Nie zawsze zachodzi konieczność wydania postanowienia potwierdzającego etapowość realizacji przedsięwzięcia, dla którego była wydana decyzja środowiskowa.
Nie zawsze zachodzi konieczność wydania postanowienia potwierdzającego etapowość realizacji przedsięwzięcia, dla którego była wydana decyzja środowiskowa.
WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 11 sierpnia 2014 r., sygn. II SA/Gl 198/14 zauważył, że decyzja środowiskowa z kwietnia 2008 r. w pkt 10 określała, że jest ona ważna przez 4 lata od dnia, w którym stała się ostateczna, a termin ten może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiegać będzie etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji środowiskowej. W związku z tym, że wniosek o wydanie pozwolenia na budowę został złożony w lipcu 2013 r., a w aktach sprawy brak jest decyzji o wydłużeniu obowiązywania decyzji środowiskowej Sąd nakazał zweryfikowanie, czy wniosek został złożony w terminie. Takie stanowisko z punktu praktyki może być jednak uznane za kontrowersyjne.
Przystępując do rozwiązania przedstawionej wyżej wątpliwości, w pierwszej kolejności należy zauważyć, że obowiązki spoczywające na podmiocie realizującym przedsięwzięcie powinny być oceniane według stanu prawnego, w którym była wydana decyzja środowiskowa. W dniu wydawania decyzji środowiskowej, na którą powołał się Sąd żaden z przepisów prawa nie przewidywał wydawania oddzielnego orzeczenia wydłużającego termin, w jakim decyzja środowiskowa może stanowić podstawę do ubiegania się o decyzję stanowiącą podstawę realizacji przedsięwzięcia. W dacie wydawania tego orzeczenia art. 72 ust. 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko dalej zwana ustawą ocenową (Dz.U. z 2013 r., poz. 1235 z późn. zm.) przewidywał, że „Termin, o którym mowa w ust. 3, może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach”. Nie wymagało to wydawania jakiegokolwiek orzeczenia potwierdzającego etapowość realizacji przedsięwzięcia. W związku z tym, w tym stanie prawnym ocena etapowości realizacji przedsięwzięcia była oceniana przez organ właściwy do wydania decyzji stanowiącej podstawę realizacji przedsięwzięcia z punktu widzenia wydanej decyzji środowiskowej.
Dopiero z dniem 20 lipca 2010 r. rozwiązanie to zostało zmienione przez ustawę z dnia 21 maja 2010 r. o zmianie ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 119, poz. 804) i od tego momentu przepis ten stanowi, że „Złożenie wniosku może nastąpić w terminie 6 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stanowisko, że realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w tej decyzji. Zajęcie stanowiska następuje w drodze postanowienia”.
W związku z tym koniecznością wydania postanowienia potwierdzającego etapowość realizacji przedsięwzięcia zostały objęte jedynie te przedsięwzięcia, dla których decyzje środowiskowe zostały wydane po zmianie stanu prawnego. W tych wydanych wcześniej zagadnienie to było bowiem rozstrzygnięte w decyzji wywołującej skutki prawne. W przeciwnym razie przepis art. 72 ust. 4 ustawy ocenowej działałby z mocą wsteczną, a takie stany są sprzeczne z zasadą praworządności wynikającą z art. 2 Konstytucji RP. Ponadto, jeżeli w decyzji środowiskowej określono, że okres, w którym może ona stanowić podstawę ubiegania się o decyzję stanowiącą podstawę realizacji przedsięwzięcia ulega automatycznemu wydłużeniu w przypadku etapowości realizacji przedsięwzięcia, to bez zmiany tej części decyzji nie ma potrzeby, ani możliwości potwierdzania tego oddzielnym postanowieniem.
Dlatego też należy stwierdzić, że w stosunku do decyzji środowiskowych wydanych przed 20 lipca 2010 r., w których określono, że w termin o jakim mowa w art. 72 ust. 3 ustawy ocenowej może ulec wydłużeniu o 2 lata, jeżeli realizacja planowanego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nie zachodzi konieczność wydawania oddzielnych postanowień potwierdzających etapowość realizacji przedsięwzięcia. Skutek ten wynika bowiem bezpośrednio z wydanej decyzji środowiskowej, a nie oddzielnego postanowienia.
Autor artykułu
radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w szeroko rozumianym prawie ochrony środowiska
24.04.2024
22.04.2024
15.04.2024