mikroinstalacje, zawierał podstawowe informacje dotyczące funkcji i wielkości planowanej inwestycji, planowany rodzaj i moc instalacji odnawialnych źródeł energii oraz poszczególnych obiektów.

Projekt zawiera także, jako konsekwencję powyższych zapisów, zmiany w przepisach Prawa budowlanego w zakresie elektrowni wiatrowych.

Projekt przedmiotowej nowelizacji w wyniku wywołanej dyskusji w Sejmie i złożonych poprawek ponownie trafił do sejmowej komisji infrastruktury.
 

[1] Zgodnie z ustawą o OZE przez mikroinstalacje należy rozumieć instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 40 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV lub o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 120 kW.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autor artykułu

Marta Bokiej

aplikant radcowski, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego ze szczególnym uwzględnieniem prawa nieruchomości i inwestycji budowlanych

Więcej z Przepisów §

Wydarzenia PDS

  • Brak nadchodzących wydarzeń
Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj