Obserwuj

Bądź na bieżąco z prawem samorządowym. Zamów bezpłatny cotygodniowy newsletter.






Działy:
  • Gospodarka komunalna

    W dziale "GOSPODARKA KOMUNALNA" publikowane są artykuły dotyczące spółek komunalnych oraz zakładów budżetowych, jak również artykuły dotyczące poszczególnych działów gospodarki komunalnej, w tym gospodarki odpadami komunalnymi, gospodarki wodno-ściekowej, transportu publicznego.

  • Podatki

    W dziale "PODATKI" publikowane są artykuły dotyczące podatków i opłat publicznoprawnych, m.in. dotyczące podatku VAT, podatku od nieruchomości, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i innych.

  • Finanse publiczne

    W dziale "FINANSE PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące szeroko pojmowanych zagadnień związanych z finansami publicznymi, m.in. artykuły dotyczące dochodów jednostek samorządu terytorialnego oraz dyscypliny finansów publicznych.

  • Zamówienia publiczne

    W dziale "ZAMÓWIENIA PUBLICZNE" publikowane są artykuły dotyczące problematyki zamówień publicznych, m.in. dotyczące sytuacji podmiotów komunalnych w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Prezentowane są także najnowsze orzeczenie KIO oraz sądów w zakresie prawa zamówień publicznych.

  • Prawo cywilne

    W dziale "PRAWO CYWILNE" publikowane są artykuły dotyczące zagadnień cywilnoprawnych, m.in. umów oraz sporów przed sądami powszechnymi, których stroną są podmioty komunalne.

  • Nieruchomości

    W dziale "NIERUCHOMOŚCI" publikowane są artykuły dotyczące nieruchomości komunalnych oraz spraw związanych z innymi nieruchomościami, w których występują organy samorządu terytorialnego. Artykuły dotyczą w szczególności gospodarki nieruchomościami i planowania przestrzennego.

  • Procedury administracyjne

    W dziale "PROCEDURY ADMINISTRACYJNE" publikowane są artykuły dotyczące procedur, które prowadzone są przez organy samorządu terytorialnego. W szczególności artykuły dotyczą ogólnej procedury administracyjnej (KPA - Ordynacja podatkowa), procedury sądowoadministracyjnej, procedury uchwałodawczej oraz dostępu do informacji publicznej.

  • Ustrój

    W dziale "USTRÓJ" publikowane są artykuły dotyczące ustroju podmiotów komunalnych, w tym zagadnienia dotyczące statusu prawnego organów jednostek samorządu terytorialnego, związków międzygminnych czy radnych.

  • Inne

    W dziale "INNE" publikowane są artykuły związane z funkcjonowaniem podmiotów komunalnych, które ze względu na swoją tematykę nie zostały zakwalifikowane do innych kategorii.

03.09.2013

"Dziurawy wniosek", czyli o nieuzupełnieniu braków pisma przez wnioskodawcę

UWAGA: TEN ARTYKUŁ MA WIĘCEJ NIŻ 3 MIESIĄCE.
SPRAWDŹ AKTUALNY STAN PRAWNY LUB SKONTAKTUJ SIĘ Z AUTOREM.
drukuj mail Share

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

NSA stwierdził, że właściwym jest pozostawienie wniosku bez rozpoznania w przypadku nieuzupełnienia przez stronę braków formalnych.

Wyrokiem z dnia 11 lipca 2013 r. (sygn. II OSK 1631/13) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną R.S. [dalej: Skarżący] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 10 kwietnia 2013 r. (sygn. IV SAB/Po 6/13) oddalającego skargę R.S. na bezczynność Wójta Gminy w przedmiocie warunków zabudowy.

Stan faktyczny i prawny rozstrzygnięcia NSA

Decyzją z grudnia 2009 r. Wójt Gminy odmówił ustalenia warunków zabudowy. Decyzja ta została uchylona przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kaliszu [dalej: SKO w Kaliszu] w styczniu 2010 r. Następnie decyzją z marca 2010 r. Wójt Gminy ponownie odmówił ustalenia warunków zabudowy, a decyzja ta została podtrzymana decyzją SKO w Kaliszu z maja 2010 r. Na powyższą decyzję R.S. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który prawomocnym wyrokiem z dnia 17 listopada 2010 r. (sygn. IV SA/Po 762/10 – skarga kasacyjna od tego wyroku została oddalona wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 maja 2012 r., sygn. II OSK 373/11) uchylił zaskarżoną decyzję SKO w Kaliszu oraz poprzedzającą ją decyzję Wójta Gminy.

Na skutek ponownego rozpoznawania sprawy Wójt Gminy pismem z sierpnia 2012 r. wezwał R.S. do usunięcia braków wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Następnie kolejnym pismem z września 2012 r. Wójt Gminy wezwał R.S. do uzupełnienia kolejnych braków.

W obu przypadkach R.S. został pouczony, że braki należy usunąć w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania, pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpatrzenia. Braki nie zostały usunięte, w związku z czym organ I instancji stwierdził, że podanie stało się „bezskuteczne z mocy prawa”.

Skarżący wniósł do SKO w Kaliszu zażalenie na przewlekłe prowadzenie postępowania, które postanowieniem z grudnia 2012 r. zostało uznane za nieuzasadnione.

Następnie Skarżący wniósł skargę na bezczynność Wójta Gminy do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, domagając się zobowiązania organu do merytorycznego zakończenia sprawy.

Sąd I instancji wskazał, że zarówno organ jak i sąd są związane oceną prawną i wskazaniami wynikającymi z wyroku WSA w Poznaniu z dnia 17 listopada 2010 r., w związku z czym organ miał prawo i obowiązek wezwać Skarżącego do uzupełnienia wniosku o potrzebne dokumenty. Skarżący nie uzupełnił wniosku w odpowiednim terminie, więc Wójt Gminy słusznie postąpił, pozostawiając go bez rozpoznania. WSA w Poznaniu ponadto wskazał, że termin do usunięcia braków wniosku jest terminem ustawowym i nie podlega przedłużeniu.

Skargę kasacyjną od powyższego wyroku wniósł Skarżący.

Rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego

W swoim wyroku NSA podzielił pogląd sądu I instancji, że brak któregokolwiek z elementów wniosku skutkować musiał wezwaniem wnioskodawcy do usunięcia braków w terminie siedmiu dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Ponadto sąd kasacyjny wskazał, że do kompetencji organu nie należy kompletowanie dokumentów wymaganych przepisami prawa przy złożeniu wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy ani tym bardziej ocena, czy złożone dokumenty, pomimo, że w sposób oczywisty sprzeczne z wymogami stawianymi przepisami ustawy, mogą stanowić podstawę do wydania decyzji o warunkach zabudowy.

W związku z powyższym Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że konieczne było pozostawienie przez Wójta Gminy wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy bez rozpoznania i oddalił skargę kasacyjną.

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj

Autorzy artykułu

Joanna Kostrzewska

Partner, radca prawny w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, specjalizuje się w prawie administracyjnym ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Mateusz Karciarz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, doktorant na WPiA UAM, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa samorządowego

Więcej z Wokandy §

Wydarzenia PDS

Więcej wydarzeń

Sprawdzone rozwiązania

dla każdego samorządu.

przeczytaj